• Emblas Mamma

    Tycker ni inte också det är pinsamt när någon frågar om pengar?

    Åh jag tycker det är så jobbigt när vänner och släktingar frågar om hur mycket pengar vi ska lägga på si och så med bröllop och resor och hur mycket vi lägger sammanlagt.
    Dom frågar gärna om hur mycket pengar man har på banken med och om man har råd.

    Själv tycker jag det är pinsamt att berätta det. Känns som om man "skryter" på något vis!
    Tycker det är hemskt att svara och ibland undviker jag.
    Det är bara mamma och pappa som får veta :)

    men tycker det är hemskt många andra som är jättenyfikna!

    Tycker inte ni också det är pinsamt att berätta??
    Håller ni tyst om er ekonomi när någon frågar?


  • Svar på tråden Tycker ni inte också det är pinsamt när någon frågar om pengar?
  • Humlan66
    TheD skrev 2011-03-28 14:16:46 följande:
    Oartigt anser jag att det är. Er ekonomi angår ingen annan till den dagen ni håller tal om det ;) Om vi skulle köpa en ferrarri så skulle förstå att folk frågar "Men OMG vad kostade den?" men annars känner jag, dra åt varmare trakter!
    Kunde inte sagt det bättre själv !! Det angår ingen annan
  • Emblas Mamma
    Vire skrev 2011-03-28 18:17:11 följande:
    Att folk undrar hur mycket bröllopet kostar stör mig inte alls. De som frågat mig är mest de ogifta och jag har full förståelse för att dom spånar lite. Jag har inget att dölja, för oss är det ingen hemlighet vad vårt bröllop går loss på.
    Skönt det!
    Själv känner jag att det kanske beror på lite vad folk är ute efter.
    Vi har vissa som vi bara är bekanta med som är riktigt nyfikna på ett rätt ovänligt sätt ibland,
    vet inte riktigt varför man får den känslan..

    Tycker inte det känns så bra att någon som inte känner mig så jättebra frågar hur mycket pengar jag sparat :P
    Man vet aldrig om det pratas runt sen..

    Men i allafall, oftast är det bara närmre vänner som frågar :P
    Men jag gillar ändå inte att prata ut om vad jag har för pengar. För vissa kan man ju skapa avundsjuka oc hdet är aldrig kul...
  • Skumboll
    Emblas Mamma skrev 2011-03-28 18:17:58 följande:
    Haha jag vet :P Men jag tycker det är så obehagligt ändå :P :P
    Kan inte sätta fingret på varför riktigt heller!!
    Var stolt över de pengar du lyckats sparat istället!
    Jag tycker ofta att pengar är ett känsligt ämne bland många, men förstår inte riktigt varför. 

    Varför känns det inte bra när någon frågar hur mycket pengar du har/sparat? Vad gör det, egentligen, om det "pratas runt"?
    Visst kan pengar orsaka avundsjuka, men det kan ju vad som helst göra egentligen. 
  • Emblas Mamma
    Skumboll skrev 2011-03-28 18:48:44 följande:
    Var stolt över de pengar du lyckats sparat istället!
    Jag tycker ofta att pengar är ett känsligt ämne bland många, men förstår inte riktigt varför. 

    Varför känns det inte bra när någon frågar hur mycket pengar du har/sparat? Vad gör det, egentligen, om det "pratas runt"?
    Visst kan pengar orsaka avundsjuka, men det kan ju vad som helst göra egentligen. 
    För att många av mina vänner är väldigt slösaktiga och några även fattiga,
    och dom har nästan aldrig pengar så..
    Så jag känner väl mest att jag inte vill komma där och visa att jag är "duktig" och har massa pengar :P
    hehe..

    Sen är det kanske mer jobbigt om det är bekanta som inte rikitigt vet vem jag är utan känner mgi bara vi "facebook"..

    Jag är såklart stolt men känner inte att jag vill berätta om vår ekonomi för alla, lite privat :) :)
  • prinsessanogrodan

    Än så länge är det ingen som frågat, i alla fall inte rakt ut. Jag skulle nog bara säga att vi bor billigt,har inga dyra vanor, har inte så många lån - det enda vi lån vi har är studielån och har valt att satsa på att spara och eftersom vi har levt så har vi kunnat spara pengar, resa både inom Sverige och utomlands OCH vi kan gifta oss utan att tömma sparkontot....Om någon skulle fortsätta fråga så skulle jag säga att det är vår ensak, men att eftersom vi sparat ihop själva så är vi nöjda med att betala själva.. och då skulle jag nog också informera dom om summan på ett ungefär.....lite kanske för att jäklas, i alla fall om det är ytliga bekanta som bara verkar vara nyfikna på ett skvaller-hungrigt sätt eller verkar avundsjuka... då kan dom gott få höra summan och bli ÄNNU mer avis...{#emotions_dlg.djavulsk}

    Sen har vi inte heller så många gäster och inte så stort bröllop (men det kostar ju tillräckligt ändå )

  • Etheleglin

    Vi svarar helt enkelt inte på frågor om pengar. "Det är hemligt" räcker gott som svar.

    Vad angår det andra hur mycket vi väljer att lägga på vår dag? Det är bara jag och min blivande som behöver veta (och godkänna) den summan. 

