• Anonym (Fundersam)

    Äktenskapsförord, hur tänker ni?!

    Om vi ska gifta oss så vill sambon att vi ska skriva äktenskapsförord.... Känner mig en aning negativ till det hela då jag eg tycker man kan dela på allt då man ingår äktenskap men samtidigt så har vi alltid haft relativt separat ekonomi eller hur man ser det. Vi köper gemensamma saker ihop till hemmet och barnen men har också egna pengar och sparkonton. Där är det för tillfället väldigt ojämnt då jag studerar Just nu medan sambon arbetar (men då betalar också sambon majoriteten av utgifterna). Det vi har pratat om är att han vill ha ett eget separat sparkonton som inte inräknas i ev bodelning osv. Även framtida arv som fastigheter, detsamma gäller för mitt sparkonton, arv mm. Så jag vet inte riktigt hur det hela skulle utfalla vid ev skillsmässa? Hur har ni andra gjort och tänkt kring det hela? Goda råd mottages gärna!

  • Svar på tråden Äktenskapsförord, hur tänker ni?!
  • Anonym

    Okej. Nu måste jag lägga mig i som en pro äktenskapsförord.
    För oss handlar inte vårt äktenskapsförord om att vi tror att vi ska splitta någonsin.
    Det handlar för oss båda om en försäkran att om det värsta möjliga händer så vet vi hur det ska hanteras.
    För oss handlar det om mycket pengar åt båda håll. Så jag skriver för att skydda mig, han skriver för att skydda sig.
    Vi skriver också för att skydda vad vi vill ska hända om, låt gud detta inte ske, någon av oss skulle gå bort eller något skulle hända.
    då det för oss handlar om pengar, och vi aldrig någonsin vill diskutera pengar egentligen så är detta den bästa vi kan göra.

    Dessutom slipper vi alla snikna kommentarer om att han gör si bara för att få tillgång till de pengarna och Hon gör så för att få tillgång till pengarna.

    Jag förstår heller inte varför man ska racka ner på någon människa för att den vill försäkra att allt blir väl även om det värsta skulle hända.
    Äktenskapsförord handlar inte om kärlek. Det handlar om sunt förnuft, alltså detta är inget vi behöver bry oss om så länge det värsta tänkbara inte skulle hända.

    Så jag förstår din m2b och jag som person håller med honom.
    Jag vill inte ha min m2bs pengar. Varesig jag hade pengar eller inte. Jag vill gifta mig med honom för att jag älskar honom, för att jag vill leva med honom förresten av mitt liv.

  • Anonym

    Vi ska skriva ett kort förord. det beror enbart på att mina föräldrar har testamenten där det framgår att jag ärver dem som enskild egendom. Jag tycker det känns orättvist att jag ska "få" mina föräldrars arv själv och dela på hans föräldrars arv, och har därför föreslagit att vi skrivet ett äkenskapsförord där det framgår att arv ärvs som enskild egendom. Hans föräldrar har dessutom det väldigt gott ställt så det blir nog ett fint arv i framtiden, men jag är inte intresserad av deras pengar. Så det är vad vi ska skriva, allt annat delar vi på. Han tjänar mer än mig också, så han kommer få ihop mycket pengar ganska fort, medan jag själv har låg inkomst men ett bra sparkapital. Så vi båda kommer bidra på olika sätt ekonomiskt när vi gifter oss. Det blir relativt jämnställt.

    Någon som vet hur snart innan man kan skicka in ett förord till tingsrätten? Jag har bara förstått att om man skickar in det inom en månad efter vigseln så gäller det från bröllopsdagen, om senare gäller från när det registreras. Men det måste man ju kunna fixa innan bröllopsdagen också?

  • Beautiful Disaster

    Jag och min M2B kommer skriva äktenskapsförord, då han och en kompis har eget företag
    Så jag har full förståelse för att han vill det. 

  • Anonym

    Jag förstår alla er som skriver att det med äktenskapsförord kan verka som att man tänker på skilsmässa redan när man gifter sig och jag har själv också tänkt så. Vi kommer nog inte skriva äktenskapsförord och jag tänker att även om vi någon gång i framtiden skulle gå isär (vilket jag såklart verkligen inte tror eller hoppas att vi skulle göra, men jag vet att människor kan skilja sig som man verkligen inte hade trott skulle göra det).. I alla fall så har jag i så fall väldigt svårt att tro att vi inte skulle kunna dela det vi har på ett bra sätt. Alltså dela lika på det gemensamma, men att samtidigt se att jag inte ska ta hans aktiekapital som liksom är "hans grej", precis som han inte skulle försöka ta min släkts sommarstuga. Ett äktenskapsförord låter då inte bara som att man är öppen för skilsmässa utan också som att man tror att man kommer att tycka så illa om varandra att man vill ta den andres pengar/egendom/arv etc.

    Rätta mig om jag har fel, detta är bara som jag har fått för mig att äktenskapsord fungerar... för visst måste man väl inte dela 50/50 även om man inte har skrivit äktenskapsförord?

