• AnnaJacob

    Massa tips som sparar pengar!

    Jag tänkte starta denna tråden, där vi alla kan skriva ner olika spartips.
    Alla vill ju ha ett fint bröllop, men det är ju inte alltid att tanke och ekonomi går ihop.
    Jag har själv kommit på en massa olika sätt att spara pengar, och tänkte dela med mig av dem..och hoppas att vi kan få insperation av varanndra!

  • Svar på tråden Massa tips som sparar pengar!
  • Kattpoet

    Köp en odekorerad  princess tårta och dekorera den själv.

  • LSJS

    superbra sida, här kommer våra budget tips!
    -vi har promenadavstånd mellan kyrka och festlokal så vi behöver ingen dyr transport mellan.
    -en kompis är frisör och ska hjälpa oss med håruppsättningar (min och dotterns).
    -en kompis är florist och ska hjälpa till med blommor och brudbukett, vi ska plocka liljekonvaljer till brudbuketten och corsage.
    -en kompis kompis är dj och ska spela till kompispris, det vi behöver betala för är ev, utrustning
    -en kompis är duktig och baka och ska hjälpa oss med tårtorna
    -vi gör inbjudningskort, vigselprogram och festprogram själva. Vi ska använda oss av tapet som blev över och som passar in i våra temafärger! använder oss sen av vanligt ordbehandlingsprogram för text!

    - vi önskar oss inga presenter  (vi har bott ihop i 5 år och har två barn så vi behöver i direkt inget till hem och hus) utan vill få bidrag för kuvertpriset med 250 kr per person (mat och dryck). På så vis kan vi bjuda alla vi vill! Alla vi har pratat med tycker det är en jättebra idé så slipper de hitta på presenter samt tänka på pengar till alkoholen under kvällen!

    - hittat min alfred angelo klänning till nästan halva priset (något nytt) på blocket via en tjej som importerar klänningar och säljer hemma i sin bostad.
    -En kompis som är sömmerska ska hjälpa till med de justeringar som behövs av våra kläder.
    - köpt näbbkläder begagnat på blocket ( frack till sonen=)
    - letar frack på blocket och tradera åt maken...det säljs hela tiden till väldigt bra priser, det gäller att hitta rätt storlek!
    - Beställt skor på nätet billigt!
    - köpt fantastiskt fin näbbklänning på en marknad för 300 kr till dottern. den påminner jättemycket om min brudklänning!
    - ska köpa dekorväv som löpare på panduro för 19 kr metern, blir nog fantastiskt snyggt.
    - hyra ett tält av vänner där vi ska ha brudskålen utanför festlokalen
    - festlokal som har porslin, bestick, ljusstakar, dukar, bord och stolar!  
    - ska försöka anlita billig serveringspersonal på stadens restaurangskola
    -en kompis är nagelteknolog och ska hjälpa mig med fransk manikyr.
    - fyller år innan och ska önska mig presentkort på makeupstore och ansiktsbehandling och pengar till underkläder.
    -använda samma smycken jag hade på min studentbal (något gammalt)
    -låna tiara och slöja av en vän (något lånat)
    - strumpeband köpte jag för 49 kr på H&M (något blått)


    20110528
  • Moster Stina
    Geranium skrev 2011-01-07 12:22:08 följande:
    Vad är fiberväv egentligen? Har du några bilder på hur det kan se ut när man hänger det i taket? *nyfiken*

    ">
    Å vad jag letat efter bilder på fiberväv i taket...men utan resultat... (man kan t e x spänna typ tre tvättlinor längs med och en bit neranför taket, och så lägger man över väv i några sjok, tvärs över.
    VET att det ska finnas på nätet...
    Men här får du i alla fall bilder på hur man t ex kan använda det till dukning.
    Fiberväv är förresten sådan där odlingsväv som du lägger över trädgårdslandet för att skydda från djur och kyla.
    Finns billigt att köpa på Granngården, Biltema, Plantagen m. m.

    Kolla dukningarna:
    http://jordgubbarmedmjolk.blogspot.com/2010/08/dukningen.html
  • Moster Stina
    moonlightgirl skrev 2011-01-07 23:57:22 följande:
    Jag vill själv ha en droppformad bukett, finns det bilder som visar hur man binder en sådan eller har du tips och råd på hur jag kan göra??
    Kanske har du redan fått ett tips från någon annan, men här kan du lära dig att göra en rund bukett, MEN jag har provat att bara lösa till den en aning och lägga till lite hängande växter nedtill, och det blev jättebra och fint. Du skulle i alla fall kunna prova dig fram, för det var verkligen inte speciellt svårt!
    Lycka till!

     www.brollopsguiden.se/artiklar/bukett/index.p...
  • Moster Stina
    Hoffsennanen Tottoplex skrev 2011-01-09 11:04:57 följande:
    Tänkte på det med att spara pengar på fotograf genom att använda en vän eller liknande. 
    Tänk på att det är ganska mycket arbete och press med att fotografera ett bröllop. Och vill man inte hellre ha denna vän eller liknande person som "bara" gäst så de kan njuta av bröllopet?
    Skulle aldrig kunna tänka mig att be en vän eller släkting att vara fotograf eller spela på bröllopet om de är med på inbjudningslistan. Skulle kännas så fel. 
    Ha ha ja det argumentet kan jag mycket väl förstå!

