Inlägg från: Kemist |Visa alla inlägg
  • Kemist

    Fantastisk vigselförrättare (i Stockholm)!

    Jag skriver det här för alla de som letar vigselförrättare, också längre fram i tiden. Vet inte hur många trådar jag har kollat igenom (ända från ca 2005!) för att se om någon har ett tips, Länsstyrelsens lista är ändå på en ca 200 namn.
    Vi vill, som säkert många andra, ha en personlig ceremoni på ca 20 minuter, där inte förrättaren nödvändigtvis måste göra mer än hålla de två minuterna ceremoni men ändå kan tänka sig att stanna medans andra läser dikter/pratar om oss/ sjunger etc.
    Drömmen var såklart att hitta en förrättare som VILL prata om kärleken, om oss och allt därtill, men eftersom jag personligen inte tycker att detta ska vara ett sätt att tjäna pengar för förrättaren (självklart att de får reseersättning, dvs taxi) så tycker jag inte att jag kan kräva att de ska lägga ner en massa tid på att utforma vigseln heller. Har märkt att många frågar ställs här om vigselförrättare men att folk inte riktigt skriver rakt ut vilka de valt sedan (kanske för förrättarens skull). I vilket fall, jag hittade fyra namn som verkade stora;

    Gunnar Westin (var upptagen, så har inte pratat med honom), Inge-Britt Lundin (är inte längre vigselförrättare, från detta år), Christine Kramer (ville ha betalt men ville inte säga över mail hur mycket, vilket jag tyckte kändes lite obekvämt) och slutligen Helena Valentin. 

    Denna fantastiska kvinna! Vi mötte henne idag (hon ville att vi skulle känna in om vi trivdes med henne) och hon är kanske den varmaste och finaste kvinna jag någonsin träffat! Hon har varit vigselförrättare i 14 år, och bara förra året förrättade hon 170 ceremonier (inte bara vigslar, utan namngivningar, begravningar etc med). Hon vill utforma ceremonin och hon har så många idéer att vi gick därifrån med stora leenden på läpparna. Så hon är absolut mitt tips till er framtida brudar/äkta män där ute! Och hon vidhåller att man som förrättare inte får ta betalt, och att alla vigselförrättare (dvs också Bi Dahlborg och andra skådelspelare) har fått ett brev från Länsstyrelsen nu efter jul där de tydligt fastställer detta.
    Nu har jag vänt lite, fö hon var så fin att jag på något sätt ändå vill tacka med en gåva, så jag tror vi ska höra sedan om det finns någon hjälporganisation som hon tycker om, så kan vi skänka lite pengar dit som tack för hennes jobb. 

  • Svar på tråden Fantastisk vigselförrättare (i Stockholm)!
  • Kemist

    Hm, jo!
    Helena pratade om olika ceremoniella detaljer som man kan jobba med om man vill, som är vackra i sig. T.ex. finns det sandceremonin, där man har en sand (antagligen färgad till den färg man tycker om) som representerar vardera person som ingår äktenskapet. Man häller sedan samman dessa, och låter den nya sand som blandas representera den nya enhet som uppstått. Lika svårt som det är att plocka alla sandkorn från varann, lika svårt är det att plocka bort de båda parternas historia tillsammans.

    Jag tycker det lät vackert, men vi måste tänka lite på det för att det måste kännas rätt, och vi.
    Det vi har tänkt är att någon spelar när vi går in och ut (hade hoppats på en violinist, men det verkar vara kammarmusikfestival den dag vi gifter oss, och många åker dit för att spela), kanske en akustisk gitarr bara. Vet inte riktigt vilket stycke ännu. Min syster kommer att vid något tillfälle spela gitarr och sjunga (the luckiest av Ben Folds). Sen tror jag att vi frågar en kompis väninna om hon vill sjunga en sång, hon har också en fantastisk röst. Hittar vi en violinist så blir det nog bara att denna/denne spelar istället för den andra sången.

    Helena tipsade om att paret ska stå vänd mot gästerna, att hon står halvt med ryggen mot dem och vi vända mot henne. Det är bra, då får folk se oss, och vi kan ju alltid titta på varann om vi blir nervösa. En annan sak, om man inte känner att man vill dela med sig av löften, så kan man skriva ner dem på ett vackert papper/rulle som man sedan överlämnar till varann under ceremonin. Det känns också fint, mina ord blir nog ärligare om jag vet att jag inte måste dela med mig av dem med farbor Bengt liksom.
    Ska ni också ha borgerlig vigsel? 

