• Sara1291

    Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)

    Hejsan alla bröllopsgalna planerare Den här tråden har jag tänkt mig ska vara avsedd för att skriva hur vi som inte äger en förmögenhet finansierar våra bröllop. Tankar, tips och idéer på mest ekonomiska möjligheter o lösningar är jättevälkommet Jag själv är 20 år och student på heltid, försöker extrajobba när ngt dyker upp. Min blivande jobbar heltid men har tyvärr ingen mångmiljonärs lön (än ;-p) Så vi sparar så gott vi kan för att totalt lägga ca 30 till 35 000 kr på vårt bröllop allt som allt. Ni som har erfarenhet av låg budget bröllop får gärna dela med sig av tips upplevelser osv. Min tanke är att göra så mkt som möjligt själv. Om ni har bilder på kreativa ideer får ni hemskt gärna lägga upp. Låt oss hjälpas åt för att göra vår stora dag så underbar som möjligt utan att behöva spendera stora summor

  • Svar på tråden Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)
  • BlomAnna
    Hanna05 skrev 2011-10-19 13:26:49 följande:
    Jag tar inte kuvertavgift för att finansiera middagen, har gott och väl pengar till det.
    Men vi önskar oss inga presenter, eftersom vi redan varit tillsammans i 10 år. Vi har det mesta! Sedan kan vi inte heller åka på någon bröllopsresa på väldigt länge. Så ingen idé att önska sig ett bidrag till det. Huset är så gott som totalrenoverat, så vi tar en kuvertavgift mer för att det är lättare för gästerna ( de flesta vi frågat iaf) och för att vi inte vill ha presenter helt enkelt :)

    Om man inte har kuvertavgift för att finanisera middagen förstår jag verkligen inte varför man har det. Vi vill inte heller ha några presenter men skulle ALDRIG drömma om att ta kuvertavgit för det. Vi kommer förmodligen önska oss bidrag till bröllopsresa om folk verkligen vill ge något.


    Vi var på ett bröllop där de inte önskade sig presenter men ville man verkligen ge något skulle man skänka pengar till någon välgörenhetsorgaisation istället.

  • Hanna05
    BlomAnna skrev 2011-10-19 13:42:21 följande:

    Om man inte har kuvertavgift för att finanisera middagen förstår jag verkligen inte varför man har det. Vi vill inte heller ha några presenter men skulle ALDRIG drömma om att ta kuvertavgit för det. Vi kommer förmodligen önska oss bidrag till bröllopsresa om folk verkligen vill ge något.


    Vi var på ett bröllop där de inte önskade sig presenter men ville man verkligen ge något skulle man skänka pengar till någon välgörenhetsorgaisation istället.


    Ja, alla tycker vi och gör olika . Så är det ju :)
    Men bland våra vänner och släkt är det väldigt vanligt att man gör detta ... verkar vara mer vanligt här uppe än där nere i söder.

    Jag har varit på 5 bröllop på de senaste 2 åren, 1 av dom tog kuvertavgift. Och det var minst lika trevligt och minst lika bra på det bröllopet som på de andra ställena! De tog 250 kr / pers vilket jag tycker är en bra summa.
    Inte tyckte vi mer illa om dem för det ...
  • Daludd

    Vi kommer ha budget på 40.000 nånstans, helst lägre, och räknar då in maten i det trots att vi tar kuvertavgift för 40% av matens kostnad ungefär.

    Man kanske bara tänker olika, men själva ordet kräver ju att man räknar in det... Men jag tror att folk gör en budget för sig själva och inte för bröllopet i stort, om man ser det så är det ju enkelt att se hur man kan tolka det så olika :)

    Jag tänker i två olika led. Det första vad kostar bröllopet och det andra vad kostar det för OSS... skulle jag bara tänka på nummer två skulle det nog lätt skena iväg på bekostnad av andra. 

  • BlomAnna
    Hanna05 skrev 2011-10-19 14:00:32 följande:
    Ja, alla tycker vi och gör olika . Så är det ju :)
    Men bland våra vänner och släkt är det väldigt vanligt att man gör detta ... verkar vara mer vanligt här uppe än där nere i söder.

    Jag har varit på 5 bröllop på de senaste 2 åren, 1 av dom tog kuvertavgift. Och det var minst lika trevligt och minst lika bra på det bröllopet som på de andra ställena! De tog 250 kr / pers vilket jag tycker är en bra summa.
    Inte tyckte vi mer illa om dem för det ...

    Ja visst får man göra som man vill och kuvertavgifters vara eller icke vara hör ju inte hemma i denna tråd egentligen,men det blir ju knas att säga att man har en budget på 40 000 när gästerna betalar sin egen mat om du förstår hur jag menar?


