• JustMeAndMyLove

    Billiga, nyttiga maträtter?

    Nu när jag går utan arbete måste vi dra in på allt som kostar. Men mat måste man ju ha.


    Jag är lite kräsen, hatar blodpudding tyvärr, vilket ju vore superbilligt men det måste ju finnas andra maträtter osm är billig men cokså hyffsat nyttig?


    Vi sparar en hel del på att ha slutat köpa bröd! Vi bakar det själv om vi vill ha.


    Och så gröt till frukost istället för svindyra flingor, mussli osv.


     


    Så kom med tipps till lunch och middagar som är god, billig och nyttig ;) Gärna  recept då jag inte är så bra på att laga mat!

  • Svar på tråden Billiga, nyttiga maträtter?
  • JustMeAndMyLove

    Har testat flera av era tipps nu :)


    Köttfärsröran var skitgott! Idag testar jag att slänga ihop köttfärs med morötter och massa linser, får se vad det blir, hehe


    Vi har lyckats skära ner priset på mat rejält redan i alla fall. Äter mest rotfrukter, potatis och blandfärs som vi hittade till extrapris när vi handlade.


    Så bakat vi bröd som galningar för att ha till frukost och till när vi äter soppa.


    Tack för alla tipps!

  • Kattpoet

    Man kan göra mos med hälften potatis och hälften  palsternacka eller rotselleri och lite mjölk och smör och kryddor. Det är jättegott.

  • shakynose

    Jag älskar att vara budgetnyttig! Det är en av mina stora hobbies att hitta näringsrik mat till bra pris.


     


    Häromdagen så gjorde jag risotto på mathavre:


    För 2 port.


    Koka 1/2 paket mathavre enl anvisning men lägg en buljongtärning med i vattnet. Sila ev av lite vatten om det behövs. Blanda med en burk bönor, jag hade svarta.


    Fräs en grovt hackad lök med något matfett och 1 tsk gul curry tills den är mjuk, tillsätt en hackad tomat och lite (ca 1dl) grädde eller creme fraiche. Rör ner i havreblandningen. Klart!


     


    Mathavren kan så klart bytas ut mot ris eller nåt annat gryn, men havre är väldigt näringsrikt samtidigt som det brukar ha ett bra pris. Ännu billigare blir det om man utgår från torkade bönor som man blötlagd och förvällt ist för bönor på burk. Man kan även tillsätta lite riven ost om man har, så blir det extra gott!

  • JustMeAndMyLove
    shakynose skrev 2010-11-29 11:28:08 följande:
    Jag älskar att vara budgetnyttig! Det är en av mina stora hobbies att hitta näringsrik mat till bra pris.   Häromdagen så gjorde jag risotto på mathavre: För 2 port. Koka 1/2 paket mathavre enl anvisning men lägg en buljongtärning med i vattnet. Sila ev av lite vatten om det behövs. Blanda med en burk bönor, jag hade svarta. Fräs en grovt hackad lök med något matfett och 1 tsk gul curry tills den är mjuk, tillsätt en hackad tomat och lite (ca 1dl) grädde eller creme fraiche. Rör ner i havreblandningen. Klart!   Mathavren kan så klart bytas ut mot ris eller nåt annat gryn, men havre är väldigt näringsrikt samtidigt som det brukar ha ett bra pris. Ännu billigare blir det om man utgår från torkade bönor som man blötlagd och förvällt ist för bönor på burk. Man kan även tillsätta lite riven ost om man har, så blir det extra gott!
    Ah, det lät gott! Sak testas i veckan :)
  • JustMeAndMyLove
    Kattpoet skrev 2010-11-28 23:25:42 följande:
    Man kan göra mos med hälften potatis och hälften  palsternacka eller rotselleri och lite mjölk och smör och kryddor. Det är jättegott.
    Vi fuskade och köpte pulvermos faktiskt :s
    MEN det var den enda färdigmaten vi köpte :P

     


    Nån som vet vad man kan göra med rödbetor? Vi köpte tydligen en påse, hehe 


    :p

  • Aylas

    Rödbetor är ju det goodaste!

    kör i ugn, istället för potatis eller blanda med rotfrukter. Eller barndomsfavoriten - koka och ät med smör och salt

    Annars kan man äta det med getost och honung - inte lika billigt men vansinnigt gott!

  • Piiiip

    Måste tipsa!

    Min sambo gör en grym rotsakspytt med rödbetor. Han skalar och skär rotsaker i bitar. T.ex. morötter, kålrot, palsternacka och rödbetor. De kokar han. Samtidigt tärnar han 2 kycklingfiléer (eller delar en hel kyckling och gör i ugn (=billigare o använder bara halva kycklingen till denna rätt) och steker på. hacka och stek en lök tillsammans med ett paket strimlad bacon.

    Salt och peppar.

    Blir minst kvällsmat och 3 matlådor åt oss (på bara 2 kycklingfiléer och 1 pkt bacon och rotsaker). Gott, billigt och nyttigt!

  • Kattpoet

    JustMe, Jag är laktosintolerant  numera så pulvermos är inte ett val men när jag kunde äta laktos då upptäckte jag att  det blir svårare att  använda upp efterblivet mos.


    Men vanligt mos, gör jag  potatisplättar, bröd, fyllda potatisbullar  och pajtäcke.


     

  • moonlightgirl

     


    JustMeAndMyLove skrev 2010-11-29 17:49:03 följande:
       Nån som vet vad man kan göra med rödbetor? Vi köpte tydligen en påse, hehe  :p

    När jag gör potatisklyftor tar jag gärna med rödbetor och andra rotfrukter, det är super gott, kan verkligen rekomendera det. Jag har aldrig testat själv men jag tror att de är goda att koka och äta.

Svar på tråden Billiga, nyttiga maträtter?