• Perfekta

    Fler som inte har en budget?

    Mina vänner har varit otroligt rara och stått ut med mig länge nog nu,
    så en bekant tipsade mig om bröllopstorget..
    Verkar vara ganska många här som har lite mindre budget,
    vilket jag verkligen beundrar, förstår verkligen inte Hur ni lyckas..!
    Alltså, jag skulle vilja komma i kontakt med fler som
    kanske inte har något tak alls, eller i alla fall en generös takhöjd,
    finns det några prinsessor här inne?

  • Svar på tråden Fler som inte har en budget?
  • Molle2011

    Jag kan ärligt säga att jag inte har så mycket erfarenhet av bröllop men har varit på ett par med (vad som iallafall uppfattades som) olika budget. Det ena var kyrklig vigsel och därefter "gående" buffé som intogs i ett partytält i brudgummens föräldrars trädgård. Bröllopet var fint och jag hade roligt men den där riktigt speciella och lite högtidliga stämningen infann sig aldrig eftersom det alltid var ett gäng gäster som var uppe för att fylla på sina tallrikar, vilket jag tyckte gav ett lite rörigt intryck. Dessutom var det ingen livemusik utan bara nån stereoanläggning och framåt natten blev det riktigt rått och kallt i tältet trots att det var mitt i sommaren. Det andra bröllopet var en utomhusvigsel vid en sjö och därefter sittande 3-rättersmiddag i en jättevacker lokal med påkostad mat och dryck och sedan kaffe, tårta, liveband och fri bar. Tyckte att det var en underbar fest som verkligen lyfte med livebandet och prästen var med och dansade långt in på småtimmarna... Vet inte om det bara handlar om budgeten men jag uppskattade iallfall det senare bröllopet betydligt mer. (Och nu hoppas jag verkligen att jag inte trampar på några ömma tår, men detta är min högst personliga uppfattning.)

  • snartfru

    Jag har också varit på 2 stycken bröllop. Men för mig var det faktiskt tvärt om.

    Det billiga var i en bygdegård, de hade musik via spotify, hon hade ingen brudklänning direkt utan en vanlig klänning från HM och på festen bjöd de på pizza. Men även om det var så pass enkelt var stämningen helt fantastiskt. Alla dansade och firade.

    Det andra hade inget budgettak alls, bruden hade en klänning för gud vet hur många tusenlappar, det var välkoorinerad serveringspersonal, otroligt god 3-rätters meny och en fantastisk bröllopstårta. Men det förstördes av att musik var via spotify, det fanns inget utrymme att dansa och det var i en odekorerad bygdegård, så man blev lite klyven för det kändes på lyxigt men ändå väldigt oplanerat.

    Så, i slutändan är nog det enda som räknas hur stor del av sin själ som man lägger ner i det.

  • Invincible

    Vi har inte budgeterat för vårt totala  bröllop överhuvudtaget, för det blir otroligt svårt. Istället går vi igenom alla poster som vi ser att folk sysslar med (gåvor till gästerna, kristaller och whatnot till dukning osv.) och har bara skurit bort allt som VI tycker är fullkomligt onödigt.

    Däremot har det funnits en viss gräns för vissa poster där man kan spendera eg. hur mkt pengar som helst. Där har jag och min sambo begränsat oss för att stå med färre valmöjligheter. Jag ville t.ex. hålla mig under 20 000 kr för vigselringen. Han vill inte lägga mer än 3-4000 kr på sina kläder osv. Jag tycker det har funkat bra, men så bor vi billigt och har inga barn heller, så våra normala utgifter är relativt låga. Jag har bara dragit ner på det "vanliga" shoppandet och lagt energin och pengarna på att köpa tärnklänningar och hårsmycken istället. Tungan uteVilka är era viktigaste poster? För oss är det definitivt lokalen, fotografen och ringarna!


    And tonight we can truly say - Together we are invincible
  • SnartFruSir

     


    Invincible skrev 2011-03-27 12:16:34 följande:
    Vilka är era viktigaste poster? För oss är det definitivt lokalen, fotografen och ringarna!
    And tonight we can truly say - Together we are invincible

    Våra viktigaste poster är festen (som helhet med mat, dryck, bar, DJ, utsmyckning osv) och fotografen och ringarna. Så ganska likt med andra ord.


