• Kjell Präst

    Fråga prästerna 14

    När vintern står för dörren startar vi ännu en upplaga av "Fråga prästerna"-tråden. Här kan du precis som tidigare fråga om saker som rör kyrkan och den kyrkliga vigseln. Redan här svarar jag på tre av de vanligaste frågorna: 1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken. 2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta. 3) Det kostar ingenting att gifta sig, men vill man inte att församlingens tjänstgörande präst ska hålla i vigseln, utan anlitar en egen präst så kan det vara förenat med en viss kostnad. En präst som engageras "privat" har nämligen rätt att ta ut ersättning för det arbete som han/hon lägger ned inför och i samband med vigselgudstjänsten. Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3809520.html


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-11 12:45
    Bortse från punkt 3 ovan, den är inaktuell. Den enskilde/a prästen har inte längre rätt att ta ut någon ersättning av brudparet.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-15 09:04
    Hej alla! Efter mycket funderande fram och tillbaka har jag bestämt mig för att till slut tacka ja till att bli en av Bröllopstorgets nya experter. Detta trots att jag är öppet kritisk till en hel del som har med expertforumet (och även en del annat på BT) att göra. Det innebär bland annat att jag kommer att krypa fram ur min anonymitet. Min avsikt är dock att fortsätta skriva även i den här tråden. Experttrådarna är som bekant låsta för andra än frågaren och experten, och jag kommer säkerligen att få frågor som behöver diskuteras. Då kommer jag att hänvisa till den här tråden för att få andras synpunkter, inte minst mina kollegers - vi präster har ju inte precis samma syn på allting, eller samma erfarenheter. Det är min förhoppning att det här ska bli en bra lösning!
  • Svar på tråden Fråga prästerna 14
  • lmcl

    Hej!
    På grund av lite misslyckad familjeplanering har min fästman och jag bestämt oss för att skjuta på vårt bröllop, med tillhörande jättebaluns, tills efter att vi blivit tvåbarnsföräldrar. Nu har vi börjat fundera på att separera vigsel och bröllopsfest, och gifta oss så snart vi hinner och sedan fira med vännerna när vi faktiskt orkar planera en fest. Visst kan man ha någon form av välsignelsegudstjänst efter att man gift sig? Måste man ha gift sig borgerligt då? Kan man gifta sig med enbart vittnen i kyrkan, och sedan ha en vigselliknande ceremoni i kyrkan, med de vanliga inslagen av inmarsch, psalm- och solosång etc?

  • Kjell Präst
    lmcl skrev 2012-06-27 17:10:16 följande:
    Hej!
    På grund av lite misslyckad familjeplanering har min fästman och jag bestämt oss för att skjuta på vårt bröllop, med tillhörande jättebaluns, tills efter att vi blivit tvåbarnsföräldrar. Nu har vi börjat fundera på att separera vigsel och bröllopsfest, och gifta oss så snart vi hinner och sedan fira med vännerna när vi faktiskt orkar planera en fest. Visst kan man ha någon form av välsignelsegudstjänst efter att man gift sig? Måste man ha gift sig borgerligt då? Kan man gifta sig med enbart vittnen i kyrkan, och sedan ha en vigselliknande ceremoni i kyrkan, med de vanliga inslagen av inmarsch, psalm- och solosång etc?
    Hej!
    Det finns en ordning för välsignelse över borgerligt ingånget äktenskap. Man kan utforma denna välsignelse så att den till viss del påminner om en vigsel, men den blir kortare eftersom man utelämnar de juridiska delarna dvs , frågorna,löftena, ringväxlingen och tillkännagivandet - dessa har man ju redan klarat av vid den borgerliga vigseln. Att man däremot  välsignar ett tidigare ingånget kyrkligt äktenskap tror jag aldrig förekommer. Detta inte minst eftersom man ju redan får välsignelsen över äktenskapet i själva vigselgudstjänsten - för oavsett om man har hundra gäster eller bara två vittnen så använder man ju samma kyrkliga ordning för vigselgudstjänst. Alla moment som ingår i jättevigseln Bertil med 100 gäster, symfoniorkester och tre solosångare ingår ju också i vigseln där brudparet står ensam med kyrkans personal. Jag hoppas du förstår hur jag tänker. Det är väl möjligt att det går att hitta en präst som är villig att välsigna ert äktenskap en andra gång, men det hör alltså inte till rutinerna i kyrkan - och skulle det gå, så blir alltså den andra gudstjänsten (välsignelsen) kortare än den första (vigseln) eftersom de ovan nämnda momenten som sagt utgår vid en välsignelse av ett redan ingånget äktenskap. Slutsats alltså: Vill ni vigas enkelt och sedan få en kyrklig välsignelse över äktenskapet vid ett senare tillfälle så bör vigseln vara borgerlig.  
  • lyckliga jag

