• Kjell Präst

    Fråga prästerna 14

    När vintern står för dörren startar vi ännu en upplaga av "Fråga prästerna"-tråden. Här kan du precis som tidigare fråga om saker som rör kyrkan och den kyrkliga vigseln. Redan här svarar jag på tre av de vanligaste frågorna: 1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken. 2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta. 3) Det kostar ingenting att gifta sig, men vill man inte att församlingens tjänstgörande präst ska hålla i vigseln, utan anlitar en egen präst så kan det vara förenat med en viss kostnad. En präst som engageras "privat" har nämligen rätt att ta ut ersättning för det arbete som han/hon lägger ned inför och i samband med vigselgudstjänsten. Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3809520.html


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-11 12:45
    Bortse från punkt 3 ovan, den är inaktuell. Den enskilde/a prästen har inte längre rätt att ta ut någon ersättning av brudparet.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-15 09:04
    Hej alla! Efter mycket funderande fram och tillbaka har jag bestämt mig för att till slut tacka ja till att bli en av Bröllopstorgets nya experter. Detta trots att jag är öppet kritisk till en hel del som har med expertforumet (och även en del annat på BT) att göra. Det innebär bland annat att jag kommer att krypa fram ur min anonymitet. Min avsikt är dock att fortsätta skriva även i den här tråden. Experttrådarna är som bekant låsta för andra än frågaren och experten, och jag kommer säkerligen att få frågor som behöver diskuteras. Då kommer jag att hänvisa till den här tråden för att få andras synpunkter, inte minst mina kollegers - vi präster har ju inte precis samma syn på allting, eller samma erfarenheter. Det är min förhoppning att det här ska bli en bra lösning!
  • Svar på tråden Fråga prästerna 14
  • Kjell Präst
    Längtandsfull skrev 2013-05-15 10:39:43 följande:
    Har pratat med prästen bu och det var helt ok att ha psalmen på bröllopsdagen ber vi. Ska träffa prästen 13 juni.
    Med prästen bu? Var han inte läskig? Blev du inte rädd? Förlåt, kunde bara inte låta bli
  • SingingFantacia

    Kjell präst, Jag har en till fråga.
    Jag vet att det inte är tradition i Sverige att bli förd till altaret av en förälder utan man går in tillsammans. Jag vet också att det är upp till varje präst om det tycker att det är ok.
    Nu är det så att min far är handikappad efter en stroke och han kommer endast kunna vara med under vigseln då han inte orkar mer än så. Jag och min blivande skulle vilja att han "gick" bredvid mig fram för att han ska känna sig mer delaktig då han inte kan vaa med och hålla tal och så. Vilket jag vet att han hade valat om han orkat varit med på festen och om han kunnat (affasi). Jag förstod också efter att ha pratat med honom att det hade betytt mycket för honom om han kunde gör det, märkte det på glädjetårarna.
    Nu till min fråga: Jag vet nästan till 100% att det inte är du som kommer att viga oss men om det hade varit du vad tror du att du hade svarat på vår önskan.
    Hur svårt tror du att det är att få det på det sätt som vi önskar?
    MVH


  • Kjell Präst
    amarwen skrev 2013-05-15 09:11:44 följande:
    Jag har en fråga. Jag är svensk, medlem i svenska kyrkan och min blivande är engelsk. Jag vet att kravet på att få gifta sig i en svensk kyrka är att en av oss är medlem i svenska kyrkan. Nu är saken den att vi planerar att flytta till england i höst, där han bor. Vid den flytten, är det något jag behöver tänka på för att fortfarande vara medlem i svenska kyrkan? Vi vill gifta oss här i sverige. Om vi hinner kanske vi försöker göra det innan vi flyttar, men att organisera en flytt med barn tar tid och energi också, så om möjligheten att fortfarande gifta oss här efter att vi flyttat finns vore det det bästa. Hoppas jag inte blev för virrig i vad jag vill veta

    Hej! Jag kollade med vår pastorsexpedition och där svarade man så här:


    Jag antar att den blivande som är tillhörig i Svenska kyrkan också är svensk medborgare. I så fall kommer hon att stå som ”tillhörig utvandrad” i kyrkotillhörighetsregistret.


    Då går det bra att gifta sig i Svenska kyrkan Sverige även om de flyttat.


    Om man inte är svensk medborgare så har jag precis lärt mig att då försvinner automatiskt ens tillhörighet i Svenska kyrkan vid en flytt utomlands

  • Kjell Präst
    SingingFantacia skrev 2013-05-15 15:53:21 följande:
    Kjell präst, Jag har en till fråga.
    Jag vet att det inte är tradition i Sverige att bli förd till altaret av en förälder utan man går in tillsammans. Jag vet också att det är upp till varje präst om det tycker att det är ok.
    Nu är det så att min far är handikappad efter en stroke och han kommer endast kunna vara med under vigseln då han inte orkar mer än så. Jag och min blivande skulle vilja att han "gick" bredvid mig fram för att han ska känna sig mer delaktig då han inte kan vaa med och hålla tal och så. Vilket jag vet att han hade valat om han orkat varit med på festen och om han kunnat (affasi). Jag förstod också efter att ha pratat med honom att det hade betytt mycket för honom om han kunde gör det, märkte det på glädjetårarna.
    Nu till min fråga: Jag vet nästan till 100% att det inte är du som kommer att viga oss men om det hade varit du vad tror du att du hade svarat på vår önskan.
    Hur svårt tror du att det är att få det på det sätt som vi önskar?
    MVH
    Givet den information du nu har gett mig skulle jag ha sagt ja till er fråga.
  • Freckles

    Hej!
    Jag har en fråga: Jag är med i svenska kyrkan men min sambo jag ska gifta mig med är från Grekland och således ortodoxt kristen på "pappret". Vi vill gifta oss i svenska kyrkan. Är detta något problem? Tacksam för svar! 

  • Chicita

    Ifall någon fortfarande tycker att präster alltid är mossiga och humorlösa så kan ni ju kolla in denna...
    Flört 


    ">

     

  • Kjell Präst
    Chicita skrev 2013-05-16 11:00:29 följande:
    Ifall någon fortfarande tycker att präster alltid är mossiga och humorlösa så kan ni ju kolla in denna...
    Flört
    ">

    " target="_blank">

    Eller så kan man kolla den här länken, spola fram till 00:56:30, "JLTV testar"
    ">

  • SingingFantacia
    Kjell Präst skrev 2013-05-16 20:23:49 följande:

    Eller så kan man kolla den här länken, spola fram till 00:56:30, "JLTV testar"
    ">

    " target="_blank">


    Åh. Hemma. Där efter kom kyrkan vi ska vigas i Hjärta


    Tänkte på det att man har gud med sig vart man än är, inom sig och över allt.
    Igår i skolan (studerar bild och fritidshemslärare)  fick vi i uppgift att förändra en plats så att den får en annan innebörd.
    Detta blev resultatet.


Svar på tråden Fråga prästerna 14