• Anonym (masken)

    Pormaskar, finnar.. ska snart gifta mig...

    Jag blir galen.... Är 26 år gammal och ändå ser jag ut som en tonåring i hyn...


     


    Mitt största problem är pormaskar, får även finnar. Inte många men ändå.


    Har ätit tetraysal innan, det blev bättre men kom tillbaka. Har smörjt med tusen (känns det som) krämer som bara retar huden.


    Well, i höst ska jag gifta mig och börjar få lite panik... vill fan inte se ut så här när jag ska gifta mig..


    Funderar på att gå till en salong och göra portömning några gånger innan.


    Någon som har några förslag? Jag har provat allt men inget fungerar.


    (Kanske ska nämna att vi ska börja försöka göra barn, så läkemedel är inget alternativ)

  • Svar på tråden Pormaskar, finnar.. ska snart gifta mig...
  • MsChevy
    HanssonHanna skrev 2012-05-09 21:39:02 följande:

    Hej!


    Jag har också ätit Tetralysal då jag vid 2 olika tillfälen fått prickar runt munnen. Detta var i mitt fall en huddiagnos som heter Perioral Dermatit. För att undvika detta har jag varit noga med att köpa Cleansing Milk från Apoteket, snäll snäll produkt utan parfym. Detta har även kopplats ihop med högt flour intag, jag Fluxar varje dag men försöker att spotta ut och inte svälja den första minuten efter att jag Fluxat klart. Har även bytt till en snällt parfymfri ansiktsvatten. Är även noga med att smörja in mig noga med solskydd på dessa ställen då jag är i solen eller solariet. Så var lite försiktig med din hy så hoppas jag att detta inte ska vara något prolem på din stora dag!

    Mvh Hanna


    Vaddå, kan man få finnar av för högt flourintag? Seriöst, är det sant? Förvånad vi har nämligen väldigt hög flourhalt i vårt kranvatten hemma (egen brunn)
  • Anonym

    Åh vad tråkigt det är att finnar och oren hy ska få förstöra så mycket för så många.

    Jag har periodvis smäre hy men för några år sedan var det katastrof! Men jag fick faktiskt hjälp på ungdomsmottagningen, det kankse inte är ett alternativ för alla här iofs. Men till och börja med slutade jag med p-piller och började med p-ring istället. Mycket färre hormoner och de måste tydligen inte åka runt i hela kroppen. (TS använder ju inte p-medel av något slag men andra kanske gör)

    På ungdomsmottagningen fick jag också träffa någon hudtjej. Hon tittade bara på min hy och skrev ut recept på en kräm, Duac, som jag smörjde på efter rengöring varje kväll. Huden blev ganska uttorkad men de flesta finnarna försvann. En sådan motsvarande tjej kankse också finns på er VC.

    Jag bytte smink, investerade i ett startkit med ID - bare minerals, jag kommer aldrig byta till något annat. De har en concealer i puderform, som funkar kanon så slipper man de där täckkrämerna osv som bara täpper igen.

    Solariet är ju förrädiskt för rynkorna och allt annat möjligt, men jag tror det hjälpte mig att bli av med många finnar också. Huden kändes alltid mycket friskare efter bara 10 min i solariet. 

    Nu är min hy mycket bättre. Normalt tvättar jag ansiktet på morgonen med Aco deep cleansing nånting parfymfri. Efter det smörjer jag mig med Aco oil-free nånting, en grön och vit tub. På kvällen tvättar jag mig med samma och smörjer med basiron 5% istället för Aco. Det funkar jättebra i vardagen, men så här nära inpå bröllopet kör jag rakt igenom på Exuviance som jag ser att andra tipsat om här också. Och så här bra hy har jag nog faktiskt inte haft sedan jag var liten =) 

    Hoppas att ni alla lyckas hitta lösningar som passar era hudproblem!

  • Anonym (masken)

    Ett tag sen jag skrev sist..


    Huden har varit ganska fin de senaste dagarna, har bara haft några röda märken efter gamla finnar. Har varit jätteskönt och jag har känt mig jätteglad. Men så imorse möttes jag av tre nya finnar varav en JÄTTEfinne. *suck*


     


    Jag tycker ändå att huden är bätte, pormaskarna på näsan har minskat och i pannan är de nästan helt borta. Huden är ganska lugn, inte röd, inte torr eller fet.


     


    På tisadag är det dags för ansiktsbehandligen, lite nervös är jag. Har funderat på att avboka tiden för jag skäms över min dåliga hy, men JAG SKA GÅ! Ska bli skönt att ge pormaskarna en omgång och förhoppningsvis blir huden bättre.


    Vet inte om jag ska köpa någon ny hudvård eller om jag ska fortsätta med den jag använder nu.


    Försöker acceptera min dåliga hy, försöker också sänka mina krav. Känns som att det är omöjligt att bli av med finnarna innan bröllopet, 3 ½ månad kvar.


