• FreNi

    Augustibrudar 2013 - Här pratar vi om allt inför stundande bröllop!

    Det är just nu ett år kvar till den stora dagen, och jag tänkte att vi brudar som ska säga ja till våra älskade i augusti 2013 kan samlas i en grupp för att prata av sig om allt från tidig planering, jobbiga släktingar, klänningsletande, dekoration, mat, tårta och allmänt skitsnack däremellan Flört

    Alltid skönt att kunna prata med andra som sitter på samma ställe  planeringen, fråga om tips & råd, svära över jobbiga saker och glädjas åt varandras lycka. Hoppas vi får många roliga stunder här i tråden! {#emotions_dlg.flower}

  • Svar på tråden Augustibrudar 2013 - Här pratar vi om allt inför stundande bröllop!
  • lillasofie

    Haha, mardrömmar har jag haft länge! En gång drömde jag att sambon gifte sig i en t-shirt som var trasig i halsen!Och nån gång hade vi helt glömt bort att göra en bordsplacering och ett program Känns som om vi har massor kvar att göra, men jag känner ingen panik än. Den kommer väl   

  • Karolajia

    Mitt största problem just nu är att jag känner mig så lugn. Kan man ha koll på allt såhär tidigt? Känns som det. Allt är inte spikat med det som kan göras nu känns klart. Men om någon kommer på något får ni gärna säga till! 

    Klänning
    Ring (dock inte gravyren)
    Catering
    Serveringspersonal
    Kyrka
    Lokal
    Bröllopsresa
    Smycken
    Hår & smink 
    Fotograf
    Hindersprövningen inskickad
    Brudföljet
    Inbjudningar skickade

    Mannens kläder väntar vi med lite till då han vill gå ner lite till innan vi syr upp dem.
    Tårtan ska en bekant göra och han ville bara ha tre veckor på sig så det är på hold.
    Alkohol ska köpas i Tyskland i juni.
    Har t.o.m. gjort en preliminär placeringskarta

    Det jag velar mest över är om det verkligen är värt typ 2000kr för en bröllopsnatt på hotell eller om man inte bara ska ta en taxi hem och sova hemma. Känns som dyra pengar för något som kanske inte spelar så stor roll. Eller? Vi ska ändå på bröllopsresa 4 dagar efter bröllopet så känns som man hellre bränner pengarna där då :)
     

  • Elyea

    Jag tror jag blir galen och måste få skriva av mig. Det känns som att varje gång vi klarar av ett hinder kommer ett nytt, alltid. 
    Vi kommer gifta oss 6 augusti i England, inga problem tänkte vi då m2b är brittisk. Efter många svängar och lika många besked om hur vi skall gå till väga och att vi överhuvudtaget får gifta oss i England har vi nu löst detta med en extra resa till England i slutet av maj för att "give notice" på ett register office, problemet är att vi då måste befinna oss i england i minimum 8 dagar innan besöket på registeroffice, okej fine, det räcker med att visa upp boardingpass som bevis, bokat en extra enkelresa några dagar innan så det sammanlagt bli 8 dagar. Nu behöver vi bara få tag på bankstatment, kontoutdrag på engelska, vilket kanske blir det största problemet, svenska banker är inte särskilt tillmötesgående när det kommer till utlands"affärer". Vi har nu fixat det mesta och kvar var att boka resan i augusti samt hotellet, sagt och gjort, och av någon anledning registreras 2 bokningar, no refund, och dubbla summan dras från konto. Okej, 2 dagars samtal till Englands så är det löst, äntligen! Nu kan jag andas ut, nejnej, så vart emailen hackade som innehåller bokningsnr och diverse information, samt att den står som RSVP på inbjudnignarna som gått ut...
    Sagt det tidigare, jag tror jag blir galen, men försöker tänka att det är sånt här som hör till... Dock kunde det vara skönt att allting skulle kunna flyta någon gång, då detta även kantats ut av näras bortgång, lite källaröversvämning och försäkringsfrågor m.m.

