• Kjell Präst

    Fråga prästerna 14

    När vintern står för dörren startar vi ännu en upplaga av "Fråga prästerna"-tråden. Här kan du precis som tidigare fråga om saker som rör kyrkan och den kyrkliga vigseln. Redan här svarar jag på tre av de vanligaste frågorna: 1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken. 2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta. 3) Det kostar ingenting att gifta sig, men vill man inte att församlingens tjänstgörande präst ska hålla i vigseln, utan anlitar en egen präst så kan det vara förenat med en viss kostnad. En präst som engageras "privat" har nämligen rätt att ta ut ersättning för det arbete som han/hon lägger ned inför och i samband med vigselgudstjänsten. Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3809520.html


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-11 12:45
    Bortse från punkt 3 ovan, den är inaktuell. Den enskilde/a prästen har inte längre rätt att ta ut någon ersättning av brudparet.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-15 09:04
    Hej alla! Efter mycket funderande fram och tillbaka har jag bestämt mig för att till slut tacka ja till att bli en av Bröllopstorgets nya experter. Detta trots att jag är öppet kritisk till en hel del som har med expertforumet (och även en del annat på BT) att göra. Det innebär bland annat att jag kommer att krypa fram ur min anonymitet. Min avsikt är dock att fortsätta skriva även i den här tråden. Experttrådarna är som bekant låsta för andra än frågaren och experten, och jag kommer säkerligen att få frågor som behöver diskuteras. Då kommer jag att hänvisa till den här tråden för att få andras synpunkter, inte minst mina kollegers - vi präster har ju inte precis samma syn på allting, eller samma erfarenheter. Det är min förhoppning att det här ska bli en bra lösning!
  • Svar på tråden Fråga prästerna 14
  • Soldemor
    Kjell Präst skrev 2011-08-15 10:55:44 följande:
    Det är jag inte heller övertygad om - att Gud är en man, alltså. Snarare är jag övertygad om att Gud inte är en man. Inte en kvinna heller. Därför benämner jag aldrig Gud "Han" eller "Hon" utan "Gud" (utom när jag läser bibeltexter förstås)
    Man kan läsa Gud istället för han och Herre i bibeltexterna också...
  • Soldemor
    Kjell Präst skrev 2011-09-19 04:21:07 följande:
    Den här frågan fick jag i "Experttråden":

    Vi ska gifta oss utomlands i maj och vill välsignas i en svensk kyrka i juli. Vi hade tänkt gifta oss igen, men har förstått det inte är tillåtet. Vi kommer inte att ha ett vigselbevis vid tillfället, eftersom det kommer fram efter circa 6 månader och vigseln kommer därmed att inte vara registerad i Sverige. Kan vi få en välsignelse ändå? Vi stressar mycket över det här och vet inte hur vi ska reda ut det hela. Hjälp!

    Jag svarade så här:

    Jag ska vara ärlig och säga att jag faktiskt inte vet säkert, men resonerar så här: Välsignelsen i kyrkan är, till skillnad från vigseln, ingen juridisk handling, den "förpliktigar" så att säga inte till någonting. Jag kan därför tänka mig att det är möjligt att få en välsignelse trots att ni inte har något vigselbevis - strängt taget kan man ju alltid få Guds välsignelse i kyrkan, så varför inte över ett ingånget äktenskap trots att inget vigselbevis finns?

    Vet någon av mina kolleger - eller någon annan här på BT - säkrare besked än jag?


