• Kit73

    Vi som vill ha ett pampigt borgeligt bröllop!!

    Nu är det dags att en gång för alla ändra på myten att borgerliga bröllop måste vara över på två minuter i rådhuset, utan bröllopsgäster, ingen musik och utan bröllopsklänning.

    Här kan vi samlas vi som har eller ska gifta oss borgerligt. Eller som kanske funderar i dom banorna!

    Vi byter idéer och ger tips, inspiration och råd til varandra, som hjälper oss till ett riktigt fint och pampigt bröllop!

    I sommar gifter jag mig på ett slott;  utomhusvigsel med levande musik!
    Hur ser ditt bröllop ut?
    Hur har ni lagt upp er ceremoni?
    Berätta!

    Ser fram emot att spräcka en del fördomar som vissa av våra gäster, har om vad ett borgerligt bröllop innebär!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-08 13:35
    Vill bara tydliggöra att jag med pampigt inte nödvändigtvis menar dyrt!

  • Svar på tråden Vi som vill ha ett pampigt borgeligt bröllop!!
  • ClaraH
    JNT skrev 2011-08-26 19:38:28 följande:

    Vi ska gifta oss borgerligt i juli nästa år och ingen av oss har varit på ett borgerligt bröllop tidigare, vilket gör mig lite orolig. Känns lite som att "köpa grisen i säcken" när vi inte riktigt vet hur det går till. Rent teoretiskt vet vi väl, men det är skillnad mot att se det live så att säga. Jag googllade runt lite nu för att kolla hur det kan bli, hittade några filmade ceremonier och tyckte att de kändes ganska "B" om jag får uttrycka mig så. Ni som har gift er, eller varit på en borgerlig vigsel, hur upplevde ni det?


     


    Jag ska väl säga att kyrklig vigsel inte är något alternativ för oss, det känns bara helt fel och passar inte oss alls.


    Våra gäster upplevde vår vigsel som väldigt fin och känslosam (sa de i alla fall). Vi hade två violisister med oss i inmarschen (och även ut), två solosånger, ett piano- och fiolstycke och en diktläsning. Sedan känner jag vigselförrättaren som höll ett personligt tal till oss. Vi hade den kortaste varianten i själva akten och hade vigseltal och allt sånt ikring istället. Vår vigsel tog ungefär 25 minuter.

    För oss var det viktigt med mycket musikinslag
  • Jenny P

    JNT;
    Vi gifte oss uppe på Åreskutan för tre veckor sedan, med fjällvärlden som strålande utsikt.
    Våra 50 gäster transporterades upp med kabinbanan och själva gjorde vi en James Bond-entré med helikopter

    Under vigseln hade vi förutom vår vigselförrättare som även läste en dikt, en samisk tjej som bröllopsjojkade och två musiker som spelade fiol och cello. De spelade tre låtar som vi själv valt :" jämtländsk brudmarsch", "Sommarsång" av Peterson-Berger och "Jag har gått inunder stjärnor", som min svägersta sjöng till.

    Totalt tog cermonin 20-25 minuter.

    Våra gäster sa att det var en helt magisk vigsel och bland det vackraste och kärleksfullaste de varit med om.

    Efter vigseln stannade jag och min man kvar uppe på berget och fotograferades av fotografen som fick följa med oss i helikoptern.

    Så låt fantasin flöda och ta med saker som betyder mycket för er, så kommer ert bröllop bli precis lika vackert som vårt blev!

    Lycka till!

  • Nikkita

    Ni som redan har haft/ fixat vigselförrättare:
    Hur mkt betalade ni? Om man tar kontakt med en VF via rådhuset tar dessa 600 kr (i Malmö iaf). Men jag har hittat en på nätet som även sjunger om man vill.
    Vi skulle vilja ha 2 sånger framförda under vigseln. Vet någon vad som är ett "normalt" pris då?

  • Jenny P
    Rebekka 2012 skrev 2011-08-29 20:46:16 följande:
    Ni som redan har haft/ fixat vigselförrättare:
    Hur mkt betalade ni? Om man tar kontakt med en VF via rådhuset tar dessa 600 kr (i Malmö iaf). Men jag har hittat en på nätet som även sjunger om man vill.
    Vi skulle vilja ha 2 sånger framförda under vigseln. Vet någon vad som är ett "normalt" pris då?
    Vi betalade ingenting och då var vi inte ens bokförda i den kommunen/landstinget- Tack Åre! Så det varierar nog vart i landet som man vill vigas...
  • missidis

    Vi ska oxå ha ett stort pampigt borgeligt bröllop men letar just nu efter vigsellokal.


    Någon som har bra tips på fina lokaler eller ställen (inomhus vinterbröllop) i Göteborg??


    Vi letar och letar men inte hittat något vi gillar :-S


     

  • gbg2012

    då gunnebo slott sumpade min borgerliga vigsel blir det kyrkligt!  Skulle vart perfekt, men de har visningar på slottet när min vigsel skulle vara och ringde inte ens och tala om det. Så här står vi utan lokal och får välja mellan ute och kyrka. =(

  • BlomAnna
    missidis skrev 2011-08-29 21:16:06 följande:

    Vi ska oxå ha ett stort pampigt borgeligt bröllop men letar just nu efter vigsellokal.


    Någon som har bra tips på fina lokaler eller ställen (inomhus vinterbröllop) i Göteborg??


    Vi letar och letar men inte hittat något vi gillar :-S


     


    Överås slott

    Nääs Slott (Vänhem (tror jag den heter) är en väääääldigt fin lokal och man skulle kunna ha vigseln på den fina glasverandan och festen/middag i stora salen...Det är mitt dröm bröllop men tyvärr är prislappen för hög för oss.

    Varmbadhuset 
  • JNT

    Ett stort tack till er brudar som svarade på min lite udda fråga och delade med er av era upplevelser. Nu har jag verkligen fått snurr på fantasin!! Wow, vilka härliga vigslar ni har haft!! :)

  • missidis
    Kattpoet skrev 2011-08-29 21:29:13 följande:
    Har du kollat Lilla Trogets Vinkrog?

    Det ska jag googla på direkt


    Gunnebo slott var där vi egentligen skulle vigt oss och haft efterföljande fest me´n vi blev så kära i www.rivercafe.se så vi hoppar nog Gunnebo. Vi kan ha vigseln där men tycker inte riktigt det passar sig att va först på ett 1800-tals inspirerat ställe för att sedan ha festen på ett modern ställe. Därför går ju slottsmiljöer egentligen bort... Eller är jag bara känslig som tänker så`? Kanske ingen som kommer tänka så äv gästerna?


    Vi ville ha vigseln i "läppstiftet" men de tog bara emot om man hade middagen där med... och den är ju redan "bortlovad" :D


     


    Överås var för slitet tyckte jag, nääs för långt bort och varmbadhuset blir för långt bort eftersom vi bestämt plats för fest :)

Svar på tråden Vi som vill ha ett pampigt borgeligt bröllop!!