• Kjell Präst

    Fråga prästerna 14

    När vintern står för dörren startar vi ännu en upplaga av "Fråga prästerna"-tråden. Här kan du precis som tidigare fråga om saker som rör kyrkan och den kyrkliga vigseln. Redan här svarar jag på tre av de vanligaste frågorna: 1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken. 2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta. 3) Det kostar ingenting att gifta sig, men vill man inte att församlingens tjänstgörande präst ska hålla i vigseln, utan anlitar en egen präst så kan det vara förenat med en viss kostnad. En präst som engageras "privat" har nämligen rätt att ta ut ersättning för det arbete som han/hon lägger ned inför och i samband med vigselgudstjänsten. Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3809520.html


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-11 12:45
    Bortse från punkt 3 ovan, den är inaktuell. Den enskilde/a prästen har inte längre rätt att ta ut någon ersättning av brudparet.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-15 09:04
    Hej alla! Efter mycket funderande fram och tillbaka har jag bestämt mig för att till slut tacka ja till att bli en av Bröllopstorgets nya experter. Detta trots att jag är öppet kritisk till en hel del som har med expertforumet (och även en del annat på BT) att göra. Det innebär bland annat att jag kommer att krypa fram ur min anonymitet. Min avsikt är dock att fortsätta skriva även i den här tråden. Experttrådarna är som bekant låsta för andra än frågaren och experten, och jag kommer säkerligen att få frågor som behöver diskuteras. Då kommer jag att hänvisa till den här tråden för att få andras synpunkter, inte minst mina kollegers - vi präster har ju inte precis samma syn på allting, eller samma erfarenheter. Det är min förhoppning att det här ska bli en bra lösning!
  • Svar på tråden Fråga prästerna 14
  • Kjell Präst
    crea diem skrev 2011-07-20 21:06:30 följande:
    Psalm 333 tipsade du om här tidigare och den köpte vi rakt av, lätt att sjunga och framför allt blir man glad av den. Vi har tänkt 289 och 791 oxå, har du några bättre förslag? Vill att det ska var glatt, klämmigt och kärleksfullt
    Nu är jag på semester och har inte tillgång till psalmbok, men "Se jag vill bära ditt budskap Herre" är också en svängig psalm. Den kan möjligen ha nummer 89 eller så.
  • Aniara4
    Chicita skrev 2011-07-20 18:37:20 följande:
    Måste bara fråga om någon vet...

    Fick fakturan från Fonus nu efter mammas begravning och jag blev jätteförvånad över flera poster.
    Men kostnad för solist (+ sociala avgifter) ska visst betalas av oss.
    Det var det ingen som upplyste oss om, brukar inte solisterna vara kopplade till kyrkan och avlönas därifrån?  
    Det är ju dåligt om de inte har varit tydliga med det utan bara utgått från att det ska vara solist och bokat in en utan att upplysa er om kostnaden.
  • crea diem
    Kjell Präst skrev 2011-07-20 23:20:50 följande:
    Nu är jag på semester och har inte tillgång till psalmbok, men "Se jag vill bära ditt budskap Herre" är också en svängig psalm. Den kan möjligen ha nummer 89 eller så.
    Du har rätt vad gäller psalm nr, men jag hittar den inte på nätet och min psalmbok ligger nedpackad :-/ ska kolla upp den en dag när jag kommer förbi kyrkan.
  • Chicita
    Aniara4 skrev 2011-07-20 23:30:14 följande:
    Det är ju dåligt om de inte har varit tydliga med det utan bara utgått från att det ska vara solist och bokat in en utan att upplysa er om kostnaden.
    Det var många kostnader dom inte upplyste om.
    Fick en räkning på 25000:- fast jag satt och skrev upp alla kostnader jag samtyckte till och fick räkningen till 15000:-
    1500:- för representant vid begravningen... Ähm vartdå och vem var det? Såg ingen sån i alla fall... Men betalt ska dom ha alltså...
    2700:- för dödsannonsen... Hade jag satt in den själv i tidningen så hade jag hamnat under tusenlappen...
    osv...
    Våra enstaka rosor att lägga på kistan kallades för "handbukett" och kostade 40:- styck. Såg ut som något som kom från ICA ungefär...