    Oj så, nu har jag fått skriva av mig iaf. Ledsen för er som får sår i ögonen! 

  • soderpling

    Elyea:  Vad jag lider med dig. Det är ofta krångligt att jobba mot "utlänska" myndigheter när man inte är i samma land. Jag har själv jobbet i andra länder och det som på pappret inte verkar så krånligt blir ofta mycket jobbigare än vad man först trodde.
    Hoppas det snart löser sig och du får börja njuta av bröllopsplaneringen.  

  • MissFannie

    Elyea: usch vad tråkigt att det ska krångla! planeringen blir ju så mycket roligare när det flyter! men tänk så bra det kommer bli för er när det väl är på plats allting :D vilken grej att gifta sig i England!

    Denna veckan blir det mycket bröllopsplanering för oss och jag känner hur glad jag blir av det :D i helgen provsmakade vi menyn och förrätt och efterrätt är klart, ska bara få till huvudrätten också. sen filmade vi till spexfilmen, igår var jag och klippte mig och gjorde en lättare provuppsättning av håret och i eftermiddag ska jag ordna med pass och körkort med mitt nya efternamn :D sen till helgen ska vi träffa vår tårtmakarinna och kika på vilken sorts tårta vi vill ha :D
    så roligt när det händer saker!!

  • Elyea

    Tack för era svar, och visst löser det sig, alltid på något sättet! Vi väntar på maj och sen borde allt vara i sin ordning, bara skönt att få gnälla lite :)

    MissFannie: Vad roligt att det händer saker, njut av allt :) 

  • Augusti13

    Nu ringe de från butken och hade fått min klänning! Känns pirrigt, ska dit 29 april för att prova och ta med den hem. (Vart sjutton ska man få plats till en hel brudklänning i hemmet? haha, det blir en utmaning.) Min största skräck är att klänningen är för liten!

  • Johannaty
    Biographic skrev 2013-04-16 20:03:18 följande:
    Johannaty: Nu vet jag ju vem du är för att jag följer dig på instagram och läser din blogg (förlåt om det känns jobbigt att någon vet vem du är i det här forumet) och jag förstår att han inte kan missa matchen. Och att ni inte vill gifta er utan honom!
    Jag skulle, som du skrev, ringt runt till de som ni anser vara viktigast och närmast och hört vad de tycker om det nya datumet. Jag hade försökt byta datum till ett där i alla fall alla av era närmsta kan närvara.
    Absolut ingen fara, jag har ju lite koll på dig också. Hade jag velat vara anonym hade jag tagit ett annat namn :) Vi har bestämt oss efter mkt om och men för att stå fast vid datumet iaf, jäkla fotboll ;) Det kan ju lika gärna dyka upp en match den nya dagen som vi bestämmer oss för så då har vi ändrat i onödan. Går inte riktigt att komma ifrån.
  • Johannaty
    Augusti13 skrev 2013-04-18 13:55:13 följande:
    Nu ringe de från butken och hade fått min klänning! Känns pirrigt, ska dit 29 april för att prova och ta med den hem. (Vart sjutton ska man få plats till en hel brudklänning i hemmet? haha, det blir en utmaning.) Min största skräck är att klänningen är för liten!
    Jag undrar också hur man ska lyckas gömma en sådan för nyfikna ögon =)
  • Johannaty
    Augusti13 skrev 2013-04-15 09:26:17 följande:
    Jag känner ett par fotbollsspelare och tyvärr är det absolut inte så att man bara "kan ta ledigt en match". Hehe. Utan då kan man råka ut för avstängning eller andra bestraffningar. Så jag förstår problemet! Matchen kan ju vara i en annan stad också, inte bara att skynda sig till festen efteråt..
    Precis, helt omöjligt, så det är antingen att vi flyttar eller gör det utan honom, men nu har vi fattat beslut att hålla fast vid vårt datum ändå =) Tack för era råd och tips iaf!
Svar på tråden Augustibrudar 2013 - Här pratar vi om allt inför stundande bröllop!