• AnnaJacob

Massa tips som sparar pengar!

Jag tänkte starta denna tråden, där vi alla kan skriva ner olika spartips.
    Alla vill ju ha ett fint bröllop, men det är ju inte alltid att tanke och ekonomi går ihop.
    Jag har själv kommit på en massa olika sätt att spara pengar, och tänkte dela med mig av dem..och hoppas att vi kan få insperation av varanndra!

• Svar på tråden Massa tips som sparar pengar!
  • LisaEleonor

Någon som vet vart man kan köpa grejer till att göra servettringar? Kändes som ett mysigt sätt att göra dukningen mer personlig.

Det skulle vara trevligt om det fanns färdiga servettringar, kanske i metall eller tyg eller något sånt som sedan går att dekorera med olika saker. Skulle något sånt kunna finnas på panduro?

• J och J

servettringar ska vi göra av toapappersrullar. kapa på hälften. så det blir två. 
    vi klär in dom i tapet som vi också har på våra kort.
    tjockt snöre runt i några varv o sen en knapp mitt på.

man kan göra av mycket 

• Kattpoet

Man kan också fläta  servett ringar, eller använda sådana band med ståltråd i och göra vackra rosetter.  
    Men man kan skippa  servett ringar helt om man viker dem snyggt  och vissa former kan göras dagen innan. 

• GnuGS
    Kattpoet skrev 2011-01-07 15:26:49 följande:
    Man kan också fläta  servett ringar, eller använda sådana band med ståltråd i och göra vackra rosetter.  
    Men man kan skippa  servett ringar helt om man viker dem snyggt  och vissa former kan göras dagen innan. 
    Man inte bara kan utan bör skippa servettringar -- sådana är till för att hålla ihop en servett man använder hemma och ska använda igen.
    På restaurang och på fester där man tvättar servetterna efter varje användande skulle ringar inte fylla någon egentlig funktion -- fast man kan förstås lägga dekoreringsarbete på dem eller använda dem för bordsplaceringen...
  • förlovadflicka
    GnuGS skrev 2011-01-07 23:32:49 följande:
    Man inte bara kan utan bör skippa servettringar -- sådana är till för att hålla ihop en servett man använder hemma och ska använda igen.
    På restaurang och på fester där man tvättar servetterna efter varje användande skulle ringar inte fylla någon egentlig funktion -- fast man kan förstås lägga dekoreringsarbete på dem eller använda dem för bordsplaceringen...
    Vadå, man kan väl ha dem för att förgylla dukningen, varför skulle det annars finnas så fina servettringar här i världen (och dyra)? Har sett bröllopsdukningar med servettringar på bilder på nätet och det har varit jättefint, vadå bör skippa? Ok, man kan ju lika gärna vika servetten så det fyller ju inte någon nödvändigt funktion men om man vill ha det fint måste man ju kunna ha det.. ?
  • moonlightgirl
    1700tal skrev 2011-01-07 12:30:03 följande:

Det vi sparar på:

- min klänning (från Kina)
    - hans kläder (från suitopia)
    - blommor (rosor från våra trädgårdar, droppbuketten och bordarrangemang gör jag själv)
    - pappersprylar som inbjudningar, vigsel- och festprogram gör jag själv, gillar knep och knåp
    - all alkohol inhandlas i tyskland
    - vigselring görs av gammalt guld
    - sminkning gör jag själv
    - utesluter helt övriga dekorationer till festlokal. Stilrent och avskalat blir mottot. Nätta blomdekorationer på borden blir allt. Vita linnedukar, kandelabrar, porslin, glas och linneservetter finns i festlokalen så inget mer tingeltangel behövs.
    - inga tärnor, marshalkar eller näbbar att "utrusta" eller köpa tackpresenter till

Då kan vi istället prioritera det vi verkligen känner starkt för; möjligheten att ha råd att gifta oss på ett slott, full catering och serveringspersonal.

Jag vill själv ha en droppformad bukett, finns det bilder som visar hur man binder en sådan eller har du tips och råd på hur jag kan göra??
  • themandys

Vilken bra tråd, tack för alla fiffiga tips! :)

Vi sparar bland annat in på följande:
    - Ljuslyktorna Galej från ikea kostar 9 kr för 4 st
    - Vi har gjort vår egen design på inbjudningskorten, personligt och billigare än att köpa färdiga
    - Tärnklänningarna hittade jag billigt på nelly.com
    - Starksprit till festen har vi köpt på flyplatsen varje gång vi besökt familjen i england under det senaste halvåret
    - Gamla vaser till borden har vi samlat på oss på loppisar
    - Två goda vänner som är florister hjälper oss att fixa blommorna

Finns säkert mer, men det kommer jag inte ihåg just nu. Jag tycker att själva poängen är att det ofta blir både roligare och mer personligt med många av de här spartipsen :) Och att man spar pengar är ju såklart en bonus!

• Dazzle
    L8PR skrev 2011-01-07 08:34:53 följande:
    Jaaaaaaaa snyggt det hade varit. Bra om man har sumaskin som gör detta då annars blir det tungt, om man själv ska brodera dem menar jag
    hehe... tänk vad smidigt det kan bli om man kan involvera m2bs mormor i att göra det... Hon har en jättelustig symaskin som säkert kan göra sådant =).
  • moonlightgirl
    Dazzle skrev 2011-01-08 11:01:10 följande:
    hehe... tänk vad smidigt det kan bli om man kan involvera m2bs mormor i att göra det... Hon har en jättelustig symaskin som säkert kan göra sådant =).
    Ja det är ingen dum idé alls. Jag har ev tänkt att göra något liknande då min mamma har sån maskin som broderar.
Svar på tråden Massa tips som sparar pengar!