Kostnad?
Jaha, hur var det nu då? Fick vigselförrättare ta betalt eller inte? Förra året var det mycket diskussioner om detta, och artiklar som vittnade om att de inte fick det, och brev som skickades ut till alla vigselförrättare för att påminna de om vad som gällde. Dock verkar många kommuner numera ta ut en administrativ avgift, många kring 500:-, en del mer än så. Reseersättning kan såklart också tillkomma om man valt en annan vigselplats än den som kommunen tillhandahåller.
Nu har vi valt en "privat" (ej kommunanställd) VF, som det nu visar sig tar ut en lite högre avgift för detta. Okej eller inte? Om inte, hur gör man i ett sådant läge? Vi vill ju gärna ha denne som VF, hellre än någon från kommunen. Denne ställer också upp med musik, som vi annars fått betala för men som nu ingår. Så det ekonomiska utgör en ytterst liten skillnad för oss om vi tänker alternativet adm. avgift om 500:- + utgift för musikant. Principiellt stör det mig dock. Samtidigt vill man ju inte stöta sig med den valda VF, man vill ju gärna ha en god stämning på sin bröllopsdag ;).
Hur är det för er andra? Hur hade ni tänkt? Vad betalar ni för eran VF? Kommunanställd eller "privat"?