    Nu hade vi dock tur som fick min styvpappa till att fota. Han tar helt fantastiska bilder, men har lagt fotograferandet på hyllan pga en förslitningsskada. Men på vårt bröllop ville han gärna ställa upp, så jag är övertygad att det blir kanon. :)

  • SnartFruSir

    Tänkte även säga att vigseln är självklart nummer 1, men det säger väl sig själv? Huvudsaken är att vi blir gifta :)

  • Blizz

    Det många som kommenterar att de har stor eller liten budget. Om det ska vara enkelt eller lyxigt. Det skulle vara intressant att höra vad ni tänker i kronor och ören. För vissa personer är en vigselring för 20 000kr extremt dyrt medan vissa tycker att 100 000 kr är "normalt". Vårt bröllop kommer att kosta ca 110 tusen kronor. Är det att betrakta som billigt eller dyrt? Glad

  • snartfru
    Blizz skrev 2011-03-28 11:19:41 följande:

    Det många som kommenterar att de har stor eller liten budget. Om det ska vara enkelt eller lyxigt. Det skulle vara intressant att höra vad ni tänker i kronor och ören. För vissa personer är en vigselring för 20 000kr extremt dyrt medan vissa tycker att 100 000 kr är "normalt". Vårt bröllop kommer att kosta ca 110 tusen kronor. Är det att betrakta som billigt eller dyrt? Glad


    110 000 kronor ligger defenetivt över medel för ett bröllop. Men det behöver inte innebära att det är dyrt. Beror lite på hur många gäster man har. Vilka ringar man köpt och även vad ens vardagsbudget är, dvs om det är billigt för er eller inte. Sen beror det lite på vilken lyx ni har också, pris i förhållande i kvalitet.
  • soffia

    Vi har ingen budget satt, men räknar med att vårat bröllop kommer gå på ca 130-150,000:- kronor.

  • SnartFruSir
    Blizz skrev 2011-03-28 11:19:41 följande:

    Det många som kommenterar att de har stor eller liten budget. Om det ska vara enkelt eller lyxigt. Det skulle vara intressant att höra vad ni tänker i kronor och ören. För vissa personer är en vigselring för 20 000kr extremt dyrt medan vissa tycker att 100 000 kr är "normalt". Vårt bröllop kommer att kosta ca 110 tusen kronor. Är det att betrakta som billigt eller dyrt? Glad


    Håller med snartfru i allt hon säger. Vill bara tillägga att här på BT verkar allt över 50 000 kr att betraktas som dyrt, men inget där under som billigt. Budget möjligtvis, men inte billigt. Sedan är ju 50 000 på 4 gäster väldigt mycket pengar kontra 100 000 kr men 250  gäster.

    I denna tråden verkar de flesta inte bry sig om vad det kostar, bara det är "rätt" grej. Vi ville hitta en lokal där man kunde festa hela natten, och därför blev det inte på restaurang som vi tänkt från början, utan på bygdegård. Priset var oväsentligt, bara lokalen/restauranten erbjöd rätt saker.

    Men ju fler grejer man handlar in, desto mer märker man ju vart slutnotan hamnar.
  • Perfekta

    Härligt med en sådan fin uppslutning i denna tråd!
    Som någon uttrcykt sig så kan det vara skönt att tala lite med folk i samma situation då det lätt kanske kan uppfattas provocerande när jag pratar prislappar på min ring och huruvida vi ska flyga hit våra 4 sommelierer 1 eller 2 dagar innan bröllopet.. Fantastiskt kul att det finns utrymme för detta här på sidan!

    Sähär långt har vi kommit i planeringen;

    Lokal och boende bokat och betalt, vi hyr ett privatägt slott och våra gäster kommer att övernatta på godset.
    Mat och dryck- provsmakat 3 menyer men är inte helt överens dags dato.
    Klänning sys upp av designern själv, ska inom ett par veckor besöka honom för en första provning.

Svar på tråden Fler som inte har en budget?