  • Adoxa

    Oj vad olika det kan vara! Man har ju hört om folk som inte gärna pratar pengar med sina vänner, men att bli ARG för att någon frågar? Det tycker jag låter obehagligt faktiskt, tur att inte någon av mina vänner har den inställningen - vad jag vet. :)

    Senast igår var våra grannar här och fikade och de berättade att de åkt till Tyskland med bil tur och retur. Jag frågade vad det kostar ungefär, för att jag var nyfiken. Hade känts ganska konstigt om de blivit arga.
    Vi berättade att vi tänker gifta oss nästa sommar, och de skrattade och sa "oj, har ni vunnit på lotto eller?", vilket jag tyckte var väldigt roligt så jag asgarvade bara. Inte blev jag arg! Jag har inget emot att diskutera våran budget för bröllop och resa, och jag har väldigt svårt att förstå varför det skulle vara hemskt, obehagligt eller ohyfsat att göra det heller.... Konstigt det där, att synsättet att "pengar pratar man inte om" lever kvar idag. 
    Vi umgås med både vänner som tjänar mer och med vänner som tjänar mindre än oss, och ingenstans har vi upplevt att folk är så värst hemliga... Inte blir jag förolämpad över om någon frågar vad jag tjänar i månaden heller.

    Självklart är det inte någon utomstående som "har med det att göra", men det är inte samma sak som att inte tillåta någon att få insyn enligt mig...
    Ingen har med att göra vart vi kommer att åka på bröllopsresa heller, eller vilken mat vi väljer att servera, eller vilja sånger vi väljer att ha under ceremonin osv. Blir ni som blir arga över frågor om budgeten arga över frågor om sådana saker också? Varför är just pengarna så känsligt?

  • 11juni2011

    Jag är inte typen som frågar folk om pengar, men jag har absolut inger emot att svara på det. Om folk undrar vad vi lägger på bröllopet, vad vi tjänar, vad bilen kostade etc, så får dom gärna veta det. Jag har inget att skämmas för!

    Jag vet inte om jag är ute å cyklar nu, men som jag själv har fått uppfattningen så är detta ett svenskt fenomen, att inte prata om pengar alltså! Jag har aldrig upplevt att det är konstigt eller tabu att prata om pengar i tex min blivandes mans familj, som kommer från sydamerika. På jobbet så finns det folk av blandade härkomster, och det är ofta svenskarna som inte pratar pengar, och "resten" som inte har något emot att göra det.

    Sen upplever jag det också som att ju mer pengar man har, ju mindre pratar man om det. Fast det kan jag iofs förstå, man kanske inte vill framstå som skrytig. 

    Jag tror att folk i ens närhet "vet" ungefär om hur bra/dålig ens ekonomi är. Och om man går på soc, jobbar på ica eller är miljonär.

    Visst, jag tror inte någon sover bättre om nätterna om dom får reda på vår bröllopsbudget, men det är inte så att JAG kan se något negativt i att dom vet vad kalaset går på. Dom undrar väl av någon anledning, eller för att dom har en baktanke!

    Jag tycker det kan vara lite kul att jämföra priser på allt från dekoration till ringar och då krävs det i regel att pengar kommer på tal!

  • 11juni2011
    11juni2011 skrev 2011-03-28 21:16:08 följande:
    Jag är inte typen som frågar folk om pengar, men jag har absolut inger emot att svara på det. Om folk undrar vad vi lägger på bröllopet, vad vi tjänar, vad bilen kostade etc, så får dom gärna veta det. Jag har inget att skämmas för!

    Jag vet inte om jag är ute å cyklar nu, men som jag själv har fått uppfattningen så är detta ett svenskt fenomen, att inte prata om pengar alltså! Jag har aldrig upplevt att det är konstigt eller tabu att prata om pengar i tex min blivandes mans familj, som kommer från sydamerika. På jobbet så finns det folk av blandade härkomster, och det är ofta svenskarna som inte pratar pengar, och "resten" som inte har något emot att göra det.

    Sen upplever jag det också som att ju mer pengar man har, ju mindre pratar man om det. Fast det kan jag iofs förstå, man kanske inte vill framstå som skrytig. 

    Jag tror att folk i ens närhet "vet" ungefär om hur bra/dålig ens ekonomi är. Och om man går på soc, jobbar på ica eller är miljonär.

    Visst, jag tror inte någon sover bättre om nätterna om dom får reda på vår bröllopsbudget, men det är inte så att JAG kan se något negativt i att dom vet vad kalaset går på. Dom undrar väl av någon anledning, eller för att dom har en baktanke!

    Jag tycker det kan vara lite kul att jämföra priser på allt från dekoration till ringar och då krävs det i regel att pengar kommer på tal!
    INTE för att dom har en baktanke skall det såklart stå!
  • anne på grönkulla

    Alltså det är ju lite olika kan jag tycka om det verkar som att folk frågar för att 1) själva få en uppfattning om ett rimligt pris på en resa eller en bil eller nåt eller 2) om de frågar för att kunna ge syrliga kommentarer efteråt eller 3) om de frågar av ren skvallrig nyfikenhet o för att kunna berätta vidare. Skäl 1 kan jag själv tänka mig att fråga vissa saker om - om man bokat samma hotell som nån kollega bott på förut eller om en viss lokal är helt utanför ens budget eller nåt så - att man vill jämföra lite priser. Skäl 2 och 3 är ju trista och onödiga och jag skulle själv aldrig fråga så. Arg behöver man ju dock inte bli, det är ju bara att låta bli att svara och inse att vissa människor ska man itne ge skäl att fråga vissa saker, så man kanske undviker samtalsämnen nära det i framtiden.

Svar på tråden Tycker ni inte också det är pinsamt när någon frågar om pengar?