• Kjell Präst

    Fråga prästerna 14

    När vintern står för dörren startar vi ännu en upplaga av "Fråga prästerna"-tråden. Här kan du precis som tidigare fråga om saker som rör kyrkan och den kyrkliga vigseln. Redan här svarar jag på tre av de vanligaste frågorna: 1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken. 2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta. 3) Det kostar ingenting att gifta sig, men vill man inte att församlingens tjänstgörande präst ska hålla i vigseln, utan anlitar en egen präst så kan det vara förenat med en viss kostnad. En präst som engageras "privat" har nämligen rätt att ta ut ersättning för det arbete som han/hon lägger ned inför och i samband med vigselgudstjänsten. Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3809520.html


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-11 12:45
    Bortse från punkt 3 ovan, den är inaktuell. Den enskilde/a prästen har inte längre rätt att ta ut någon ersättning av brudparet.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-15 09:04
    Hej alla! Efter mycket funderande fram och tillbaka har jag bestämt mig för att till slut tacka ja till att bli en av Bröllopstorgets nya experter. Detta trots att jag är öppet kritisk till en hel del som har med expertforumet (och även en del annat på BT) att göra. Det innebär bland annat att jag kommer att krypa fram ur min anonymitet. Min avsikt är dock att fortsätta skriva även i den här tråden. Experttrådarna är som bekant låsta för andra än frågaren och experten, och jag kommer säkerligen att få frågor som behöver diskuteras. Då kommer jag att hänvisa till den här tråden för att få andras synpunkter, inte minst mina kollegers - vi präster har ju inte precis samma syn på allting, eller samma erfarenheter. Det är min förhoppning att det här ska bli en bra lösning!
  • Svar på tråden Fråga prästerna 14
  • CiaLia

    tack Kjell då förstår jag lite hur det kommer gå till. Tycker du kanske att vi brudpar allt för ofta fokuserar mycket på allt det praktiska i stället för att tänka mer på det "andilga" och allt vad en vigsel innebär? 

  • Kjell Präst
    CiaLia skrev 2011-08-14 23:35:01 följande:
    tack Kjell då förstår jag lite hur det kommer gå till. Tycker du kanske att vi brudpar allt för ofta fokuserar mycket på allt det praktiska i stället för att tänka mer på det "andilga" och allt vad en vigsel innebär? 
    Ja, så kan det vara. Det viktigaste är ju trots allt att paret får varandra. Om tårtan är köpt från ICA eller från Bagare Bengtsson spelar ju faktiskt inte någon stor roll egentligen.
  • Kjell Präst
    passionsblomman skrev 2011-08-14 14:39:24 följande:
    Hejja Kjell! Äntligen en expert värd namnet!  
    Där drog BT en vinstlott!
    Jag tycker btw att du ska lägga ditt tillkännagivande i fetstil som tillägg i trådstarten!
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Tack! Jag tog dig på orden och la en tilläggskommentar. Någon fetstil fick jag dock inte till...
  • Houdini
    Kjell Präst skrev 2011-08-15 04:17:35 följande:
    Ja, så kan det vara. Det viktigaste är ju trots allt att paret får varandra. Om tårtan är köpt från ICA eller från Bagare Bengtsson spelar ju faktiskt inte någon stor roll egentligen.

    Vi lade det mesta av vår tid och kraft på planering av cermonin.


    Att välja ut psalmerna, och bibelorden som svärmor läste upp för oss, vi ville ha verser som verkligen betydde något för oss. solosångerna. In och utmarsch musiken verkligen tänkte efter hur det ska kännas när vi tänker tillbaka på vigseln om tio år. Inte behöva tänka Ånej varför gjorde vi så.


    Vi fick en vigsel som vi är så nöjda med sen ätt vi hade en underbar präst gör ju inte saken sämre. För oss var vigseln det viktigaste som hände den dagen allt annat var bara "Icing on the cake" Tyvärr kan det kännas ibland när man läser här på BT som det är tvärtom festen som är det viktigaste och cermonin är ett nödvändigt ont eller ett skådespel bara.

  • Fröken Emma

    Hej


    Vi ska gifta oss nästa sommar.


    Vi tror inte på gud, vi och barnen är döpta, barnen mer för släkten tyvärr.
    Är det då rätt att ta en kristen, kyrklig vigsel? För vi tycker det är så vackert.

  • Kjell Präst
    Fröken Emma skrev 2011-08-15 09:43:44 följande:

    Hej


    Vi ska gifta oss nästa sommar.


    Vi tror inte på gud, vi och barnen är döpta, barnen mer för släkten tyvärr.
    Är det då rätt att ta en kristen, kyrklig vigsel? För vi tycker det är så vackert.