    Hej!
    Jag var så nervös när vi var på smatal med prästen att jag blandade ihop anteckningarna och nu har han gått på semester så jag kan inte ringa och fråga.
    Det jag undrar är vilken av psalmerna 411 och 791 som man brukar ha före respektive efter själva vigselakten?
    Jag ska skriva program som ska delas ut och då vore det ju förargligt om det kom i fel ordning Skäms.

  • Kjell Präst
    lyckliga jag skrev 2012-06-28 14:15:37 följande:
    Hej!
    Jag var så nervös när vi var på smatal med prästen att jag blandade ihop anteckningarna och nu har han gått på semester så jag kan inte ringa och fråga.
    Det jag undrar är vilken av psalmerna 411 och 791 som man brukar ha före respektive efter själva vigselakten?
    Jag ska skriva program som ska delas ut och då vore det ju förargligt om det kom i fel ordning Skäms.
    Hej!
    Tyvärr kan jag inte hjäla dig med detta, det finns nämligen inget generellt svar. Psalm 411 är ju en vigselpsalm, men var någonstans i ordningen den hamnar avgör präst och brudpar tillsammans. Psalm 791 är ju ingen vigselpsalm (tror själv aldrig jag haft den på vigsel, däremot vid dop och konfirmation) och inte heller den har då förstås någon självklar plats i gudstjänsten. Går det inte att nå prästen via mail? En del av oss läser mail trots att vi är på semester.
  • sommaren13

    Hej! 
    En fråga: får en diakon utföra en vigsel? Han som jag hade när jag konfirmerade mig för x antal år sen, var bara diakon tror jag...och jag skulle vilja veta om vi kan ha honom till vigseln om han nu själv vill/kan? 

  • Kjell Präst

    Om personen konfirmerade dig kan det inte ha varit en diakon, det är prästen som konfirmerar. En diakon förrättar heller inte vigslar.

  • tågjäntan
    RosieThomas skrev 2012-07-08 18:22:07 följande:
    Hej!
    En fråga: får en diakon utföra en vigsel? Han som jag hade när jag konfirmerade mig för x antal år sen, var bara diakon tror jag...och jag skulle vilja veta om vi kan ha honom till vigseln om han nu själv vill/kan?
    Om det är en diakon så finns kanske möjligheten att han/hon kan hålla vigseltalet (själva vigselakten med löftena och det kan bara prästen hålla i). Den svenka kyrkan församling vi vigde oss i ville inte att att en frikyrkopastor hade vigseln. Så det belv en kompromiss där prästen höll i vigseln och personen från frikyrkan höll i vigseltalet.
  • sommaren13
    Kjell Präst skrev 2012-07-08 18:46:14 följande:
    Om personen konfirmerade dig kan det inte ha varit en diakon, det är prästen som konfirmerar. En diakon förrättar heller inte vigslar.
    Ok tack Då får jag ringa Västerhaninge kyrka och kolla om han kan tänkas ställa upp (tror att han är pensionerad vid det här laget).
  • Grodprinsens brud
    Styrka skrev 2012-06-24 10:30:57 följande:
    Jag hittade faktiskt, sent i gårkväll efter idogt letande, en sajt som säljer låtar per styck och där hittade jag Blomstertiden i instrumentalversion spelad på orgel! Skrattande Så jag tänkte tipsa, kanske rä det nån mer som letar efter den:
    musiksajten.dagen.se
    har många psalmer för nedladdning till riktigt bra priser! Skrattande
    Vilket bra tips! Kanon att hitta någon form av samlande sida!
Svar på tråden Fråga prästerna 14