     


    Hoppas att allt är bra med er andra och att era finnar har flytt sin kos!

  • Styrka

    Jag har ett knep som är så löjligt enkelt att jag ofta blir bemött med skepsis. Men det funkar för mig och mina vänner i alla fall.
    Treo.
    Eller rättare sagt, Magnecyl. Acetylsalicylsyra.
    Alla krämer som är bra för oren hy, pormaskar, fet hy etc har salicylsyra som aktiv ingrediens. Magnecyl har acetyl-salicylsyra. Jag vet inte vad acetyl-biten gör, men förmodligen är det den som gör det smärtstillande. Eftersom de kemiskt är så lika bestämde jag mig för att prova Magnesyl som ansiktsvatten, och det var ren mirakelkuren, jag blev helt häpen. Kunde knappt fatta vad jag såg i spegeln.

    Lös upp en magnecyl i ett shotglas vatten. Doppa eller häll på en bumullstuss/bomullsrondell. magnecylen kommer bilda små korn på den blöta bomullen. Skrubba in dessa korn med bomullen vid panna, näsa, haka, eller där du brukar få problem med stora porer, pormaskar och finnar. Jag brukar undvika ögonen, där får man ju oftast inga problem ändå, och det känns som att denna starka magnecyllösning kan vara för stark för den tunna huden kring ögonen.
    Porerna drar ihop sig genast och huden blir mycket klarare på ett ögonblick!
    Effekten varar ett dygn ungefär, så det här kör jag numera alltid inför en festkväll!

    Jag vet att ni inte tror mig, så prova själva!

  • Anonym (får också finnar)
    Styrka skrev 2012-05-21 20:31:30 följande:
    Jag har ett knep som är så löjligt enkelt att jag ofta blir bemött med skepsis. Men det funkar för mig och mina vänner i alla fall.
    Treo.
    Eller rättare sagt, Magnecyl. Acetylsalicylsyra.
    Alla krämer som är bra för oren hy, pormaskar, fet hy etc har salicylsyra som aktiv ingrediens. Magnecyl har acetyl-salicylsyra. Jag vet inte vad acetyl-biten gör, men förmodligen är det den som gör det smärtstillande. Eftersom de kemiskt är så lika bestämde jag mig för att prova Magnesyl som ansiktsvatten, och det var ren mirakelkuren, jag blev helt häpen. Kunde knappt fatta vad jag såg i spegeln.

    Lös upp en magnecyl i ett shotglas vatten. Doppa eller häll på en bumullstuss/bomullsrondell. magnecylen kommer bilda små korn på den blöta bomullen. Skrubba in dessa korn med bomullen vid panna, näsa, haka, eller där du brukar få problem med stora porer, pormaskar och finnar. Jag brukar undvika ögonen, där får man ju oftast inga problem ändå, och det känns som att denna starka magnecyllösning kan vara för stark för den tunna huden kring ögonen.
    Porerna drar ihop sig genast och huden blir mycket klarare på ett ögonblick!
    Effekten varar ett dygn ungefär, så det här kör jag numera alltid inför en festkväll!

    Jag vet att ni inte tror mig, så prova själva!
    Blir inte huden en aning bedövad då? Frågan är hur bra det är i långa loppet, men en kväll går det kanske an! Cool Fungerar det om man har befintliga finnar också?
  • Jane

    Hej. Jag är i samma ålder som dig och har samma problem. Jag hade finnar men bara några få och hade faktiskt en rätt så bra hy i tonåren. Men nu det senaste året har det blivit en total katastrof. Det ser ut som att jag har en krigszon i ansiktet....inte så kul. Jag gjorde samma sak och försökte godta att jag kommer ha finnar och pormaskar hela livet, men för någon månad sedan började t.o.m min man att klaga. " Gå till en läkare du ser förjävlig ut". Så jag gjorde det och fick Tetralysal och en salva som heter Epiduo. Till en början så torkade huden och det känndes som att det hände saker, men nu sisådär efter halva kuren så har jag fortfarande lika mycket finnar och pormaskar...om inte mer. Undrar om man måste vänta ut hela kuren tills man ser resultat?

    Jag kan iallafall tipsa dig om att använda hudvårdsprodukter från apoteket. De blåa Aco flaskorna är skitbra tycker jag. Sen så finns det som en liten tub med en pensel i samma serie som är mot finnar och pormaskar , den funkade verkligen för mig, jag hann dock inte använda den så länge innan jag fick Tetralysal.

    Testa även Garnier Exfoaliating brush (finns en blå och en vit tub). Det är en scrub med en inbygd borste och den rengör verkligen på djupet.

    Ett tips med sminknigen är att det finns olika sorters concealer som man kan köpa. Om man tänker efter egentligen så funkar inte den hudfärgade concealern alls. Det man behöver på röda områden och rodnader är en GRÖN concealer som brukar vara i puderform. Det kommer inte se grönt ut i ansiktet utan det smälter bra in i hudens nyans. Samma sak med mörka ringar under ögonen, där ska man använda en ljusrosa concealer.


