Inlägg från: Emblas Mamma |Visa alla inlägg
  • Emblas Mamma

    Tycker ni inte också det är pinsamt när någon frågar om pengar?

    Åh jag tycker det är så jobbigt när vänner och släktingar frågar om hur mycket pengar vi ska lägga på si och så med bröllop och resor och hur mycket vi lägger sammanlagt.
    Dom frågar gärna om hur mycket pengar man har på banken med och om man har råd.

    Själv tycker jag det är pinsamt att berätta det. Känns som om man "skryter" på något vis!
    Tycker det är hemskt att svara och ibland undviker jag.
    Det är bara mamma och pappa som får veta :)

    men tycker det är hemskt många andra som är jättenyfikna!

    Tycker inte ni också det är pinsamt att berätta??
    Håller ni tyst om er ekonomi när någon frågar?


  • Svar på tråden Tycker ni inte också det är pinsamt när någon frågar om pengar?
  • Emblas Mamma

    hehe.. känns lite jobbigt nu - vänner undrar vart jag får pengar ifrån osv.
    Hru kan jag ha råd med det och det undrar man..
    Det känns så jobbigt :) Men dom har inte fattat att vi har sparat som galningar och aldrig konsumerar en massa :)

    Men mest har det varit nära vänner och nära släktingar som frågar.
    men det känns så pinsamt ändå på något sätt!
    Eftersom jag är student så kanske dom har fördomar om att vi tar lån eller något.. haha.. jag är så paranoid!


  • Emblas Mamma
    zvartaliljan skrev 2011-03-28 15:11:03 följande:
    Det är samma här....vi är två studenter med två barn som bor i hus o har bil...de kan inte förstå hur vi har råd med bröllop, flera som har frågat om det och kommit med kommentarer. Känns som man måste försvara sig! Vi har sålt av en massa (alla barnens urvuxna kläder, gamla prylar som aldrig används m.m) och SNÅLAR som bara den med ALLT (aldrig på bio, restaurang eller liknande, köper aldrig nya kläder, skor o onödigt till oss o.s.v) så vi lyckas få ihop det. Blir irriterad på folk som hela tiden ska kommentera hur vi har råd....tycker det är ohyfsat!
    Ja visst är det jobbigt!
    ååh.. tänk om man har fått ett arv eller vunnit på lotto då?
    Det vill man ju heller inte gärna berätta kanske.. Tänk vad alla är nyfikna :) MEn det är man kanske själv med ju!
    Dejli skrev 2011-03-28 15:02:30 följande:
    Jag kan tycka det är intressant att veta vad en klänning eller resa kostar - bara för att jämföra med mig själv, och om man själv skulle vilja köpa/resa, och bara om det är en vän/släkting som man vet inte skulle ta illa upp... men aldrig att man skulle fråga bara för att vara nyfiken... fruktansvärt oförskämt...

    Jag brukar bara fråga tillbaks "Varför vill du veta det"? Det brukar faktiskt få tyst på dem... om de svarar "Jag är bara lite nyfiken" så kan du fråga igen, "varför då?". Då brukar de flesta fatta vinken och bli tysta... Det har faktiskt ingen annan med att göra...
    Tycker med det är intressant att fråga priser kring vissa grejer och så,
    men har mest problem med när någon frågar om vi sparat tillräckligt och om vi verligen har råd med det och det..
    Då vill dom ju veta lite om vad man har på kontot - så pinsamt! :P
  • Emblas Mamma
    Skumboll skrev 2011-03-28 18:06:37 följande:
    Inte ett dugg faktiskt, frågar någon får de också veta sanningen utan krusiduller. Om de upplever att jag skryter så får det stå för dem, det var ju de som frågade!
    Haha jag vet :P Men jag tycker det är så obehagligt ändå :P :P
    Kan inte sätta fingret på varför riktigt heller!!
  • Emblas Mamma
    Vire skrev 2011-03-28 18:17:11 följande:
    Att folk undrar hur mycket bröllopet kostar stör mig inte alls. De som frågat mig är mest de ogifta och jag har full förståelse för att dom spånar lite. Jag har inget att dölja, för oss är det ingen hemlighet vad vårt bröllop går loss på.
    Skönt det!
    Själv känner jag att det kanske beror på lite vad folk är ute efter.
    Vi har vissa som vi bara är bekanta med som är riktigt nyfikna på ett rätt ovänligt sätt ibland,
    vet inte riktigt varför man får den känslan..

    Tycker inte det känns så bra att någon som inte känner mig så jättebra frågar hur mycket pengar jag sparat :P
    Man vet aldrig om det pratas runt sen..

    Men i allafall, oftast är det bara närmre vänner som frågar :P
    Men jag gillar ändå inte att prata ut om vad jag har för pengar. För vissa kan man ju skapa avundsjuka oc hdet är aldrig kul...
  • Emblas Mamma
    Skumboll skrev 2011-03-28 18:48:44 följande:
    Var stolt över de pengar du lyckats sparat istället!
    Jag tycker ofta att pengar är ett känsligt ämne bland många, men förstår inte riktigt varför. 

