• Sara1291

    Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)

    Hejsan alla bröllopsgalna planerare Den här tråden har jag tänkt mig ska vara avsedd för att skriva hur vi som inte äger en förmögenhet finansierar våra bröllop. Tankar, tips och idéer på mest ekonomiska möjligheter o lösningar är jättevälkommet Jag själv är 20 år och student på heltid, försöker extrajobba när ngt dyker upp. Min blivande jobbar heltid men har tyvärr ingen mångmiljonärs lön (än ;-p) Så vi sparar så gott vi kan för att totalt lägga ca 30 till 35 000 kr på vårt bröllop allt som allt. Ni som har erfarenhet av låg budget bröllop får gärna dela med sig av tips upplevelser osv. Min tanke är att göra så mkt som möjligt själv. Om ni har bilder på kreativa ideer får ni hemskt gärna lägga upp. Låt oss hjälpas åt för att göra vår stora dag så underbar som möjligt utan att behöva spendera stora summor

  • Svar på tråden Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)
  • Tinzi
    annapanna88 skrev 2011-10-28 21:37:37 följande:
    Jag blev glad härom dagen när jag gick på stan och av en slump trillade in på lagerhaus där de hade rea på stearinljus i ljusgrönt som ju är vår temafärg :) 2 kr styck kostade dom så köpte 50 stycken! Känns bra att ha det klart :)
    billigt! :)
  • Nudax
    annapanna88 skrev 2011-10-28 21:37:37 följande:
    Jag blev glad härom dagen när jag gick på stan och av en slump trillade in på lagerhaus där de hade rea på stearinljus i ljusgrönt som ju är vår temafärg :) 2 kr styck kostade dom så köpte 50 stycken! Känns bra att ha det klart :)
    Vad kul! =D
  • Guffi
    annapanna88 skrev 2011-10-28 21:37:37 följande:
    Jag blev glad härom dagen när jag gick på stan och av en slump trillade in på lagerhaus där de hade rea på stearinljus i ljusgrönt som ju är vår temafärg :) 2 kr styck kostade dom så köpte 50 stycken! Känns bra att ha det klart :)
    Åh, då vet jag vart jag ska nånstans imorgon! ;) Vi har också ljusgrönt :)
  • Brudiframtiden
    Tinzi skrev 2011-10-28 21:18:52 följande:
    Samma här å då får vi NOLL hjälp av släkten/vänner :) Fixar allt själva...& tycker inte att jag snålar ngt särskilt....det enda som känns jobbigt är att behöva laga massa mat dagarna/dagen innan.
    Tinzi, vad ska ni bjuda på och hur många blir ni?
  • Kramarina

    Slog till på tradera då jag hittade denna fina klänning för 600 kronor. Det var värt att chansa vad gäller passform :)

  • Kramarina

    Verkar inte gå att få med bilden, men rekommenderar er att hålla utkik på tradera och blocket om ni känner att det är ok med en begagnad klänning.

  • RedHead

    Hjälp och hjälp, det är en på gubben sida som vet om att vi ska gifta oss. och hon ska ta foton under bröllopet, Sen har vi gott kontaktnät som gör att vi får bra erbjudanden. Tex Fotograf innan bröllop och Häst och vagn. Sen så tillhör vi samhällsföreningen i våran by vilket gör att vi får hyra lokal där allt ingår för 300kr i en vecka... Sen Tar vi hjälp av min lillasysters 4 vänner. De går alla musikskola och alla fyra ska servera på festen samt två av dom ska sjunga/spela piano i kyrkan. Därgenom slipper vi betala så mycket för sånt. 500kr per person. 500kr extra för de som sjunger/spelar piano. Sen gör jag det mesta själv. En granne till mig tar 150kr/h för att göra all maten till oss, (Förrätt, huvudrätt och vickning) Vi skippar efterrätt då tårtan är maffig. Tjejen som ska göra tårtan är en privat person. Sen har jag en vän som är utbildad frisör och sminkös.. Så visst får vi hjälp. Men Allt runtomkring gör jag själv, Köpt mycket på rea sen har vi mycket loppisar härkring där jag bor så då passar man på att fynda.


    Släkten får vi ingen hjälp av, Förutom gubbens kusin då FAst hon tar bilder och gör ett album till oss istället som bröllopspresent.. Sen beror det ju på vad man gör av det hela med? Vi kan plocka blommor på ängarna och sen köper/gör vi inget avancerat till dukningarna. De grejerna jag inte har räknat med är Tillexempel Hotell, hundpassning för 2 hundar, städning, Tärnors/servitrisers hämtning och lämning ( bor 7 mil härifrån) Blir ju vad man gör det till helt enkelt. Sen är vi inte mer än 50 personer heller som kommer delta vid fest och vigsel.

