• Sara1291

    Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)

    Hejsan alla bröllopsgalna planerare Den här tråden har jag tänkt mig ska vara avsedd för att skriva hur vi som inte äger en förmögenhet finansierar våra bröllop. Tankar, tips och idéer på mest ekonomiska möjligheter o lösningar är jättevälkommet Jag själv är 20 år och student på heltid, försöker extrajobba när ngt dyker upp. Min blivande jobbar heltid men har tyvärr ingen mångmiljonärs lön (än ;-p) Så vi sparar så gott vi kan för att totalt lägga ca 30 till 35 000 kr på vårt bröllop allt som allt. Ni som har erfarenhet av låg budget bröllop får gärna dela med sig av tips upplevelser osv. Min tanke är att göra så mkt som möjligt själv. Om ni har bilder på kreativa ideer får ni hemskt gärna lägga upp. Låt oss hjälpas åt för att göra vår stora dag så underbar som möjligt utan att behöva spendera stora summor

  • Svar på tråden Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)
  • RedHead

    Hur jag kan hålla mycket på låg bugdet är för att både jag och gubben har så mycket kontakter i släkt och vänkretsen. Mina 4 servitriser är vänner till min lillasyster, de får 500kr var för att de hjälper till, bara där har vi sparat pengar än att hyra för 150kr/h. Mina städar och diskar dagen efter! Sen får vi bygdegården vi ska hyra i fyra dagar för 300kr. Bord, stolar, bestik, glas tallrikar och full utrustat kök och scen finns det! Klippet! Löpare och sånt köper jag på ebay, 50löpare för 300kr. Min granne ska göra all maten! Går på ca 5000kr. (Ska dock bara ha förrätt och Huvudrätt) Tårtan kostar mig under 2000kr, Sångerska och Pianist till kyrkan ger jag sammanlagt 1000kr för. Gubben har redan en ny kostym som han köpte i sommras, min klänning kostar visserligen 6500kr men sen skor kostar 199kr, Flor 300kr. Buketten 1500kr. Häst och vagn 1500kr Alla kort ska jag göra själv, Sammanlagt blir det ca1500kr. Ring till mig kostar 5000kr, Fotograf får vi i bröllopspresent etc.etc Ja, Listan kan göras lååååång! Man får tänka smart och utnyttja det man kan! :D

  • Dolly P

    Hur fungerar det här på bt, får man rekommendera annonser och olika produkter?

  • Januaribruden

    Min dator är jätteseg just nu och jag kan inte citera alla tyvärr.


    ANGÅENDE EGNA TYGSERVETTER
    Hur blir det med TEKLA kökshandduk från IKEA? Är inte den 50x65 cm? Blir det "konstigt" när man delar på den??

    ANGÅENDE PAPPERSDUKAR
    Dem som finns på rusta är inte av så jättebra kvalitet. De går lätt sönder om man spiller elelr liknande. Jag har hittat denna duk på age.se men vet inte vad den kostar tyvärr.

    "Bordduk Dunicell
    I ett tygliknande pappersmaterial med samma tyngd och fall som linne. I rulle om 1,25 m bredd och 25 m längd."

    ANGÅENDE PRESENTER
    Vi har köpt fruktkorgar som vi ska ha som presentkorgar. (http://www.frapp.se/1/sv/matlagning-kok-Rice/brodkorg,-3-pack.php?group=) och dem ska vi fylla med Italienska delikatesser eftersom vi har Italienskt tema på mat och dryck på bröllopet. Våra föräldrar kommer hjälpa oss mycket. Även en vän till mig och min blivande svägerska. 5 korgar totalt blir det och alla kommer se någorlunda lika ut. Men när ska dessa korgar lämnas? Vi funderar på att hålla ett gemensamt tal i slutet av middagen där vi tackar alla. Då kanske serveringspersonalen kan bära ut korgarna? Känns tråkigt at vänta till dagen efter

    ANGÅENDE KLÄDER TILL PERSONALEN
    Vi kommer ha två stycken i köket och till dem har vi köpt svarta förkläden och svarta kockmössor (inte såna där stora kokhattar)
    Vi kommer ha tre som serverar och till dem har vi köpt lila slipsar och slipsnålar.
    Allt är köpt på ebay för en billig peng.


     


  • Just Me

    Ang tärnklänningar, så kommer vi köpa dem till tärnorna. Skor etc köper de själva...
    Ska binda deras buketter själv.
    Fyndade en klänning till ena brudnäbben (min systerdotter) på Ellos för 50:- förra veckan!
    Ska "pimpa" till den lite sen bara med vår temafärg

    Om ngn ser fina billiga mörklila klänningar hojta till, är alltså på jakt till mina två tärnor. LIte svåra att köpa till, de har så olika kroppar. Den ena är jättesmal med stor byst, den andra lite mindre smal med även mindre byst. Så jaaa..... ngt som passar dem....

