• Sara1291

    Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)

    Hejsan alla bröllopsgalna planerare Den här tråden har jag tänkt mig ska vara avsedd för att skriva hur vi som inte äger en förmögenhet finansierar våra bröllop. Tankar, tips och idéer på mest ekonomiska möjligheter o lösningar är jättevälkommet Jag själv är 20 år och student på heltid, försöker extrajobba när ngt dyker upp. Min blivande jobbar heltid men har tyvärr ingen mångmiljonärs lön (än ;-p) Så vi sparar så gott vi kan för att totalt lägga ca 30 till 35 000 kr på vårt bröllop allt som allt. Ni som har erfarenhet av låg budget bröllop får gärna dela med sig av tips upplevelser osv. Min tanke är att göra så mkt som möjligt själv. Om ni har bilder på kreativa ideer får ni hemskt gärna lägga upp. Låt oss hjälpas åt för att göra vår stora dag så underbar som möjligt utan att behöva spendera stora summor

  • Svar på tråden Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)
  • Pluppe
    Cattis77 skrev 2012-01-22 19:52:32 följande:
    Jag kommer att ha två tjejer i köket (vi är ca. 45 pers), och de kommer att få 1200 kr per person. Är det snålt? Eller ok?
    Nej verkligen inte snålt! Jag känner lite tvärtom :P Fast det beror ju på vilken kontakt man har med dem :)
  • Cattis77

    Fast det blir ju rätt många timmar...antar att de måste vara vid lokalen senast 3 på eftermiddagen, och jag tror inte de kommer vara färdiga förräns runt 23 på kvällen....ungefär när kaffe/tårta och så är över och den disken är omhändertagen. Det är mina arbetskamrater. Inga jag umgås med direkt, men vi känner varandra ganska väl :)

  • Hanna05
    Cattis77 skrev 2012-01-22 20:56:11 följande:
    Fast det blir ju rätt många timmar...antar att de måste vara vid lokalen senast 3 på eftermiddagen, och jag tror inte de kommer vara färdiga förräns runt 23 på kvällen....ungefär när kaffe/tårta och så är över och den disken är omhändertagen. Det är mina arbetskamrater. Inga jag umgås med direkt, men vi känner varandra ganska väl :)
    jag tyckte det var mycket! hade tyckt 500 kr var lagomt , eller ett presentkort på något spa eller så! :) 
  • Cattis77

    Fast jag tror inte att de tycker det är en "ära" att få jobba på min fest, de vill såklart ha betalt för det jobb de lägger ner, så jag tror ändå att det är ganska normalt att få 150 kr i timmen (förutsatt att de jobbar minst 8 timmar, och det tror jag de kommer att göra, om inte mer). Om jag ger dem 500 kr så blir det inte mer än 60 kr i timmen, och mer än så ska de ha anser jag. Jag hade inte själv jobbat för den summan en Lördagkväll :) Fast jag kanske är helt ute o cyklar...vad vet jag. Känns bra att ni tycker att det verkar mycket, för då vet jag att jag inte är snål i alla fall!! :D

  • Just Me
    Cattis77 skrev 2012-01-22 21:27:02 följande:
    Fast jag tror inte att de tycker det är en "ära" att få jobba på min fest, de vill såklart ha betalt för det jobb de lägger ner, så jag tror ändå att det är ganska normalt att få 150 kr i timmen (förutsatt att de jobbar minst 8 timmar, och det tror jag de kommer att göra, om inte mer). Om jag ger dem 500 kr så blir det inte mer än 60 kr i timmen, och mer än så ska de ha anser jag. Jag hade inte själv jobbat för den summan en Lördagkväll :) Fast jag kanske är helt ute o cyklar...vad vet jag. Känns bra att ni tycker att det verkar mycket, för då vet jag att jag inte är snål i alla fall!! :D
    Ja, 60kr/timmen hade varit VÄLDIGT snålt, så tycker inte att du är ute och cyklar  
    Oavsett om det är en ära eller inte att jobba på ngns bröllop, så får ju inte den sk personalen fara därifrån m känslan av att de blivit utnyttjade.
    Vi klurar själva på vad vi ska ge t våran "personal" och jag vet hur svårt det är Obestämd 
    Men jag tror att vi kommer fram till en bra lösning till slut.
    Dessa tjejer som vi ska ha, har jobbat på en del bröllop innan så jag ska fråga dem paren vad de gav. Sedan får vi ju själva komma fram till en passande summa. 
    De i köket ska jag prata med osv.  
    Har en vän vars kökspersonal ska ha 450kr/timmen, så 150kr/timmen är ju verkligen inte farligt...  
  • Cosy
    Cattis77 skrev 2012-01-22 19:52:32 följande:
    Jag kommer att ha två tjejer i köket (vi är ca. 45 pers), och de kommer att få 1200 kr per person. Är det snålt? Eller ok?
    Cattis77 skrev 2012-01-22 20:56:11 följande:
    Fast det blir ju rätt många timmar...antar att de måste vara vid lokalen senast 3 på eftermiddagen, och jag tror inte de kommer vara färdiga förräns runt 23 på kvällen....ungefär när kaffe/tårta och så är över och den disken är omhändertagen. Det är mina arbetskamrater. Inga jag umgås med direkt, men vi känner varandra ganska väl :)
    Jag tycker det är en okej summa att ge. Jag kommer tyvärr inte ha råd att ge en sån summa utan den kommer ligga runt 500kr per person och jag hoppas vi kan hitta människor som ställer upp på det. Samtidigt så tycker jag att summan som ges ska överensstämma med arbetsbördan