  • Nudax
    RedHead skrev 2011-10-29 15:30:35 följande:

    Hjälp och hjälp, det är en på gubben sida som vet om att vi ska gifta oss. och hon ska ta foton under bröllopet, Sen har vi gott kontaktnät som gör att vi får bra erbjudanden. Tex Fotograf innan bröllop och Häst och vagn. Sen så tillhör vi samhällsföreningen i våran by vilket gör att vi får hyra lokal där allt ingår för 300kr i en vecka... Sen Tar vi hjälp av min lillasysters 4 vänner. De går alla musikskola och alla fyra ska servera på festen samt två av dom ska sjunga/spela piano i kyrkan. Därgenom slipper vi betala så mycket för sånt. 500kr per person. 500kr extra för de som sjunger/spelar piano. Sen gör jag det mesta själv. En granne till mig tar 150kr/h för att göra all maten till oss, (Förrätt, huvudrätt och vickning) Vi skippar efterrätt då tårtan är maffig. Tjejen som ska göra tårtan är en privat person. Sen har jag en vän som är utbildad frisör och sminkös.. Så visst får vi hjälp. Men Allt runtomkring gör jag själv, Köpt mycket på rea sen har vi mycket loppisar härkring där jag bor så då passar man på att fynda.


    Släkten får vi ingen hjälp av, Förutom gubbens kusin då FAst hon tar bilder och gör ett album till oss istället som bröllopspresent.. Sen beror det ju på vad man gör av det hela med? Vi kan plocka blommor på ängarna och sen köper/gör vi inget avancerat till dukningarna. De grejerna jag inte har räknat med är Tillexempel Hotell, hundpassning för 2 hundar, städning, Tärnors/servitrisers hämtning och lämning ( bor 7 mil härifrån) Blir ju vad man gör det till helt enkelt. Sen är vi inte mer än 50 personer heller som kommer delta vid fest och vigsel.


    Menade som sagt inget illa/dåligt, utan att det alltid är intressant att också få höra berättelsen bakom till de/oss som kommer billigt undan. Bara en summa säger ju inte så mycket medan det du nyss skrev ger en tydligare bild och många intressanta tips och idéer =) Men sen mindes jag det också som att ni tog kuvertavgift, men det kanske ni ändrade er på?

    Vi gör också som ni, gör mycket själva och så. Dock har vi inte lika många omkring som hjälper till men det är nog lite för vi valt så med, jag är lite kontrollfreak och gillar att ha koll på/göra precis allt själv =P Vi hade tänkt hamna på 36.000 totalt, allt inräknat men har nu börjat fundera på catering trots allt (tänkte också laga all mat själva först)och i så fall hamnar vi på strax över 40.
  • RedHead

    Nope, vi ska inte ta någon kuvertavgift och inte tänkt på det heller, ( visste faktiskt inte va det va innan jag läste ett inlägg om det för en vecka sen)
    Nejnej, det är bara Roligt att folk frågar.. Lite svårt för att uttrycka mig utan att låta som en bitch ^^
    Bröllopet hade visst det kunnat bli dyrare. Och många säger att "Man gör det bara en gång, då ska ni slå till rejällt". Vi hade klarat oss utan Dealerna utifrån visst hade vi det. Pengar är inget beskymmer, bara det att vi lägger hellre mindre pengar på bröllopet och mer pengar på huset. Vill renovera färdigt så vi kan slå oss till ro och tänka på framtid en framtid med barn :D
    Vi funderade faktiskt i början på att bjuda med ett varsitt vittne till skottland och gifta oss där istället. Men sen ångra vi oss när vi kom på att båda släkterna hade blivit griniga om de inte fick gå på något bröllop.
    Sen är det ju egentligen bara ett byte av ringar och ett skrivet papper. Och visst, man hoppas ju att det är den enda gången man behöver gifta sig. Men vi gillar det simpelt. Inte en massa girlanger och presentaskar till var och en som kommer eller ett dansband som bara kan några enstaka låtar. Vi kör på Spotify med massvis av kärlekslåtar, Alla får istället en varsin Midsommarkrans, Handgjorda av mig, mina tärnor och de fyra servitriserna, (midsommarbröllop). Förrätten blir 3 sorters av Snittar, huvudrätten blir en varm och kallbuffe, typ sill och potatis med mera. Sen Blire varmkorv till vickningen. Spriten kör vi till tyskland och köper, Ring har vi inte riktigt valt ut ännu. Klänningen är det som kostat mest just nu. den ligger på 6500kr.

    Ursäkta det långa inlägget xD

  • vivahate

    Jag skall gifta mig 31a mars 2012 och har en liten budget. Har inte förstått varför man skall lägga så mycket pengar på sitt bröllop. Gift blir man ju i alla fall.
    Min förlovningsring (en gammal vintagering i silver) kostade 300 kronor och karln min betalade lika mycket för sin.
    Vi köpte min vigselring i en antikaffär i somras, en mycket vacker ring i vitt guld/rött guld/platina med aquamarin-sten från 1920-talet som landade på 950 kronor.
    Kärlek vid första ögonkastet.

Svar på tråden Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)