• Äldre 29 Feb 11:22
    11003 visningar
    24 svar
    +1
    24
    11003

    Att anlita catering

    Hej på er!
    Nu sitter jag och funderar på hur vi ska göra med catering på vår bröllopsdag. En grej jag funderar på är mängden, och vi ska ha buffé. Från bekanta som anlitat olika cateringföretag genom åren tycker jag att det låter som att det alltid blir massa mat över. Och det vill vi ju inte ha! Frågan är: Ska man beställa något färre portioner än vad som faktiskt är? Hur många portioner ska man beställa om man är ca 50 vuxna och 6 barn (3-15 år)?

    Är det nåt annat man ska tänka på när man anlitar cateringföretag, mer än att menyn och priset låter bra?

    Tar gärna emot tips på bra och prisvärd cateringfirma som kör ut till Stockholms norra förorter!

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Att anlita catering
  • Äldre 29 Feb 15:18
    #3

    Ok. Vi kommer att sköta buffén själva, så cateringfirman bara lämnar av maten. Och om jag betalat för den maten som dom levererar så vill inte jag att dom ska ta tillbaks det som blir över. Lämnat är lämnat liksom Glad. Samtidigt som jag inte vill stå där med massor med mat över. Och jag hoppas att dom kan leverera upplagt på engångsfat, men annars får väl vår "personal" lägga upp maten. Detta med catering verkar vara en djungel....

  • Äldre 29 Feb 18:20
    #7
    ElinFalk85 skrev 2012-02-29 15:29:01 följande:
    Hm svårt att råda, vi ska vara på restaurang. om du tar catering så tänk på att du måste ha personal som serverar och diskar. hyr ni lokal så ska du pimpa upp lokalen och även städa den dagen efter. när jag satt och räknade och delade det med antalet för person (för att få reda på hur mkt det skulle kosta) blev det mkt dyrare än att vara på restaurang. hyr du lokal så måste du även ha någon som tar emot maten när den kommer (serveringspersonalen kanske?) och då måste du lämna ifrån dig nyckeln till lokalen osv. efter att ha läst här på BT är det många som måste pimpa sina lokaler i en dag (och tar då hjälp av sina gäster, hur man nu kan vara så fräck).
    det är alltså mycket jobb är vad jag vill komma fram till. =).
    Vi kommer att hyra en lokal där städning och diskning ingår. Vi ska endast ställa disken på anvisad plats. Lokalen är fin i sig och behöver inte pyntas så mycket egentligen. Personal kommer att vara två bekanta som själva erbjöd sig (för att få vara med på vår fest, kanske ), så dom kostar inte så mycket. Dom vill inte ha nåt alls, men jag kommer ge dom nånting ändå. Om vi skulle vara på restaurang skulle vi lätt komma upp i minst 55.000:- på bara det, och det är inte aktuellt. Dessutom vill vi gärna ha fri bar, och då går restaurangalternativet bort direkt

    Men jag förstår din tanke!
  • Äldre 29 Feb 18:21
    #8
    Chicita skrev 2012-02-29 15:33:05 följande:
    Ta med så ni kan packa om maten i andra förpackningar (folieformar exempelvis) och låt dom som sköter buffén packa lådor. Skriv på lådorna vad som är i - och om gästerna vill så kan dom ju ta med en låda hem när dom går Flört
    Smart!! Det ska vi verkligen tänka på Glad
  • Äldre 29 Feb 18:22
    #9
    Evelinas skrev 2012-02-29 16:08:58 följande:

    Hmm, kan nog vara olika på olika cateringfirmor. Vi tog från ICA MAXI och vi var 45 personer och beställde mat för 50 har jag för mig. Men hade likagärna kunnat ta för 40 istället, hade räckt gott o väl ändå!


    Vad beställde ni för typ av mat från ICA Maxi? Jag har funderat på det, men jag har fått för mig att dom bara har typ kallskuret och så? Vi vill gärna ha lite mer "lagad" och varm mat.
  • Äldre 2 Mar 09:31
    #14
    Natasa694 skrev 2012-03-01 23:44:43 följande:
    Jag kan bara rekommendera en cateringfirma i norrot som är jätteproffsig, fantastisk mat och service har aldrig varit med om något liknande. jag tror dom har säte i kungsängen eller sigtuna och gör allt på offert, jättebilliga också
    www.fredrikpalandet.se 
    evasolo45 skrev 2012-03-02 07:52:50 följande:
    ja jag håller med fatt redrik på landet är superbra. Vi anlitade dom till min 40-års fest och vilken mat... wow det var ingen som kunde erbjuda den där lyxkännslan till de priset. allt var så fräscht och underbart och en kock stod och skar upp kött. det såg så proffisgt ut och sedan gjorde dom en catering för ett bröllop där paret hade valt en varm/kall buffe. det såg så fantastiskt ut med deras dessertbuffé och sedan serverades bruden och brudgumen vid bordet så slapp dom gå fram och ta mat. så varmt rekommenderade
    Stort tack för tipset! Ska genast maila dom och höra efter vad dom kan erbjuda. Hittade ingen meny på hemsidan, men dom kanske kan skicka nåt bra.
    Tack!
    MiaAnd skrev 2012-03-02 08:55:30 följande:
    Att säga att det blir billigare på restaurang... Det beror ju helt på vilken typ av mat man har tänkt sig och vad man har för lokalkostnad. Vi lagade maten själva (buffé) och hade folk som tog hand om uppläggning och disk. Det funkade jättebra det med! Vi fick också massor med mat över. Det är svårt att beräkna. Man vill ju inte att nåt ska ta slut för fort heller. Men sånt man kan tänka sig går hem hos många kanske man kan ta lite mer av och lite mindre av nåt annat. Vi gjorde t ex några extra tacopajer, för det brukar va populärt och det var ett bra drag.
    Ja, precis. Vi kommer aldrig komma billigare undan om vi skulle vara på restaurang. Med ett kuvertpris på minst 1000:-/pers och ca 55 gäster så finns det inte en chans. Dessutom vill vi hemskt gärna ha fri bar för våra gäster, och då vill jag inte ens tänka på vad notan skulle sluta på....
  • Äldre 4 Mar 11:13
    #17
    darkHorse skrev 2012-03-03 19:17:52 följande:
    Jag vill inte låta negativ, men de två användarna som rekommenderade den Fredrik på landet registrerade sig på BT den 1 resp 2 mars ett litet tag innan inläggen gjordes. Så jag gissar att det är rena reklamanvändare. Sen kan firman säkert vara bra ändå.
    Men fasen.... Jag tycker det är så svårt att veta vilka rekommendationer man kan ta på allvar. Kanske bara ska lita på de man faktiskt får IRL.. Fast nu börjar jag och sambon fundera på om vi ska orka laga all mat själva istället. Sparar ju en bra slant på det, och det är egentligen inga superavancerade saker vi vill ha. Dessutom är vi så petiga så om vi sitter där på bröllopsdagen och känner att "detta hade vi gjort bättre själva" så blir man ju bara sur om man betalat massa pengar för det Glad
Svar på tråden Att anlita catering