    Det vi behöver hjälp med är
    Lägga upp förrätten på enskilda talrikar och bära ut
     Plocka av tallrikarna från förräten
    Plocka fram buffen samt fylla på
    Duka av
    Plocka fram dessertbordet
    Duka av
    Diska
    ev stå i baren

    men som sagt det mesta ska vara klart så det som behövs göras är det sista innan severing. Och jag tror 3personer skulle vara lagom under middagen och en kanske två senare på kvällen. så nu får man börja kolla runt bland vänners vänner.
     
    We did it on DreamHack. Geeky love
  • Rosi
    Cosy skrev 2012-01-23 09:08:40 följande:
    Cattis77 skrev 2012-01-22 20:56:11 följande:
    Fast det blir ju rätt många timmar...antar att de måste vara vid lokalen senast 3 på eftermiddagen, och jag tror inte de kommer vara färdiga förräns runt 23 på kvällen....ungefär när kaffe/tårta och så är över och den disken är omhändertagen. Det är mina arbetskamrater. Inga jag umgås med direkt, men vi känner varandra ganska väl :)
    Jag tycker det är en okej summa att ge. Jag kommer tyvärr inte ha råd att ge en sån summa utan den kommer ligga runt 500kr per person och jag hoppas vi kan hitta människor som ställer upp på det. Samtidigt så tycker jag att summan som ges ska överensstämma med arbetsbördan

    Det vi behöver hjälp med är
    Lägga upp förrätten på enskilda talrikar och bära ut
     Plocka av tallrikarna från förräten
    Plocka fram buffen samt fylla på
    Duka av
    Plocka fram dessertbordet
    Duka av
    Diska
    ev stå i baren

    men som sagt det mesta ska vara klart så det som behövs göras är det sista innan severing. Och jag tror 3personer skulle vara lagom under middagen och en kanske två senare på kvällen. så nu får man börja kolla runt bland vänners vänner.
     
    We did it on DreamHack. Geeky love
    Jag tycker inte heller att 500 kr är lite.. själv fick jag 300 kr för ett par timmar. Och då jobbade jag svart på en resturang.
    Vi kommer bara ha serverings folk under middagen sen så kommer ´min sambos syster dotter stå i baren och det ville hon göra helt själv. =)
  • Cosy
    Rosi skrev 2012-01-23 09:16:21 följande:
    Jag tycker inte heller att 500 kr är lite.. själv fick jag 300 kr för ett par timmar. Och då jobbade jag svart på en resturang.
    Vi kommer bara ha serverings folk under middagen sen så kommer ´min sambos syster dotter stå i baren och det ville hon göra helt själv. =)
    Fast nu handlar det inte om ett par timmar utan från runt två tre till när festen börjar ta slut. men som sagt så behövs inte så mycket folk i slutet utan en som kan stå i en bar som vi tänkt ha till vår annars alkoholfria middag. och om det är vänners vänner så kan de få ansluta till festen eftermiddagen. men det är 500kr för nästan 12timmars jobb. 

    Jag har själv jobbat längre och med en tyngre arbetsbörda. Men jag vill inte utnyttja någons välvilja att hjälpa mig.
    We did it on DreamHack. Geeky love
  • Rosi
    Cosy skrev 2012-01-23 09:45:02 följande:
    Fast nu handlar det inte om ett par timmar utan från runt två tre till när festen börjar ta slut. men som sagt så behövs inte så mycket folk i slutet utan en som kan stå i en bar som vi tänkt ha till vår annars alkoholfria middag. och om det är vänners vänner så kan de få ansluta till festen eftermiddagen. men det är 500kr för nästan 12timmars jobb. 

    Jag har själv jobbat längre och med en tyngre arbetsbörda. Men jag vill inte utnyttja någons välvilja att hjälpa mig.
    We did it on DreamHack. Geeky love
    Jo det var inte så jag menade. Vi kommer ha tre stycken som hjäper till under middagen för 500 kr. Sen så kommer hans syster dotter stå i baren men det skulle hon göra gratis.
Svar på tråden Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)