• kelizaah

    Umebrudar 2011/12

    Hejsan!

    Det här är tråden för alla i Umeå med omnejd som planerar bröllop nu under hösten 2011 eller under 2012! Följ med och dela tips, idéer och tankar om er stora (eller lilla) dag!

  • Svar på tråden Umebrudar 2011/12
  • SaraJohanna
    Lebendig skrev 2011-11-08 14:16:57 följande:
    Har du hittat någon bra sida att läsa på? Jag har ju som också snöat in på det här med tårtor... Kan ju som baka rätt bra själv, är väl kanske inte bäst på att dekorera. Kanske kan vi lösa det där med våningstårtor tillsammans? Hur många våningar behöver du?

     


    Ja jag känner mig också rätt bekväm med att baka själva tårtan med fyllning och allt. Sen verkar det inte egentligen så svårt att lösa resten heller. Funderar på att be mamma baka själva tårtorna (eller eventuellt beställa detta) - att montera ihop och dekorera kan ju inte betyda otur!? ; ) Ja det kanske är en bra idé, jag har faktiskt ingen aning om hur mycket jag behöver, får leta upp tips på hur man beräknar det! : )


    Här har de material man kan behöva om man vill göra en lite större tårta: http://www.kakburken.se/index.php?cPath=104_109&page=2


     


    Här är en massa bra steg-för-steg-beskrivningar på hur man bland annat gör en våningstårta: http://lindarunn.se/category/steg-for-steg.html


     


    Här lite inspiration: http://bakpassion.blogg.se/


     


    Hoppas du också hittar lite inspiration, jag ska som sagt prova efter jul tror jag! : )


     

  • Lebendig

    De


    SaraJohanna skrev 2011-11-09 09:25:13 följande:

     


    Ja jag känner mig också rätt bekväm med att baka själva tårtan med fyllning och allt. Sen verkar det inte egentligen så svårt att lösa resten heller. Funderar på att be mamma baka själva tårtorna (eller eventuellt beställa detta) - att montera ihop och dekorera kan ju inte betyda otur!? ; ) Ja det kanske är en bra idé, jag har faktiskt ingen aning om hur mycket jag behöver, får leta upp tips på hur man beräknar det! : )


    Här har de material man kan behöva om man vill göra en lite större tårta: www.kakburken.se/index.php?cPath=104_109&page...


     


    Här är en massa bra steg-för-steg-beskrivningar på hur man bland annat gör en våningstårta: lindarunn.se/category/steg-for-steg.html


     


    Här lite inspiration: bakpassion.blogg.se/


     


    Hoppas du också hittar lite inspiration, jag ska som sagt prova efter jul tror jag! : )


     


    Det jag vet från dem som har provat att göra våningstårta själv är att det är svårt om man har moussefyllning eftersom tårtorna blir extra porösa då coh dessutom mycket tyngre. Men att prova sig fram kanske är bäst! Problemet är att jag inte känner att jag kommer hinna göra tårtorna själv och jag har ingen i min närhet som jag skulle vilja lägga det ansvaret på...
  • SaraJohanna
    Lebendig skrev 2011-11-09 09:57:48 följande:
    DeDet jag vet från dem som har provat att göra våningstårta själv är att det är svårt om man har moussefyllning eftersom tårtorna blir extra porösa då coh dessutom mycket tyngre. Men att prova sig fram kanske är bäst! Problemet är att jag inte känner att jag kommer hinna göra tårtorna själv och jag har ingen i min närhet som jag skulle vilja lägga det ansvaret på...
    Jag läste någonstans att om man använder lite kraftigare pinnar samt skivor mellan de olika våningarna så ska det inte vara något problem. Dock ska man väl undvika att flytta den monterad. Tror inte heller att jag kommer hinna lägga så många minuter på själva dagen på tårtan. Det är i så fall det som kan göras dagen innan. Kan eventuellt tänka mig att mamma eller syrran skulle kunna tänka sig att göra en insats. Men det är ju som du säger ett rätt stort ansvar att ta på sig, vet inte om jag skulle våga göra det åt någon annan... Det tål att funderas på, men jag tänker också ringa runt till alla konditorier och höra, har inte gjort det än!
  • Lebendig
    SaraJohanna skrev 2011-11-09 17:55:46 följande:
    Jag läste någonstans att om man använder lite kraftigare pinnar samt skivor mellan de olika våningarna så ska det inte vara något problem. Dock ska man väl undvika att flytta den monterad. Tror inte heller att jag kommer hinna lägga så många minuter på själva dagen på tårtan. Det är i så fall det som kan göras dagen innan. Kan eventuellt tänka mig att mamma eller syrran skulle kunna tänka sig att göra en insats. Men det är ju som du säger ett rätt stort ansvar att ta på sig, vet inte om jag skulle våga göra det åt någon annan... Det tål att funderas på, men jag tänker också ringa runt till alla konditorier och höra, har inte gjort det än!
    Jag har aldrig ätit en våningstårta, men jag undrar lite grann rent praktiskt. Om man nu sticker ner en massa pinnar, blir inte tårtan väldigt svår att skära då? Den översta borde ju inte vara några problem men den nedersta? Jag har ingen aning...

    Sedan tycker jag faktiskt att det är rätt hutlöst att just bröllopstårtor blir så ruskigt dyra. Det är ju i mångt och mycket "bara" en prinsesstårta...