  • Anonym (CH)

    Vi har prata om detta en hel del. Men vi kommer inte att skriva något. Vi har båda två barna sedan tidigare, så när någon av oss går bort eller om vi skiljer oss kommer det ändå att göras en bodelning och ett arvsskifte. Vi sidan om det sparar vi båda två i kapitalförvaltningskonton (fonder), dessa (förutom ett gemensamt) kommer att ärvas av våre egna barn. Det vi diskuterat är hans företag, men han vill inte skriva något på det (aktiebolag), utan det kommer att ingå i det gemensamma boet. Hade han velat skriva ett förord på företaget hade jag gått med på det. Hur som helst så tycker jag att det är viktigt att diskutera hur man ser på saker och ta ställning innan man gifter sig. Det har inte varit känsligt att prata om då vi båda två är skilda.

  • mittid
    Anonym skrev 2011-04-29 16:16:22 följande:

    Jag förstår alla er som skriver att det med äktenskapsförord kan verka som att man tänker på skilsmässa redan när man gifter sig och jag har själv också tänkt så. Vi kommer nog inte skriva äktenskapsförord och jag tänker att även om vi någon gång i framtiden skulle gå isär (vilket jag såklart verkligen inte tror eller hoppas att vi skulle göra, men jag vet att människor kan skilja sig som man verkligen inte hade trott skulle göra det).. I alla fall så har jag i så fall väldigt svårt att tro att vi inte skulle kunna dela det vi har på ett bra sätt. Alltså dela lika på det gemensamma, men att samtidigt se att jag inte ska ta hans aktiekapital som liksom är "hans grej", precis som han inte skulle försöka ta min släkts sommarstuga. Ett äktenskapsförord låter då inte bara som att man är öppen för skilsmässa utan också som att man tror att man kommer att tycka så illa om varandra att man vill ta den andres pengar/egendom/arv etc.

    Rätta mig om jag har fel, detta är bara som jag har fått för mig att äktenskapsord fungerar... för visst måste man väl inte dela 50/50 även om man inte har skrivit äktenskapsförord?


    Nej man måste inte dela 50/50... men utan äktenskapsförord så får du också i värsta fall ta del av den andres skulder... oavsett om du varit delaktig i brukandet av pengarna eller inte... tål att tänkas på.

    Att notera: Äktenskapsförord gäller endast vid skilsmässa och testamente gäller endast när en person avlider!
  • Anonym (J)

    Vi kommer också skriva äktenskapsförord. Han äger vårt hus vi bor i. Det var en gåva från hans föräldrar ( han är enda barnet ) så detta är hans barndomshem. Han äger också några bilar....
    Jag har full förståelse för äktenskapsförord och jag gifter mig inte med honom pga att hus och bilar... utan för att jag älskar honom.
    Kontentan av huset blir dock att vid reparationer osv så får han stå för kostnaden. Köper jag något i reparationsväg så får jag aldrig ut det om det skulle hända något. Så vi har löst det på det sättet. Kanske låter konstigt i någons öron - men så kommer vi göra i alla fall.

    Vi har sagt så här.... allt vi hade INNAN bröllopet själva, ska vi fortfarande stå för, men de vi köper EFTER blir gemensamt.

  • SnowFairy
    Anonym skrev 2011-04-29 14:46:46 följande:
    Tur att man kan skriva anonymt här, annars blir väl folk galna på en... 
    Jag tycker det är sjukt att skriva äktenskapsförord!!! Liksom "Nu ska vi gifta oss, åh, jag älskar dig så mycket! MEN om vi skiljer oss så glöm att du får mina pengar!" Visst om man har eget företag och så kan jag förstå som någon skrev. Men att överhuvud taget tänka tanken skiljsmässa när man gifter sig tycker jag visar att man har fel syn på äktenskapet.  
    +1 !!!!!!
    Jag gifter mig med min sambo för att jag vill dela allt med honom, lika så vill han dela allt med mig. Annars hade vi verkligen inte gift oss. I ekonomisk väg har vi endast var sitt lönekonto, resten av våra konton är gemensamt.

    Men alla får göra som de vill och som fungerar bäst. Jag tycker dock det är lite tråkigt när gifta par skiljer "mitt och ditt" 
  • darkHorse

    Det är klart att de flesta situationer är unika och att det är upp till varje par att bestämma hur man ska göra. Men jag håller inte med om att skriva ett äktenskapsförord är detsamma som att gå in i äktenskapet med inställningen att man kommer att skilja sig. Jag tror snarare det kan underlätta förhållandet och ta bort spänningen. Om man får problem kan man fokusera på att lösa dem istället för att behöva oroa sig över vad som händer med sina privata tillgångar.

    För jag tycker absolut att det kan finnas privata tillgångar i ett förhållande. Det känns inte alls rättvist att det torp som jag delar med mina syskon och som funnits i släkten i åratal ska behöva gå till försäljning för att min man vid en ev. skiljsmässa inte vill behålla sin andel, och att vi vid det tillfället kanske inte har möjlighet att lösa ut honom. Jag tycker att jag ska ha det ansvaret gentemot min övriga familj.

    Likaså om den ena parten har ett företag, eller om den ena tjänar enormt mycket mer än den andra och vill lägga undan en del av sin förmögenhet åt något särskilt ändamål.

    Jag säger inte att alla måste ha ett äktenskaprförord, men att i ett tillitsfullt förhållande för man kunna diskutera det på ett vuxet och ansvarsfullt sätt.

Svar på tråden Äktenskapsförord, hur tänker ni?!