    Sen tycker jag väl knappast att 1 av 5 bröllop är vanligt, men men det är ju relativt. Jag har aldrig varit på ett bröllop med kuvertavgift. Kanske skiljer det sig mellan olika delar av landet vad vet jag. Jag skulle bli upprikitgt förvånad om någon i vår bekantskapskrets bjöd oss på bröllop och hade kuvertavgift.


     

  • Hanna05
    BlomAnna skrev 2011-10-19 14:06:09 följande:

    Ja visst får man göra som man vill och kuvertavgifters vara eller icke vara hör ju inte hemma i denna tråd egentligen,men det blir ju knas att säga att man har en budget på 40 000 när gästerna betalar sin egen mat om du förstår hur jag menar?


    Sen tycker jag väl knappast att 1 av 5 bröllop är vanligt, men men det är ju relativt. Jag har aldrig varit på ett bröllop med kuvertavgift. Kanske skiljer det sig mellan olika delar av landet vad vet jag. Jag skulle bli upprikitgt förvånad om någon i vår bekantskapskrets bjöd oss på bröllop och hade kuvertavgift.


     


    varför hör det inte hemma här?
    Jag tycker inte det blir knas, men det är ju vad jag tycker.

    Jag menade inte att 1 av 5 bröllop är vanligt. Ville bara poängtera att jag varit på ett med kuvertavgift, och att det är vanligt bland vår vänskapskrets att ta kuvertavgift. Jag ser inget fel i att ta det, då jag kan tycka det är skönare att betala för sig än att måsta söka en present som sedan ändå står och dammar på någon vind.

    Jag var emot kuvertavgifter tidigare, men jag mognar också och anser nu att det är helt okej! Man ändras som person ibland :)
  • baby freeze

    Jag tror att BlomAnna menade att själva diskussionen om huruvida det är bra/dåligt/rätt/fel att ta kuvertavgift inte hör hemma här. Jag håller med eftersom dessa diskussioner bara brukar sluta med sura miner, så jag tycker att vi lika bra kan säga att vi tycker olika och återgå till att tipsa varandra om olika sätt att få sina drömmars bröllop utan att spendera allt man har!

  • Hanna05
    baby freeze skrev 2011-10-19 14:54:23 följande:
    Jag tror att BlomAnna menade att själva diskussionen om huruvida det är bra/dåligt/rätt/fel att ta kuvertavgift inte hör hemma här. Jag håller med eftersom dessa diskussioner bara brukar sluta med sura miner, så jag tycker att vi lika bra kan säga att vi tycker olika och återgå till att tipsa varandra om olika sätt att få sina drömmars bröllop utan att spendera allt man har!
  • BlomAnna
    baby freeze skrev 2011-10-19 14:54:23 följande:
    Jag tror att BlomAnna menade att själva diskussionen om huruvida det är bra/dåligt/rätt/fel att ta kuvertavgift inte hör hemma här. Jag håller med eftersom dessa diskussioner bara brukar sluta med sura miner, så jag tycker att vi lika bra kan säga att vi tycker olika och återgå till att tipsa varandra om olika sätt att få sina drömmars bröllop utan att spendera allt man har!

    Precis det jag menade


    Angående sminket så skulle ajg med vilja sminka mig själv men är rädd att jag mest kommer likna nåt katten släpat in så jag får nog kosta på mig att gå till nåhon som kan Har dock en vän som är makeup artist så jag hoppas på kompispris

  • Malois

    Vi kommer att ha ca 40 gäster och hamnar på under 20.000, Men då har vi gjort allt själva i stort sett.  Sytt, pysslat, budat på tradera m.m...
    Maten lagar jag själv, kusin gör tårtan, syster gör mina smycken, lokalen (gratis) dekorerar vi själva, samt städar. Jag har en Kinaklänning i botten som jag sedan sytt om till precis det jag vill ha. Gubben hyr frack och alla tillbehör. Vinglas, champagneglas, bestick osv har vi köpt biligt här på BT, tallrikar hyr vi. Dryck är köpt i utlandet eller på kryssning, alkoholfritt har vi passat på att hamstra vid extrapriser m.m.
    Dukar, servetter och löpare har jag sytt, servettringar har jag virkat av silvertråd och pärlor, vinglasdekorationerna går i samma stil.
    Inbjudningarna gjorde vi själva. Blomsterdekorationerna skapar vi också, rosor med trollhassel. Solist till kyrkan har vi hittat, 1000:, men det ville jag verkligen ha. Smink och hår kommer jag att göra själv, för att jag vill.
    Badrumspiff har vi köpt och skapat... 2 personer kommer att servera under middagen 800:-
    Ja som sagt vårt bröllop hamnar långt under 40.000, ändå får vi det precis som vi vill ha... Och då är ringen inräknad som var ganska dyr.

Svar på tråden Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)