    Varför känns det inte bra när någon frågar hur mycket pengar du har/sparat? Vad gör det, egentligen, om det "pratas runt"?
    Visst kan pengar orsaka avundsjuka, men det kan ju vad som helst göra egentligen. 
    För att många av mina vänner är väldigt slösaktiga och några även fattiga,
    och dom har nästan aldrig pengar så..
    Så jag känner väl mest att jag inte vill komma där och visa att jag är "duktig" och har massa pengar :P
    hehe..

    Sen är det kanske mer jobbigt om det är bekanta som inte rikitigt vet vem jag är utan känner mgi bara vi "facebook"..

    Jag är såklart stolt men känner inte att jag vill berätta om vår ekonomi för alla, lite privat :) :)
  • Emblas Mamma
    Adoxa skrev 2011-03-28 21:15:15 följande:
    Oj vad olika det kan vara! Man har ju hört om folk som inte gärna pratar pengar med sina vänner, men att bli ARG för att någon frågar? Det tycker jag låter obehagligt faktiskt, tur att inte någon av mina vänner har den inställningen - vad jag vet. :)

    Senast igår var våra grannar här och fikade och de berättade att de åkt till Tyskland med bil tur och retur. Jag frågade vad det kostar ungefär, för att jag var nyfiken. Hade känts ganska konstigt om de blivit arga.
    Vi berättade att vi tänker gifta oss nästa sommar, och de skrattade och sa "oj, har ni vunnit på lotto eller?", vilket jag tyckte var väldigt roligt så jag asgarvade bara. Inte blev jag arg! Jag har inget emot att diskutera våran budget för bröllop och resa, och jag har väldigt svårt att förstå varför det skulle vara hemskt, obehagligt eller ohyfsat att göra det heller.... Konstigt det där, att synsättet att "pengar pratar man inte om" lever kvar idag. 
    Vi umgås med både vänner som tjänar mer och med vänner som tjänar mindre än oss, och ingenstans har vi upplevt att folk är så värst hemliga... Inte blir jag förolämpad över om någon frågar vad jag tjänar i månaden heller.

    Självklart är det inte någon utomstående som "har med det att göra", men det är inte samma sak som att inte tillåta någon att få insyn enligt mig...
    Ingen har med att göra vart vi kommer att åka på bröllopsresa heller, eller vilken mat vi väljer att servera, eller vilja sånger vi väljer att ha under ceremonin osv. Blir ni som blir arga över frågor om budgeten arga över frågor om sådana saker också? Varför är just pengarna så känsligt?
    Citerar du mig nu eller någon annan?
    För jag har aldrig sagt att jag skulle bli arg för att någon frågar!
    Det jag känner är mest obehag, pinsamt, småjobbigt, privatgrejer.. inför vissa personer.

    Anne på Grönkulla kom med bra exempel som stämmer ganska bra in på verkligheten:
    anne på grönkulla skrev 2011-03-28 22:12:59 följande:
    Alltså det är ju lite olika kan jag tycka om det verkar som att folk frågar för att 1) själva få en uppfattning om ett rimligt pris på en resa eller en bil eller nåt eller 2) om de frågar för att kunna ge syrliga kommentarer efteråt eller 3) om de frågar av ren skvallrig nyfikenhet o för att kunna berätta vidare.
    Om någon skulle fråga mig av själv nr 1, så skulle jag givetvis inte tycka det var jobbigt att svara!
    Då handlar det kanske om att den som frågar själv planerar bröllop och vill ha tips, eller liknande, eller så kanske bara man är just allmänt nyfiken på en grej som personen själv skulle vilja ha.
    Och då tycker jag det är okej att svara! Utan baktankar!

    Men är det alternativ 2 eller 3 så är det ju inte så roligt..

    Jag har själv en gammal kompis som jag inte är kompis med nu, utan vi "umgås" kanske lite lätt va internet.
    Denna f.d kompisen har alltid varit den som skulle vraa bäst, rikast, starkast - ja ni fattar.
    Aldrig ha fel om något!
    Nu är det så att hon är redan gift, och har pratat väldigt myck tom hur mycket pengar dom la på sitt bröllop. På ett skrytigt och halvjobbigt vis.
    Nu undrar hon exakt vad vårt kommer kosta (banne mig om det skulle vara mer än deras) - oc hjag har faktistk inte svarat riktigt än, sagt att vi vet inte riktigt.
    Sanningen är den att vi kommer lägga exakt de dubbla av vad dom la på sitt bröllop - dessutom har vi 20-talet mindre gäster.
    Men bara för att vi ska lägga mer och kanske ha det större så vill ju inte jag sätta henne på plats och skryta över henne. Bara för att hon gör det så vill jag liksom inte sjunka till den nivån..
    Känns jättejobbigt faktiskt!
    För hade jag sagt som det var aå hade hon antagligen 1. sagt elaka kommentarer om hur onödiga vi är eller 2. Pratat runt och skvallrat om hur konstigt det är att vi har råd med det och det, eller 3. Ljugit ihop någon historia om att deras bröllop visst var ÄNNU dyrare bara för att hon hatar att "förlora"