    Helt korrekt svarat, tycker jag!
  • Kjell Präst
    Soldemor skrev 2011-09-21 11:01:43 följande:
    Man kan läsa Gud istället för han och Herre i bibeltexterna också...
    Fast där går en gräns för mig - jag ändrar inte i Bibeltexten. Däremot, med viss förtjusning, då och då  i handbokstexten
  • Styrka
    Kjell Präst skrev 2011-09-20 22:18:59 följande:
    Oj, den frågan har jag aldrig fått förut. Och det har nog inte så många andra präster heller, tror jag.
    Det jag kan säga är att prästen måste säga det namn som personen verkligen heter - i det här fallet alltså det kvinnliga namnet - just för att detta är en del av den juridiska vigseln. Att däremot tilltala personen med "brudgum" eller "han" borde däremot inte möta några hinder rent juridiskt. Om prästen har betänkligheter beror helt på vilken präst ni träffar på. Rent teologiskt kan man väl inte säga så mycket eftersom det ju inte står om könsbyten i Bibeln. Ungefär så får mitt svar bli.
    Nej, alltså min sambo har redan ett manligt namn även juridiskt. Han bytte för ungefär ett år sedan till det namn han ändå kallas av alla sina vänner. Så hans korrekta lagliga namn är inget hinder för oss, det var mer pronomen vi undrade över. Det verkar ju hoppfullt att pronomen inte ska utgöra ett lagligt hinder i alla fall. Och vi har sådan tur att vi i den yttre bekantskapskretsen har en lesbisk präst, så vi tänkte fråga henne, men vill inte riskera att trampa på några teologiska tår, och dessutom ville vi ju då veta om pronomen utgör ett juridiskt hinder.
    Vi håller tummarna att vi kommer överens med prästen då!
    Annars får det väl bli borgerlig vigsel, men jag har alltid drömt om att få gifta mig ute i den gröna skapelsen, med just en präst som vigselförättare och guds välsignelse.
  • Jeez
    Styrka skrev 2011-09-21 21:36:27 följande:
    Nej, alltså min sambo har redan ett manligt namn även juridiskt. Han bytte för ungefär ett år sedan till det namn han ändå kallas av alla sina vänner. Så hans korrekta lagliga namn är inget hinder för oss, det var mer pronomen vi undrade över. Det verkar ju hoppfullt att pronomen inte ska utgöra ett lagligt hinder i alla fall. Och vi har sådan tur att vi i den yttre bekantskapskretsen har en lesbisk präst, så vi tänkte fråga henne, men vill inte riskera att trampa på några teologiska tår, och dessutom ville vi ju då veta om pronomen utgör ett juridiskt hinder.
    Vi håller tummarna att vi kommer överens med prästen då!
    Annars får det väl bli borgerlig vigsel, men jag har alltid drömt om att få gifta mig ute i den gröna skapelsen, med just en präst som vigselförättare och guds välsignelse.
    Tror inte att teologin är kopplad till vem man blir förälskad i och tår riskeras alltid trampas på. Men nu tycker jag att det är era som inte ska trampas på i första hand, så fråga på och lycka till!
  • Styrka
    Jeez skrev 2011-09-22 00:10:32 följande:
    Tror inte att teologin är kopplad till vem man blir förälskad i och tår riskeras alltid trampas på. Men nu tycker jag att det är era som inte ska trampas på i första hand, så fråga på och lycka till!
    Tack!
  • Soldemor
    Kjell Präst skrev 2011-09-21 11:08:59 följande:
    Fast där går en gräns för mig - jag ändrar inte i Bibeltexten. Däremot, med viss förtjusning, då och då  i handbokstexten
    Ja där finns visst att ändra på...

    Förresten, helt ot, du som har katt: Min lilla padda blev IP i söndags!
  • OomphGirl
    Syrinx skrev 2011-08-22 10:15:55 följande:
    Ja vad bra att du hittade det, för det saknade jag när jag läste igenom Chicitas version. Fanns inte denna "slutklämmen" med från början, kanske? 
    Chicita, jag kan inte latin, men har sjungit mycket på latin och det verkar vara rätt och bra. Spännande att ni verkligen kör all in med medeltidsbröllopet! 
    Battre sent an aldrig. Latin anvands mest inom katolska sammanhang och katoliker avslutar bonen vid 'Frals oss ifran ondo, Amen'. Protestantiska kyrkor anvander dock sista delen (vilken fanns med i gamla manuskript men anses ha varit ett tillagg till originaltexten) 

    Finns en mkt komisk Dara O'brien sketch om just detta. 

    Glad sondag till er alla - Herren har skankt oss otroligt vader, hoppas ni njutit av det.  
  • tågjäntan
    Soldemor skrev 2011-09-27 14:04:49 följande:

    Förresten, helt ot, du som har katt: Min lilla padda blev IP i söndags!
    Nyfiken i en strut; Vad betyder IP?
Svar på tråden Fråga prästerna 14