    Om det inte känns konstigt för er att höra bibeltexter läsas, sjunga psalmer, be böner, att folk ber för er, så är det förstås inget som hindrar att ni vigs i kyrkan trots att  ni inte är troende. Skulle vi bara viga troende par skulle vi ha avsevärt f'ärrre vigslar. Men om ni störs av de kristna inslagen - som är många, vigseln i kyrkan är ju en gudstjänst - så rekommenderar jag en vacker borgerlig vigsel i stället.
  • Chicita
    Fröken Emma skrev 2011-08-15 09:43:44 följande:

    Hej


    Vi ska gifta oss nästa sommar.


    Vi tror inte på gud, vi och barnen är döpta, barnen mer för släkten tyvärr.
    Är det då rätt att ta en kristen, kyrklig vigsel? För vi tycker det är så vackert.


    Ni kan ju inte ta bort Gud ur en kyrklig vigsel. Alltså är Gud och tron på honom det centrala i vigseln om ni väljer att vigas i en kyrka.
    Skulle det kännas riktigt bra för er att lova trohet inför Gud osv, om ni inte tror på honom alls?

    Ni kan få en underbart vacker cermoni som påminner om den kyrkliga, i en lokal som ni väljer (borg, fd kyrka, vacker trädgård.. osv...) Där det är NI som står i centrum och inte Gud. Det kanske passar er bättre?
  • Kjell Präst
    Chicita skrev 2011-08-15 10:16:22 följande:
    Ni kan ju inte ta bort Gud ur en kyrklig vigsel. Alltså är Gud och tron på honom det centrala i vigseln om ni väljer att vigas i en kyrka.
    Skulle det kännas riktigt bra för er att lova trohet inför Gud osv, om ni inte tror på honom alls?

    Ni kan få en underbart vacker cermoni som påminner om den kyrkliga, i en lokal som ni väljer (borg, fd kyrka, vacker trädgård.. osv...) Där det är NI som står i centrum och inte Gud. Det kanske passar er bättre?
    Säger inte emot, vill bara lämna den brasklappen att självklart står brudparet i centrum även i en kyrklig vigsel - men akten genomsyras förstås av de kristna värderingarna och den kristna trosuppfattningen. 
  • Chicita
    Kjell Präst skrev 2011-08-15 10:20:07 följande:
    Säger inte emot, vill bara lämna den brasklappen att självklart står brudparet i centrum även i en kyrklig vigsel - men akten genomsyras förstås av de kristna värderingarna och den kristna trosuppfattningen. 
    Jo förvisso... Men om man inte tror på Gud så kan man känna sig lite undanskuffad eftersom det ju är en gudstjänst, och tal om Gud, psalmer och allt sådant kan göra att det känns lite "mycket" Flört 

    Jag tänkte mer på hur man kan uppfatta cermonin och gudstjänsten om man inte är troende.

    Jag brukar beskriva mig själv som agnostiker. Jag tror om jag kan överbevisas. (men agnostiker är inte riktigt korrekt för mig)
    Att Gud är en man, är inte något jag är helt övertygad om. Däremot så tror jag på att det finns "något". En högre makt som gärna kan benämnas Gud, men jag har inget ansikte på denne.
    Det gör att jag kan reagera lite när Gud benämns som Han eller Honom. Och om jag som ju då ändå i viss mån är troende kan reagera på den lilla detaljen, så kan nog någon som inte tror alls, reagera på att Gud nämns rätt ofta och känna sig undanskuffad...

    Jag tycker nog att man ska ha en relation till kyrkan på något sätt i alla fall för att gifta sig där, eller döpa sina barn.
    Kyrkan är inte en kuliss, utan den förtjänar respekt av de som väljer att delta i dom kyrkliga cermonierna.

    Att frågeställaren ställde frågan visar ju att hon vill visa respekt ska jag bara tillägga, så ingen kommer och blir arg för att jag skriver om respekt mot kyrkan nu Flört
  • Kjell Präst
    Chicita skrev 2011-08-15 10:52:45 följande:
    Att Gud är en man, är inte något jag är helt övertygad om. Däremot så tror jag på att det finns "något". En högre makt som gärna kan benämnas Gud, men jag har inget ansikte på denne.
    Det gör att jag kan reagera lite när Gud benämns som Han eller Honom.
    Det är jag inte heller övertygad om - att Gud är en man, alltså. Snarare är jag övertygad om att Gud inte är en man. Inte en kvinna heller. Därför benämner jag aldrig Gud "Han" eller "Hon" utan "Gud" (utom när jag läser bibeltexter förstås)
Svar på tråden Fråga prästerna 14