Fantastisk vigselförrättare (i Stockholm)!
Jag skriver det här för alla de som letar vigselförrättare, också längre fram i tiden. Vet inte hur många trådar jag har kollat igenom (ända från ca 2005!) för att se om någon har ett tips, Länsstyrelsens lista är ändå på en ca 200 namn.
Vi vill, som säkert många andra, ha en personlig ceremoni på ca 20 minuter, där inte förrättaren nödvändigtvis måste göra mer än hålla de två minuterna ceremoni men ändå kan tänka sig att stanna medans andra läser dikter/pratar om oss/ sjunger etc.
Drömmen var såklart att hitta en förrättare som VILL prata om kärleken, om oss och allt därtill, men eftersom jag personligen inte tycker att detta ska vara ett sätt att tjäna pengar för förrättaren (självklart att de får reseersättning, dvs taxi) så tycker jag inte att jag kan kräva att de ska lägga ner en massa tid på att utforma vigseln heller. Har märkt att många frågar ställs här om vigselförrättare men att folk inte riktigt skriver rakt ut vilka de valt sedan (kanske för förrättarens skull). I vilket fall, jag hittade fyra namn som verkade stora;
Gunnar Westin (var upptagen, så har inte pratat med honom), Inge-Britt Lundin (är inte längre vigselförrättare, från detta år), Christine Kramer (ville ha betalt men ville inte säga över mail hur mycket, vilket jag tyckte kändes lite obekvämt) och slutligen Helena Valentin.
Denna fantastiska kvinna! Vi mötte henne idag (hon ville att vi skulle känna in om vi trivdes med henne) och hon är kanske den varmaste och finaste kvinna jag någonsin träffat! Hon har varit vigselförrättare i 14 år, och bara förra året förrättade hon 170 ceremonier (inte bara vigslar, utan namngivningar, begravningar etc med). Hon vill utforma ceremonin och hon har så många idéer att vi gick därifrån med stora leenden på läpparna. Så hon är absolut mitt tips till er framtida brudar/äkta män där ute! Och hon vidhåller att man som förrättare inte får ta betalt, och att alla vigselförrättare (dvs också Bi Dahlborg och andra skådelspelare) har fått ett brev från Länsstyrelsen nu efter jul där de tydligt fastställer detta.
Nu har jag vänt lite, fö hon var så fin att jag på något sätt ändå vill tacka med en gåva, så jag tror vi ska höra sedan om det finns någon hjälporganisation som hon tycker om, så kan vi skänka lite pengar dit som tack för hennes jobb.