    Till sambons BMs köper vi slipsar. Till sambon ny kostym o slips.

    Andra brudnäbben ska jag försöka hitta ngn klänning till, men hon är då så bedårande i allt.... våran dotter alltså Hjärta

    Morgongåva............. har jag inte ens tänkt på...... han får ju mig?! Räcker inte det ?

  • Hanna05
    Januaribruden skrev 2011-10-12 17:51:17 följande:

    Min dator är jätteseg just nu och jag kan inte citera alla tyvärr.


    ANGÅENDE EGNA TYGSERVETTER
    Hur blir det med TEKLA kökshandduk från IKEA? Är inte den 50x65 cm? Blir det "konstigt" när man delar på den??

    ANGÅENDE PAPPERSDUKAR
    Dem som finns på rusta är inte av så jättebra kvalitet. De går lätt sönder om man spiller elelr liknande. Jag har hittat denna duk på age.se men vet inte vad den kostar tyvärr.

    "Bordduk Dunicell
    I ett tygliknande pappersmaterial med samma tyngd och fall som linne. I rulle om 1,25 m bredd och 25 m längd."

    ANGÅENDE PRESENTER
    Vi har köpt fruktkorgar som vi ska ha som presentkorgar. (www.frapp.se/1/sv/matlagning-kok-Rice/brodkor...=) och dem ska vi fylla med Italienska delikatesser eftersom vi har Italienskt tema på mat och dryck på bröllopet. Våra föräldrar kommer hjälpa oss mycket. Även en vän till mig och min blivande svägerska. 5 korgar totalt blir det och alla kommer se någorlunda lika ut. Men när ska dessa korgar lämnas? Vi funderar på att hålla ett gemensamt tal i slutet av middagen där vi tackar alla. Då kanske serveringspersonalen kan bära ut korgarna? Känns tråkigt at vänta till dagen efter

    ANGÅENDE KLÄDER TILL PERSONALEN
    Vi kommer ha två stycken i köket och till dem har vi köpt svarta förkläden och svarta kockmössor (inte såna där stora kokhattar)
    Vi kommer ha tre som serverar och till dem har vi köpt lila slipsar och slipsnålar.
    Allt är köpt på ebay för en billig peng.


     


    Vi kommer tacka alla efter middagen, före vickningen. Alltså runt 23-24.00 innan vi drar till hotellet :)
    Då kommer vi tacka alla, och därmed dra upp dem på scenen som ska få någonting :) Efter det far vi och då får alla göra som dom vill, om dom vill stanna eller fara hem! :P
  • annapanna88
    Januaribruden: Jag har sytt servetter av tekla kökshanddukar. Jag tyckte inte det blev så konstigt när man delade på dom, man får ju lov att klippa bort de röda ränderna längs långsidorna också, eller så gjorde jag iaf. Alla blev inte riktigt lika stora, skiljer max 0,5 cm, men jag tror inte att gästerna kommer att sitta och jämföra :)
  • 123ost

    Vi kommer betala tärnklänningarna men då är det jag som valt färg och kommer ha sista ordet när det gäller modell, men kommer självklart vara öppen för förslag. Jag har bett tärnorna välja ett par skor som dem ska använda så vi kan mäta längden med skorna. Jag kommer beställa kinaklänningar eller så syr min moster, vi får se vad som blir billigast.

  • Insanire

    Vi kommer att betala tärnklänningar eftersom jag vill ha dom i en specifik färg och jag vill att mina två tärnor har likadana klänningar. Det kommer bli kinaklänningar.

    Vi kommer också stå för buketterna.

    Håret kommer min ena tärnas mamma att göra, så jag tror att hon får sitt hår gratis, den andra tärnans hår står vi för.
    Skor får de skaffa själva.

    Presenter har jag inte ens tänkt på..
    Det är ju två tärnor, två bestman och så har vi 3 st värdar/toastmasters...
    Hmm, får fundera vidare på det.

  • baby freeze

    Jag tänkte baka tårta själv. Med min egen körsbärssylt som fyllning. Det blir gött!

  • Januaribruden
    annapanna88 skrev 2011-10-12 19:16:35 följande:
    Januaribruden: Jag har sytt servetter av tekla kökshanddukar. Jag tyckte inte det blev så konstigt när man delade på dom, man får ju lov att klippa bort de röda ränderna längs långsidorna också, eller så gjorde jag iaf. Alla blev inte riktigt lika stora, skiljer max 0,5 cm, men jag tror inte att gästerna kommer att sitta och jämföra :)
    Kan du ge mig måttet på en av dina sydda på servetter? (på ett ungfär alltså) Vill se framför mig hur det ser ut innan jag drar med mig den ikeahatande blivande mannen till ikea, haha
Svar på tråden Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)