  • Anonym (masken)
    Jane skrev 2012-05-22 06:41:54 följande:
    Hej. Jag är i samma ålder som dig och har samma problem. Jag hade finnar men bara några få och hade faktiskt en rätt så bra hy i tonåren. Men nu det senaste året har det blivit en total katastrof. Det ser ut som att jag har en krigszon i ansiktet....inte så kul. Jag gjorde samma sak och försökte godta att jag kommer ha finnar och pormaskar hela livet, men för någon månad sedan började t.o.m min man att klaga. " Gå till en läkare du ser förjävlig ut". Så jag gjorde det och fick Tetralysal och en salva som heter Epiduo. Till en början så torkade huden och det känndes som att det hände saker, men nu sisådär efter halva kuren så har jag fortfarande lika mycket finnar och pormaskar...om inte mer. Undrar om man måste vänta ut hela kuren tills man ser resultat?

    Jag kan iallafall tipsa dig om att använda hudvårdsprodukter från apoteket. De blåa Aco flaskorna är skitbra tycker jag. Sen så finns det som en liten tub med en pensel i samma serie som är mot finnar och pormaskar , den funkade verkligen för mig, jag hann dock inte använda den så länge innan jag fick Tetralysal.

    Testa även Garnier Exfoaliating brush (finns en blå och en vit tub). Det är en scrub med en inbygd borste och den rengör verkligen på djupet.

    Ett tips med sminknigen är att det finns olika sorters concealer som man kan köpa. Om man tänker efter egentligen så funkar inte den hudfärgade concealern alls. Det man behöver på röda områden och rodnader är en GRÖN concealer som brukar vara i puderform. Det kommer inte se grönt ut i ansiktet utan det smälter bra in i hudens nyans. Samma sak med mörka ringar under ögonen, där ska man använda en ljusrosa concealer.

    Jag åt tetralysal i lite mer än tre månader, 100 dagar. Det tog 8 veckor innan jag såg resultat, och helt fri från finnar var jag någon vecka innan kuren slutade.


    Min hud blev mycket värre under de 2 månaderna, massa finnar plus att jag var röd och torr/fet.


    Mina problem kom tillbaka efter ca 1 månad.


     


    Jag tycker att min hy är ganska ok nu, om man bortser från min gigantiska ägglossnings-finne och dennes medelstore polare.


    Idag är det dags för ansiktbehandlingen och jag har världens ångest! Men det finns ingen återvändo, tur att man är snål. Vägrar betala massa pengar för något jag inte fått.

  • Anonym (får också finnar)
    Anonym (masken) skrev 2012-05-22 11:35:25 följande:

    Jag åt tetralysal i lite mer än tre månader, 100 dagar. Det tog 8 veckor innan jag såg resultat, och helt fri från finnar var jag någon vecka innan kuren slutade.


    Min hud blev mycket värre under de 2 månaderna, massa finnar plus att jag var röd och torr/fet.


    Mina problem kom tillbaka efter ca 1 månad.


     


    Jag tycker att min hy är ganska ok nu, om man bortser från min gigantiska ägglossnings-finne och dennes medelstore polare.


    Idag är det dags för ansiktbehandlingen och jag har världens ångest! Men det finns ingen återvändo, tur att man är snål. Vägrar betala massa pengar för något jag inte fått.


    Jag hoppas det går bra på ansiktsbehandlingen! Glad Meddela gärna om hur du tyckte behandlingen var. Själv har jag fått presentkort på spa där de har bl.a. behandling med AHA syror för rygg... Jag funderar på om jag vågar testa Glad Jag rapporterar om hur det gick i så fall! :)
    Jag har nu köpt en fin bröllopssjal som täcker ryggen bra som jag kan ha till min klänning ifall det inte blir bollero för min del.
  • Styrka
    Anonym (får också finnar) skrev 2012-05-21 23:57:38 följande:
    Blir inte huden en aning bedövad då? Frågan är hur bra det är i långa loppet, men en kväll går det kanske an! Cool Fungerar det om man har befintliga finnar också?
    Nej, knepet funkar inte på de finnar som redan hunnit göra entré, mer än att de inte blir värre (hinner mogna mer) då. Lite uttorkande är det ju, men inte så farligt för mig  ialla fall. Och huden blir inte det minsta bedövad, iaf inte som jag har känt. Det här är mer för oren hy med feta tendenser, stora porer etc. men kör kuren i en vecka innan så bör ju de flesta finnar hinna torka ut kan jag tänka! Det tänkte jag nog göra... plus dricka litervis med vatten och vara noga med fuktighetskrämer och rengöring i övrigt...
    Nån som vågat prova? *nyfiken*
Svar på tråden Pormaskar, finnar.. ska snart gifta mig...