• DestinyD

    Att anlita catering

    Hej på er!
    Nu sitter jag och funderar på hur vi ska göra med catering på vår bröllopsdag. En grej jag funderar på är mängden, och vi ska ha buffé. Från bekanta som anlitat olika cateringföretag genom åren tycker jag att det låter som att det alltid blir massa mat över. Och det vill vi ju inte ha! Frågan är: Ska man beställa något färre portioner än vad som faktiskt är? Hur många portioner ska man beställa om man är ca 50 vuxna och 6 barn (3-15 år)?

    Är det nåt annat man ska tänka på när man anlitar cateringföretag, mer än att menyn och priset låter bra?

    Tar gärna emot tips på bra och prisvärd cateringfirma som kör ut till Stockholms norra förorter!

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Att anlita catering
  • Natasa694

    Jag kan bara rekommendera en cateringfirma i norrot som är jätteproffsig, fantastisk mat och service har aldrig varit med om något liknande. jag tror dom har säte i kungsängen eller sigtuna och gör allt på offert, jättebilliga också
    www.fredrikpalandet.se 

  • evasolo45

    ja jag håller med fatt redrik på landet är superbra. Vi anlitade dom till min 40-års fest och vilken mat... wow det var ingen som kunde erbjuda den där lyxkännslan till de priset. allt var så fräscht och underbart och en kock stod och skar upp kött. det såg så proffisgt ut och sedan gjorde dom en catering för ett bröllop där paret hade valt en varm/kall buffe. det såg så fantastiskt ut med deras dessertbuffé och sedan serverades bruden och brudgumen vid bordet så slapp dom gå fram och ta mat. så varmt rekommenderade

  • MiaAnd

    Att säga att det blir billigare på restaurang... Det beror ju helt på vilken typ av mat man har tänkt sig och vad man har för lokalkostnad. Vi lagade maten själva (buffé) och hade folk som tog hand om uppläggning och disk. Det funkade jättebra det med! Vi fick också massor med mat över. Det är svårt att beräkna. Man vill ju inte att nåt ska ta slut för fort heller. Men sånt man kan tänka sig går hem hos många kanske man kan ta lite mer av och lite mindre av nåt annat. Vi gjorde t ex några extra tacopajer, för det brukar va populärt och det var ett bra drag.

  • DestinyD
    Natasa694 skrev 2012-03-01 23:44:43 följande:
    Jag kan bara rekommendera en cateringfirma i norrot som är jätteproffsig, fantastisk mat och service har aldrig varit med om något liknande. jag tror dom har säte i kungsängen eller sigtuna och gör allt på offert, jättebilliga också
    www.fredrikpalandet.se 
    evasolo45 skrev 2012-03-02 07:52:50 följande:
    ja jag håller med fatt redrik på landet är superbra. Vi anlitade dom till min 40-års fest och vilken mat... wow det var ingen som kunde erbjuda den där lyxkännslan till de priset. allt var så fräscht och underbart och en kock stod och skar upp kött. det såg så proffisgt ut och sedan gjorde dom en catering för ett bröllop där paret hade valt en varm/kall buffe. det såg så fantastiskt ut med deras dessertbuffé och sedan serverades bruden och brudgumen vid bordet så slapp dom gå fram och ta mat. så varmt rekommenderade
    Stort tack för tipset! Ska genast maila dom och höra efter vad dom kan erbjuda. Hittade ingen meny på hemsidan, men dom kanske kan skicka nåt bra.
    Tack!
    MiaAnd skrev 2012-03-02 08:55:30 följande:
    Att säga att det blir billigare på restaurang... Det beror ju helt på vilken typ av mat man har tänkt sig och vad man har för lokalkostnad. Vi lagade maten själva (buffé) och hade folk som tog hand om uppläggning och disk. Det funkade jättebra det med! Vi fick också massor med mat över. Det är svårt att beräkna. Man vill ju inte att nåt ska ta slut för fort heller. Men sånt man kan tänka sig går hem hos många kanske man kan ta lite mer av och lite mindre av nåt annat. Vi gjorde t ex några extra tacopajer, för det brukar va populärt och det var ett bra drag.
    Ja, precis. Vi kommer aldrig komma billigare undan om vi skulle vara på restaurang. Med ett kuvertpris på minst 1000:-/pers och ca 55 gäster så finns det inte en chans. Dessutom vill vi hemskt gärna ha fri bar för våra gäster, och då vill jag inte ens tänka på vad notan skulle sluta på....
  • ElinFalk85
    DestinyD skrev 2012-02-29 18:20:45 följande:
    Vi kommer att hyra en lokal där städning och diskning ingår. Vi ska endast ställa disken på anvisad plats. Lokalen är fin i sig och behöver inte pyntas så mycket egentligen. Personal kommer att vara två bekanta som själva erbjöd sig (för att få vara med på vår fest, kanske ), så dom kostar inte så mycket. Dom vill inte ha nåt alls, men jag kommer ge dom nånting ändå. Om vi skulle vara på restaurang skulle vi lätt komma upp i minst 55.000:- på bara det, och det är inte aktuellt. Dessutom vill vi gärna ha fri bar, och då går restaurangalternativet bort direkt

