• Kjell Präst

    Fråga prästerna 14

    När vintern står för dörren startar vi ännu en upplaga av "Fråga prästerna"-tråden. Här kan du precis som tidigare fråga om saker som rör kyrkan och den kyrkliga vigseln. Redan här svarar jag på tre av de vanligaste frågorna: 1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken. 2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta. 3) Det kostar ingenting att gifta sig, men vill man inte att församlingens tjänstgörande präst ska hålla i vigseln, utan anlitar en egen präst så kan det vara förenat med en viss kostnad. En präst som engageras "privat" har nämligen rätt att ta ut ersättning för det arbete som han/hon lägger ned inför och i samband med vigselgudstjänsten. Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3809520.html


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-11 12:45
    Bortse från punkt 3 ovan, den är inaktuell. Den enskilde/a prästen har inte längre rätt att ta ut någon ersättning av brudparet.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-15 09:04
    Hej alla! Efter mycket funderande fram och tillbaka har jag bestämt mig för att till slut tacka ja till att bli en av Bröllopstorgets nya experter. Detta trots att jag är öppet kritisk till en hel del som har med expertforumet (och även en del annat på BT) att göra. Det innebär bland annat att jag kommer att krypa fram ur min anonymitet. Min avsikt är dock att fortsätta skriva även i den här tråden. Experttrådarna är som bekant låsta för andra än frågaren och experten, och jag kommer säkerligen att få frågor som behöver diskuteras. Då kommer jag att hänvisa till den här tråden för att få andras synpunkter, inte minst mina kollegers - vi präster har ju inte precis samma syn på allting, eller samma erfarenheter. Det är min förhoppning att det här ska bli en bra lösning!
  • Svar på tråden Fråga prästerna 14
  • Bamsemums

    Får man ha vilken musik som helst som in- och utgångsmarch? Måste den spelas på orgel eller kan man ha "vanlig" musik utan orgel om man skulle vilja det?

  • Kjell Präst
    Bamsemums skrev 2013-02-23 12:37:33 följande:
    Får man ha vilken musik som helst som in- och utgångsmarch? Måste den spelas på orgel eller kan man ha "vanlig" musik utan orgel om man skulle vilja det?

    Man måste inte ha "kyrklig" musik (vad det nu är) utan kan komma med egna önskemål. Jag har vigt brudpar till tonerna av såväl "Only love" som "Star Wars theme". Det som sätter gränserna är att det ska vara musik som inte går emot kyrkans budskap, "Highway to hell" är inte ett lämpligt stycke till exempel Det andra kravet är att kyrkomusikern ska anse sig kunna spela det, och det ska gå att få fram noter - och därmed kommer vi in på din andra fråga. Musiken måste inte framföras på orgel, de flesta kyrkomusiker spelar också piano - dock kan det finans de som sätter sig på tvären, så den här frågan måste er egen församling svara på. En del brudpar vill ha musik på CD-skivor, men det är ingen självklarhet att församlingen vill eller kan spela upp CD-musik (eller liknande). Även detta måste alltså församlingen svara på. Personligen rekommenderar jag rent generellt att använda levande musik hellre än CD-skivor.

  • HelenaFredrik

    Här kommer en fråga som jag grunnat på ett ganska bra tag och som håller på att ge mig magsår så jag hoppas verkligen att du kan hjälpa mig med den :0) Det handlar om placeringen i kyrkan och mina desperata försök att inte såra någon.

    Fråga 1

    Vi, eller jag har en ganska rörig familjekostellation. Mina föräldrar är skilda sedan många år tillbaka och drar inte helt jämnt. Givetvis är det ju jag som medlare som alltid hamnar i mitten också.

    Vår förhoppning är att min pappa får gå med mig som stöd fram till att bänkarna tar slut längst fram. Och att jag går resten av biten (dvs nästan lika långt). För mig känns det då naturligt att min pappa sätter sig på första bänkraden. Eg. borde han väl sitta där ihop med min mor och hennes man men jag funderar på är hur lyckat det blir? och isf ska mina systrar (pappas) med deras sambos sitta på rad 2 eller ska mina bröder (mors) med sina sambos göra det?

    Eller ska min pappa sitta på första bänkraden ihop med mina systrar (enbart hans) och deras sambos? Fast då lär jag få höra det av min mor som hamnar på andra raden..

    Eller ska min mor och hennes man sitta på första raden ihop med mina bröder (deras) och deras sambos? Då tror jag min pappa blir ledsen..

    Någon som har en bra idé att komma med?

    --------------
    Sen kommer nästa "problem". Vi har 3 tärnor, 3 marshalkar, 2 toastmasters och 2 värdar som på sätt och vis alla ingår i brudföljet. Tärnorna och marshalkarna kommer ju stå där framme med oss men var borde toastmasters och värdar placera sig? De tillhör ändå följet sas.

    Borde det vara såhär:

    Familj
    Släkt
    Resterande brudfölje
    Vänner

    Eller

    Familj
    Resterande brudfölje
    Släkt
    Vänner

    Eller

    Resterande brudfölje
    Familj
    Släkt
    Vänner

    Eller något annat?

    Tacksam för svar då ångesten håller på att äta upp mig

  • Chicita
    HelenaFredrik skrev 2013-03-11 12:47:57 följande:
    Vi lät folk sätta sig där dom kände att dom ville sitta.
    Spela roll om det är "hans" eller "hennes" sida egentligen... Vi blev inte mindre gifta bara för att våra föräldrar satt i samma bänk exempelvis Flört 
  • amerika

    Av ren och skär nyfikenhet: Hur ställer du dig till att viga en kristen medlem i Sv kyrkan och en icke-troende sekulariserad muslim? Går det ens? (dvs, är det en giltig vigsel)

  • Kjell Präst

    Amerika: Det har jag gjort. Jag har också döpt tre av parets barn. Inga problem. Delar av den muslimska släkten var i kyrkan. Varför skulle det inte vara en giltig vigsel!

  • Kjell Präst
    Kjell Präst skrev 2013-03-12 05:04:05 följande:
    Amerika: Det har jag gjort. Jag har också döpt tre av parets barn. Inga problem. Delar av den muslimska släkten var i kyrkan. Varför skulle det inte vara en giltig vigsel!
    Oj, det skulle förstås vara ett frågetecken och inget utropstecken på slutet!?...
  • Kjell Präst

    HelenaFredrik: Hur mycket jag än skulle vilja hjälpa så kan jag inte. Kyrkan har en enda tradition om placering, och det är att brudgummens familj sitter till höger och brudens till vänster, och de närmaste förstås längst fram.
    Din fråga hamnar mer på något slags "vett-och-etikett"-område, och där är jag inte till stor hjälp tyvärr.

  • HelenaFredrik
    Kjell Präst skrev 2013-03-12 08:02:33 följande:
    HelenaFredrik: Hur mycket jag än skulle vilja hjälpa så kan jag inte. Kyrkan har en enda tradition om placering, och det är att brudgummens familj sitter till höger och brudens till vänster, och de närmaste förstås längst fram.
    Din fråga hamnar mer på något slags "vett-och-etikett"-område, och där är jag inte till stor hjälp tyvärr.
    Tack iaf. :0)
    Får nog fortsätta ha ångest för detta ett tag till
Svar på tråden Fråga prästerna 14