  • Kemist

    Jag hade ett väldigt fint intryck av Christine först, verkligen. Hon verkar lägga ner mycket energi på att planera bröllopen hon deltar i, och kanske kom vi bara på fel fot.
    I det sista mailet hon skickade så skrev hon att 500 kr (vilket var summan jag föreslog när hon meddelade att vi skulle säga vad vi tyckte var rimlig ersättning) skulle ge oss en vigsel på 3 minuter, och att hon inte uträttade sådana vigslar. Då kom jag fram till att de 20 minuter vi diskuterade alltså skulle kosta 3300 kr.

    Problemet blev inte att hon ville ha betalt, utan att hon inte ville säga hur mycket hon ville ha. Jag fick uppfattningen att hon inte ville skriva mer i mail (allt detta var mailkorrespondens) för att det inte skulle finnas underlag/bevis för den summan hon faktiskt ville ha. Det kändes bara konstigt och en smula oärligt av henne att inte bara säga: såhär mycket kostar mitt arbete. Då betalar jag hellre till någon som säger det redan från början, "detta är vad det kostar att anlita mig".
    Om vi nu bortser från det där brevet som alla vigselförrättare fått om att de inte får ta annan ersättning än för resan. 

  • Kemist

    Hoodilady: Hon finns på länsstyrelsens lista, får se om denna länk funkar:
    http://www2.lansstyrelsen.se/stockholm/SiteCollectionDocuments/Gemensam/Sv/manniska-och-samhalle/vigsel/Vigselforrattare/Vigselforrattare%201102014.pdf
    Där finns alla i Stockholm som har den lagliga rätten att viga. Helena Valentin finns med på listan, och jag ringde två lördagar sen, runt lunchtid. Det här med mailandet gav jag upp, för alla svarar inte så snabbt (även om det känns lite jobbigt att ringa, man vill inte störa liksom).

    Jeez: Nej, jag har tyvärr inget brev, det var vad vigselförrättaren berättade för mig att de fått, så jag kan ju bara ta hennes ord. 

    Det viktigaste när det gäller allt är nog att både förrättare och det giftassugna paret känner sig nöjda, att ingen blir överkörd eller pressad till något de inte vill.
    Jag skulle aldrig ta upp diskussionen om att "du får ju egentligen inte ta betalt" (för så tror jag att det är, och det var så de uttryckte sig också på Stockholms Stad när jag ringde dit i ett annat ärende) med en förrättare. Det känns lönlöst, och jag vill inte behöva ha den diskussionen, då tackar jag för mig.
    Man ska välja någon som känns trygg, glad och som tycker om kärlek. Någon som tycker om att två människor väljer att satsa på äktenskap. Sen får var och en ta ställning till vad det får kosta, eller om det får kosta alls. 

  • Kemist

    Fröken T: Åh, vad bra, fler fina förslag är toppen för alla glada framtida giftassugna! De blir ju hyfsat snabbt uppbokade på de populäraste datumen!

    SkruttisOmuffis: Jag tycker verkligen att du har en poäng i det här. Kul att ni också ska ha Helena, hon berättade att det ofta blir så att familj och vänner hör av sig senare, och det kan jag förstå, hon är så fin. Som du säger - en sann romantiker! 

  • Kemist

    Ja, usch på nåt sätt känns det ju hemskt att hon ska sluta med något (som man gissar på att) hon tycker om att göra, men man kan ju som du säger skriva några ceremonier (hon har nog en del på lager redan) och använda dem som templat. Fast det kommer också lämna plats (finns bara ett visst antal platser för vigselförrättare som jag förstår) för andra som inte tänker så mycket på ersättning.
    Vi gifter oss den 11e juni! Lycka till, hoppas allt går vägen! 

  • Kemist

    Jag ringde en lördag runt lunch! Det råkade var då jag såg ett inlägg om henne (i en annan tråd här på BT).

Svar på tråden Fantastisk vigselförrättare (i Stockholm)!