    Men jag förstår din tanke!
    dåså kör på ba =). jag är student och vi gifter oss i slutet av termine =stressigt. så jag ta till min blivande man att ska lokalen pimpas, cateing beställas och fixas osv osv osv fick han ta huvudansvaret. tanken fick mig lixom att få kroniskt magsår ;).
    så då tog vi restaurang =).
  • darkHorse
    DestinyD skrev 2012-03-02 09:31:13 följande:
    evasolo45 skrev 2012-03-02 07:52:50 följande:
    ja jag håller med fatt redrik på landet är superbra. Vi anlitade dom till min 40-års fest och vilken mat... wow det var ingen som kunde erbjuda den där lyxkännslan till de priset. allt var så fräscht och underbart och en kock stod och skar upp kött. det såg så proffisgt ut och sedan gjorde dom en catering för ett bröllop där paret hade valt en varm/kall buffe. det såg så fantastiskt ut med deras dessertbuffé och sedan serverades bruden och brudgumen vid bordet så slapp dom gå fram och ta mat. så varmt rekommendera
    Stort tack för tipset! Ska genast maila dom och höra efter vad dom kan erbjuda. Hittade ingen meny på hemsidan, men dom kanske kan skicka nåt bra.
    Tack!
    Jag vill inte låta negativ, men de två användarna som rekommenderade den Fredrik på landet registrerade sig på BT den 1 resp 2 mars ett litet tag innan inläggen gjordes. Så jag gissar att det är rena reklamanvändare. Sen kan firman säkert vara bra ändå.
  • DestinyD
    darkHorse skrev 2012-03-03 19:17:52 följande:
    Jag vill inte låta negativ, men de två användarna som rekommenderade den Fredrik på landet registrerade sig på BT den 1 resp 2 mars ett litet tag innan inläggen gjordes. Så jag gissar att det är rena reklamanvändare. Sen kan firman säkert vara bra ändå.
    Men fasen.... Jag tycker det är så svårt att veta vilka rekommendationer man kan ta på allvar. Kanske bara ska lita på de man faktiskt får IRL.. Fast nu börjar jag och sambon fundera på om vi ska orka laga all mat själva istället. Sparar ju en bra slant på det, och det är egentligen inga superavancerade saker vi vill ha. Dessutom är vi så petiga så om vi sitter där på bröllopsdagen och känner att "detta hade vi gjort bättre själva" så blir man ju bara sur om man betalat massa pengar för det Glad
  • Aniara4
    darkHorse skrev 2012-03-03 19:17:52 följande:
    Jag vill inte låta negativ, men de två användarna som rekommenderade den Fredrik på landet registrerade sig på BT den 1 resp 2 mars ett litet tag innan inläggen gjordes. Så jag gissar att det är rena reklamanvändare. Sen kan firman säkert vara bra ändå.
    Jag reagerade på samma sak. När man har varit här ett tag lär man sig se när det kommer användare som registrerar sig, går raka vägen till forumet och rekommenderar ett visst företag (ofta gräver de dessutom fram varenda gammal tråd som har det minsta med ämnet att göra), och sen aldrig hörs av igen.

    Det är också något i formuleringarna som brukar skorra falskt. De passar liksom inte in i den pågående diskussionen, och är... lite för entusiastiska, eller nåt. Det är det som brukar få mig att av nyfikenhet kolla när de registrerade sig, och nästan alltid är det som i exemplen ovan en kort stund innan de skrev det falskskorrande inlägget.

    Ett generellt tips är alltså att vara vaksam och inta en skeptisk hållning till rekommendationer här!
  • evasolo45

    Det är mycket tråkigt att ni anklagar mig för att sprida osanning. Bor man i norra delen av Stockholm och Uppsala så finns det inte så mycket bra att välja bland om man är ute efter gourmetmatlagning. Ni kan bara gå in på white guide och kolla hur bra företaget är egentligen. Men det gäller väl att prova först.... och jag har varit registrerad sedan 2010.....återupptog mitt medlemskap nyss då jag ska gifta mig för andra gången och denna sida har hjälpt mig förr...

  • vetekatt

    White Guide nämner inget om Fredrik på Landet! För övrigt är företaget registrerat i oktober 2011. Ägare till företaget är Hodzic Jansson, Natasa (Natasa694?). Det går alltid att kolla upp företag på allabolag.se för att se hur länge de har varit verksamma etc.ett litet tips...

  • MiaAnd

    Vi  lagade som sagt  vår mat själva. Folk tyckte vi var galna, men det gick jättebra! Vi stressade inte ihjäl oss och alla tyckte det var jättegott. Hör av dig om du vill ha tips!

  • snuttitess

    Till barnen kan du ta halva portioner eller barnportioner går att be om. Men kolla olika catringfirmor be om att få provsmaka på maten innan ni bestämmer er. De ska vi få göra :).

    Tycker inte man är fräck om man får hjälp av vänner eller släktingar om att dekorera i lokalen som någon tyckte. Oftast erbjuder sig de själva :).
    Sen håller jag med att de blir dyrare att ha de på resturang än i en lokale om man räknar ut middag och alkhol.

    Ett tips är som andra skrivit att laga maten själv, en av mina tärnor ska med gifta sig de ska ha buffe men gör maten själv. Så hon får hjälp av lite släktingar och mig som ska hjälpa henne med maten :). 

  • Aniara4

    Jag undrar alltid vad som driver någon att lyfta upp en flera år gammal tråd för att tipsa om ett företag. Det KAN ju vara ren välvilja och att man missar att tråden är så gammal och att trådstartaren är gift och borta från sajten sedan länge och förmodligen inte behöver några tips längre.

    Tyvärr är jag så cynisk efter några år här och oändliga drivor med mer eller mindre skickligt dold reklam att jag läser såna här snälla tips med kronisk skepsis. Obestämd

Svar på tråden Att anlita catering