    Men JAG har blivit bjuden till många bröllop där jag knappt känt brudparet.
    Detta för att jag är musiker och följaktligen mycket bra att ha som gratis underhållare och musikfixare!

    Denna gång tänker jag VERKLIGEN kräva en gentjänst av i alla fall EN mycket duktig fotograf till släkting. Har spelat och sjungit (gratis såklart) massor åt honom på fester, dop och begravning.
    Så nu är det minsann hans tur att ställa upp för mig!
    Fast vi kommer bara be honom fota före, och under vigseln. Möjligen på kyrktrappen, men sen får han " ledigt" för att bara umgås, äta och ha det trevligt!

    Fast vi har inte vågat fråga honom än... :-/
    Håller tummarna för att jag vågar, och för att han ställer upp! 
  • idaamariaa

    Hej.
    Vi har hittat några saker som vi sparar in på..
    -Det största o första är hjälp från familjen, i tidig bröllopspresent får vi av mina föräldrar pengar som täcker upp min hyra av klänning..
    -Min syster ger mig naglarna i present..
    -Min svär ska hjälpa till med matkostnaderna..
    -Handlar alkohol från Tyskland,
    -ska samla tomma vinflaskor o fylla bag in box vin i och göra egna etticketter, en kul grej.
    -Såg någon tipsa om dukar här på bröllopstorget, att köpa velourtyg på jysk var tydligen väldigt billigt så de ska vi nog göra..
    -Istället för att säga att du ska ha en bröllopsbukett hos din florist så säg att du bara vill ha en fin t.ex sommarbukett, priset blir betydligt mycket lägre då..
    -Vi skulle även göra våra tårtor själva först men man tjänar inte så väldigt mycket på de i slutändan så vi har bestämt oss för att beställa och ICA Maxi har billiga, goda o fina tårtor och man får även komma m. egna önskemål :)
    -Bords dekorationer kommer vi ta ifrån naturen, vi gifter oss i juni så vi kommer plocka midsommarblommor att ha på borden i små vaser och levande ljus..
     
    Hoppas du fått lite tips :)
     

  • moonlightgirl
    Moster Stina skrev 2011-01-10 11:01:23 följande:
    Kanske har du redan fått ett tips från någon annan, men här kan du lära dig att göra en rund bukett, MEN jag har provat att bara lösa till den en aning och lägga till lite hängande växter nedtill, och det blev jättebra och fint. Du skulle i alla fall kunna prova dig fram, för det var verkligen inte speciellt svårt!
    Lycka till!

     www.brollopsguiden.se/artiklar/bukett/index.p...
    Det kommer upp att sidan inte finns.
  • queenelin

    Mitt bästa tips är att vara ute i god tid med inköpen och att vara beredd att tänka om!

    Jag gifter mig oktober 2011 och har t.ex. köpt skorna på 2010 års höstrea. Jag har en lista i huvudet på saker som behöver inhandlas och tittar när jag är ute, både i affärer och på nätet. Helt plötsligt ramlar man över det man letar efter till ett bra pris. I vår kommer jag hålla utkik på när det säljs ut höst- och vintergrejer, papper, ljusstakar osv.
    Jag passar mig noga för att köpa första bästa till ordinarie pris utan tar det lugnt och tittar runt för att få en överblick om vad det kan kosta på andra ställen.

    Jag tycker också att det är viktigt att vara öppen i sinnet, även om man har en bild i huvudet på hur något ska se ut så kan man tänka om. T.ex. ville jag ha matchande satinband runt små presentpåsar, men så hittade jag ett erbjudande om en "rest"bandspåse med olika bitar satinband, totalt 10 m för 15 kr där de kortaste bitarna är 0,5 m. Och så tänker jag om, och ser framför mig de små påsarna med helt olika färger på banden och tänker, att det är ju också fint, att alla är olika.

    Så, mina tips, tid, tålamod och ett öppet sinne!

  • med kärlek
    Jeliqa skrev 2011-01-09 12:02:30 följande:
    Ett billigt men ändå fint sätt att göra servettringar är att köpa scrapbookpapper och häfta/limma ihop en lagom bred bit i ändarna. Det gör jag alltid när vi bjuder på middagar och det har blivit väldigt uppskattat, dessutom kan man få servettringarna i rätt färg med snyggt mönster om man så önskar. 
    Tänk dig servettringar av vackert tyll, klängranka eller fint snöre... så funderar jag att göra...
  • L8PR

    Jag kommer att spara in på ringen. Får min mormors Ovärdeligt!

Svar på tråden Massa tips som sparar pengar!