    ja, helt sjukt - jag vet! Men som sagt.. jag vill inte hamna där!
    11juni2011 skrev 2011-03-28 21:16:08 följande:
    Sen upplever jag det också som att ju mer pengar man har, ju mindre pratar man om det. Fast det kan jag iofs förstå, man kanske inte vill framstå som skrytig. 
    Visst är det så!
    Ju mer vi har fått in på kontot  - desto mer håller jag faktiskt tyst om det!
    Jag tycker t.o.m det är pinsamt att skriva om på internet numera!
    Och numera ringer jag inte runt till min mormor och farmor och berättar överlyckligt hur bra vi har klarat oss med sparandet :) Vilket var ganska oskyldigt i början!
    Nu bekänner jag för min mamma och svärmor OM dom frågar!

    jag har en nära vän som går på soc och har allmänt skitdålgit med pengar, och detta kan hon skriva ut på internet var och varannan dag om hur hon vänder på alla pengarna! På något sätt är detta mer okej att göra än att skryta vitt och brett om hur mycket man har..

    Som sagt, det handlar inte om att inte vilja berätta, mest att inte vilja framstå som skrytsam och förmer än alla andra! För det är man ju inte bara för att man har pengar.
    Jättekänsligt ämne!
    Och som jag GÄRNA berättar om för de allra närmaste och till dom som jag VET vill mig väl och inte ont!
    man har känn på vilka som vill gott och inte, så man känner ju vilka man kan berätta för med..
  • Emblas Mamma
    Adoxa skrev 2011-03-29 09:23:09 följande:
    Nej jag vet inte VEM som sa det, men många verkade ju tycka att det var väldigt oförskämt att fråga, och att de skulle dra åt varmare trakter, ouppfostrat osv.

    Som sagt var, vi umgås med både människor som har mer och med människor som har mindre pengar än oss, och inga av oss är hemliga och tycker att det är pinsamt eller jobbigt att prata om pengar. Kanske "skiljelinjen" inte går mellan "har pengar/har inte pengar"?
    Om jag får vara väldigt fräck måste jag säga att det kanske är dem som faktiskt innerst inne anser att man ÄR förmer och ÄR lite bättre om man har mycket pengar som tycker att det är jobbigt...
    Varför skulle man annars anta att folk runt omkring blir avundsjuka, till exempel? Eller att ett dyrt bröllop skulle vara något att skryta med (och därför vill man inte berätta det för att det skulle vara att skryta)? Som om bröllopet automatiskt blev bättre? Bara några funderingar... Det är iallafall intressant att vissa har den där "spärren" att det gör man bara inte, och att andra inte alls känner så.
    jag gav dig nyss ett utmärkt exempel på en som vill vara störst bäst och vackrast,
    du kan läsa igenom det en gång till, och sen kan du ställa dig frågan:
    - Skulle jag berätta för denna person?
    I så fall kanske jag till och med skulle såra henne ordentligt!

    Och detta är inte för att jag känner mig förmer än alla andra.
    Det är för att jag inte vill att andra ska känna sig underlägsna - alla gör inte det, men jag vet att det finns dom som gör det
  • Emblas Mamma

    Sen tycker jag att man kan få ha lite privatliv för sig själv!

    Varför får man inte det idag?
    Man ska skrika ut vitt och brett om allt man gr i livet på facebook och andra ställen, jag orkar inte med att människor osm inte känner mig ska bilda en uppfattning om mig som inte ens är sann!

    Varför är det så fel att behålla sin ekonomi lite hemlig? Vad är det som stör andra?
    Är det så viktigt att veta varendra liten detalj i någon annans liv som dom inte ens känner mer än bekant?

    Jag tycker det är grymt jobbigt att folk dag ska veta precis ALLT man gör och inte gör!
    Tycker det är skönt att leva lite för sig själv med det privata, och endast diskutera vissa grejer med nära vänner och familj om det behövs..
    Men det är vad jag tycker! Jag är väl antagligen inte så sjukt nyfiken som andra kanske :S


  • Emblas Mamma
    Mirjami skrev 2011-04-08 10:28:29 följande:
    Förstår dig!
    Det är ju en helt annan femma! Då vill man ju verklgien visa att man inte är där man var innan :)
    MrsT2011 skrev 2011-04-08 14:14:25 följande:
    Nej det är surt! Ogillar facebook och allt vad det heter!
    Min blogg skriver jag nog mest om för att mina äldre släktingar ska läsa, typ farmor och mormor som jag inte träffar så ofta :) Annars är det ju ingen som egentligen bryr sig om mig och mitt liv känns det som, eller det hoppas jag inte i alla fall :P

    Sen är det ju lite intressant att se hur vissa andra skryter om i sina bloggar över att dom köpte en ny soffa, en ny tv och nya möbler på samma gång för si och så mycket.. haha.. varför måste man redogöra det?
    :O
Svar på tråden Tycker ni inte också det är pinsamt när någon frågar om pengar?