    Någon som vet ett bra bussföretag här i stan?
  • tessiej

    Hej.
    Här har vi precis börjat prata om att gifta oss till sommaren så än har vi inte spikat något datum. Jag tror det lutar åt slutet av juni men det gäller bara att bestämma datum för att sen boka allt runtomkring!.'
    Vi kommer ha ett litet bröllop med antingen bara våra föräldrar eller vår närmaste släkt (föräldrar, syskon med familjer + sambond farmor och morfar) närvarande. Det känns som vi mest troligt kommer bjuda närmaste släkten och då blir vi som max 24 st med oss inräknade varav 7 barn.
    Jag skulle gärna gifta mig i Helena Elisabeth kyrka på gammlia men den kyrkan är nog populär så det är säkert svårt att få en tid där.
    Vet ni hur det fungerar om man vill boka en kyrka i en annan församling än den man tillhör (t.ex om man tillhör tegs församling och vill boka en kyrka inom umeå stadsförsamling)?

  • Insanire
    tessiej skrev 2011-11-10 15:43:06 följande:
    Hej.
    Här har vi precis börjat prata om att gifta oss till sommaren så än har vi inte spikat något datum. Jag tror det lutar åt slutet av juni men det gäller bara att bestämma datum för att sen boka allt runtomkring!.'
    Vi kommer ha ett litet bröllop med antingen bara våra föräldrar eller vår närmaste släkt (föräldrar, syskon med familjer + sambond farmor och morfar) närvarande. Det känns som vi mest troligt kommer bjuda närmaste släkten och då blir vi som max 24 st med oss inräknade varav 7 barn.
    Jag skulle gärna gifta mig i Helena Elisabeth kyrka på gammlia men den kyrkan är nog populär så det är säkert svårt att få en tid där.
    Vet ni hur det fungerar om man vill boka en kyrka i en annan församling än den man tillhör (t.ex om man tillhör tegs församling och vill boka en kyrka inom umeå stadsförsamling)?
    Hej!
    Jag borde i och försig veta hur det är eftersom jag jobbar i stadsförsamlingen, men jag vet inte säkert. det enda jag vet är att det inte var något problem för oss. 
    Vi bor i Tegs församling och kommer gifta oss i Tavelsjö kapell. 
  • ema

    Jag bokade Backens kyrka utan att vi tillhör den församlingen. Jag sade även till kvinnan som tog emot bokningen att jag inte visste vilken församling vi tillhör eftersom vi precis flyttat hit. Men det var inga problem, det enda hon sa var att man får kantorn i från sin hemförsamling. Varför vet jag inte.

    På tal om våningstårtor, så har vi bokat Johanna till att göra en sådan till vårt bröllop, och det var inga problem, tvärtom! 

  • SaraJohanna
    ema skrev 2011-11-10 17:24:54 följande:
    Jag bokade Backens kyrka utan att vi tillhör den församlingen. Jag sade även till kvinnan som tog emot bokningen att jag inte visste vilken församling vi tillhör eftersom vi precis flyttat hit. Men det var inga problem, det enda hon sa var att man får kantorn i från sin hemförsamling. Varför vet jag inte.

    På tal om våningstårtor, så har vi bokat Johanna till att göra en sådan till vårt bröllop, och det var inga problem, tvärtom!
    Har också pratat med Johanna nu i veckan och vi funderar också på att boka henne!
  • SaraJohanna
    tessiej skrev 2011-11-10 15:43:06 följande:
    Hej.
    Här har vi precis börjat prata om att gifta oss till sommaren så än har vi inte spikat något datum. Jag tror det lutar åt slutet av juni men det gäller bara att bestämma datum för att sen boka allt runtomkring!.'
    Vi kommer ha ett litet bröllop med antingen bara våra föräldrar eller vår närmaste släkt (föräldrar, syskon med familjer + sambond farmor och morfar) närvarande. Det känns som vi mest troligt kommer bjuda närmaste släkten och då blir vi som max 24 st med oss inräknade varav 7 barn.
    Jag skulle gärna gifta mig i Helena Elisabeth kyrka på gammlia men den kyrkan är nog populär så det är säkert svårt att få en tid där.
    Vet ni hur det fungerar om man vill boka en kyrka i en annan församling än den man tillhör (t.ex om man tillhör tegs församling och vill boka en kyrka inom umeå stadsförsamling)?

     


    Vad roligt med fler bröllop. Vi har ganska nyligen bokat stadskyrkan (som jag var helt säker skulle vara fullbokad) i juli. Så jag tycker absolut du ska ringa och kolla, är inte alls säkert att Helena Elisabeth är fullbokad. Den är ju inte så stor, annars hade nog vi också valt den, men vi ryms inte.


     


    Det är inga problem att boka en kyrka i en församling man inte själv tillhör, men man får kantor och präst från sin egen församling. Vi får Tegs till stadskyrkan och de skulle direkt efter oss vidare till Backens kyrka.


     

  • julibrudUmeå

    Marimekko86, för oss är det dags den 28 juli nästa år, så vi har mycket tid kvar Låter ju helt perfekt med upplägget med Jöstas personal och de moment som de dukade och fixade med. Vi kommer ju också ha buffé eftersom vi gärna har lite rörelseunder middagen så det låter ju vettigt attman även kan hämta dryck själv efter varmrätten. Ska klura på det

    Tårta ja, våningstårtorna är ju jättefina! Har inde funderat så mycket på tårtan, det enda jag vet är att jag aldrig skulle göra den själv Är det någon som vet om det kostar jättemycket mer per person att göra en egen liten bakelse till alla gäster?


    Umeå 28/7 2012
Svar på tråden Umebrudar 2011/12