• Sara1291

    Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)

    Hejsan alla bröllopsgalna planerare Den här tråden har jag tänkt mig ska vara avsedd för att skriva hur vi som inte äger en förmögenhet finansierar våra bröllop. Tankar, tips och idéer på mest ekonomiska möjligheter o lösningar är jättevälkommet Jag själv är 20 år och student på heltid, försöker extrajobba när ngt dyker upp. Min blivande jobbar heltid men har tyvärr ingen mångmiljonärs lön (än ;-p) Så vi sparar så gott vi kan för att totalt lägga ca 30 till 35 000 kr på vårt bröllop allt som allt. Ni som har erfarenhet av låg budget bröllop får gärna dela med sig av tips upplevelser osv. Min tanke är att göra så mkt som möjligt själv. Om ni har bilder på kreativa ideer får ni hemskt gärna lägga upp. Låt oss hjälpas åt för att göra vår stora dag så underbar som möjligt utan att behöva spendera stora summor

  • Svar på tråden Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)
  • CorneliaApplehoff
    car1021 skrev 2011-09-30 16:02:50 följande:
    Jag har gjort egna servettringar ( ca 3 kr/st), köpt Joker fat på IKEA och dekorerat med pärlor, köpt 25 meter organza väv till bordslöpare på Ebay för ca 100 kr inkl frakt.
    Har även köpt rosenblad, vimpel, kristaller och värmeljus med brudpar på Tradera.
    Senast köpte jag mina skor på Ebay för 174 kr inkl.frakt! Jag är jätte nöjd med de. Såhär ser mina skor ut:


    hur hr du gjort servett ringarna om man får fråga? bild?
  • BlomAnna
    MyWeddingday skrev 2011-09-29 15:16:58 följande:
    Fyndade mina skor på rea och gjorde om dom själv =)


    Snyggt!! Vad påhittigt av dig.
  • drömmer
    MyWeddingday skrev 2011-09-29 15:16:58 följande:
    Fyndade mina skor på rea och gjorde om dom själv =)


    Guuud vad snygga!!! Vart har du köpt dom ?
  • BlomAnna

    Jag räknar och räknar men kommer fasen inte under 60 000.Vill inte skära mer i gästlistan...vad kan jag spara in på?

  • Kattpoet

    Kolla igenom listan igen och fundera om allt är nödvändigt  och om du kan hitta ett billigare  alternativ.  

  • BlomAnna
    Kattpoet skrev 2011-10-01 22:14:34 följande:
    Kolla igenom listan igen och fundera om allt är nödvändigt  och om du kan hitta ett billigare  alternativ.  
    Så svårt att veta vad allt kommer landa på i slutändan man måste ju ha de pengarna man tror det kommer kosta,....Har tex räknat med 10 000 för dryck...Kanske är galet mycket för 70 gäster om man köper det mesta i Tyskland?

    Börjar känna att det bara är galet alltihop och att vi kanske ska lägga alla pengar på en resa och gifta oss i hemlighet.
  • Kattpoet

    Här har du en guide on hur mycket det går åt.
    Lathund


    Trerättersmiddagen:


    För 10 personer


    Fördrink
    Mousserande och vitt vin: 
    2-3 flaskor


    Förrätt
    Vin: 2 flaskor eller Öl 33 cl: 10 flaskor 
    eller Öl 50 cl: 6 flaskor


    Varmrätt
    Vin: 3-4 flaskor/1 box  eller Öl 33 cl: 20 flaskor eller Öl 50 cl: 10 flaskor


    Dessert
    Sött vitt vin: 1-2 flaskor  eller Starkvin: 1 flaska


    Buffé:


    För 10 personer


    Vitt och rött vin:
    4-5 flaskor/1 box eller Öl 33 cl: en back = 20 flaskor  eller 
    Öl 50 cl: en back = 15 flaskor

  • BlomAnna
    Kattpoet skrev 2011-10-01 22:25:28 följande:

    Här har du en guide on hur mycket det går åt.
    Lathund


    Trerättersmiddagen:


    För 10 personer


    Fördrink
    Mousserande och vitt vin: 
    2-3 flaskor


    Förrätt
    Vin: 2 flaskor eller Öl 33 cl: 10 flaskor 
    eller Öl 50 cl: 6 flaskor


    Varmrätt
    Vin: 3-4 flaskor/1 box  eller Öl 33 cl: 20 flaskor eller Öl 50 cl: 10 flaskor


    Dessert
    Sött vitt vin: 1-2 flaskor  eller Starkvin: 1 flaska


    Buffé:


    För 10 personer


    Vitt och rött vin:
    4-5 flaskor/1 box eller Öl 33 cl: en back = 20 flaskor  eller 
    Öl 50 cl: en back = 15 flaskor


    Bra lathund men sen ska det ju finnas till festen också...det är det som är svårast att beräkna...ur mycket dricker folk liksom. Vi kommer ha gäster som dricker max 2 glas vin på hela kvällen och gäster som lätt kan sänka 10-15 öl (utan att bli dräggfulla) så hur räknar man då?
  • Imke1977

    har samma problem här. Ca 70 gäster och några som dricker jättelite medan andra sänker hur mycket som helst.... Jättesvårt....

  • RedHead

    Vi tänker åka till tyskland och storhandla hem alkohol, Jag menar du får 2 flaskor 70cl Black tower (vittvin) till priset av 1 här i Sverige. I sverige är de inte så dyra de kostar 59kr flaskan. Men Ändå, två flaskor till det priset är ju kanon, man behöver ju faktiskt inte ha det finaste vinet på systemet. Jag Tycker faktiskt bara om ett vitt och ett rött vin, och jag har smakt på en hel del annat, men favoriten är Black tower när det gäller vitt och Kirschenberry när det gäller rött. Man ska ju köpa det man själv tycker om, tycker jag :D

Svar på tråden Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)