    FY vad besviken jag är på Fonus just nu...
    --------------------------------------------------
    Tack Kjell Präst för ditt svar i alla fall, ha en trevlig semester också 
  • Flotten
    Chicita skrev 2011-07-21 09:59:17 följande:
    Det var många kostnader dom inte upplyste om.
    Fick en räkning på 25000:- fast jag satt och skrev upp alla kostnader jag samtyckte till och fick räkningen till 15000:-
    1500:- för representant vid begravningen... Ähm vartdå och vem var det? Såg ingen sån i alla fall... Men betalt ska dom ha alltså...
    2700:- för dödsannonsen... Hade jag satt in den själv i tidningen så hade jag hamnat under tusenlappen...
    osv...
    Våra enstaka rosor att lägga på kistan kallades för "handbukett" och kostade 40:- styck. Såg ut som något som kom från ICA ungefär...

    FY vad besviken jag är på Fonus just nu...
    --------------------------------------------------
    Tack Kjell Präst för ditt svar i alla fall, ha en trevlig semester också 
    En reaktion, att ni inte skulle haft en representant från begravningsbyrån på plats i kyrkan?
    Hade ni ingen begravningsentreprenör på plats, med en skylt på bröstet "Fonus"?
    Antagligen hade ni det utan att ni insåg detta, den personen är ansvarig för att kistan kommer in i kyrkan, att allt ställs iordning runt kistan, att blommorna kommer upp på sina platser. det är den personen som ser till så att ni får era handbuketter, det är den personen som har ansvaret för det praktiska runt begravningen. Framför allt så har personen ansvar för att kistan efter begravningen kommer till krematoriet/graven. 
    Vaktmästarens roll i det här är att ha lokalen öppen och iordning o ringning( sen kan man ha olika ordningar i olika församlingar)
  • Chicita
    Flotten skrev 2011-07-21 10:08:25 följande:
    En reaktion, att ni inte skulle haft en representant från begravningsbyrån på plats i kyrkan?
    Hade ni ingen begravningsentreprenör på plats, med en skylt på bröstet "Fonus"?
    Antagligen hade ni det utan att ni insåg detta, den personen är ansvarig för att kistan kommer in i kyrkan, att allt ställs iordning runt kistan, att blommorna kommer upp på sina platser. det är den personen som ser till så att ni får era handbuketter, det är den personen som har ansvaret för det praktiska runt begravningen. Framför allt så har personen ansvar för att kistan efter begravningen kommer till krematoriet/graven. 
    Vaktmästarens roll i det här är att ha lokalen öppen och iordning o ringning( sen kan man ha olika ordningar i olika församlingar)
    Handbuketterna (dvs ICA-blommorna som det såg ut att vara) stod bakom psalmböckerna i kyrkbänkarna.
    Riktigt opraktiskt då i stort sett varenda blomma rasade i backen eller över på andra sidan av kyrkbänken när vi skulle försöka ta tag i båda och slå upp psalmboken på rätt psalm.
    Kändes inte så högtidligt att se folk krypa runt på alla fyra och leta efter sin blomma...

    Jag frågade min sambo i går om han hade sett någon från Fonus han som kanske inte var så sorgtyngd som vi andra, men han hade inte heller tänkt på någon.
    Det var en svartklädd person bredvid prästen som hälsade när vi kom till kyrkan men jag kan inte minnas att jag såg någon skylt med Fonus på denne.
    Annars såg vi bara prästen, kyrkvaktmästaren, solisten och kyrkomusikern.
    Den som hälsade när vi kom försvann sen. Fanns inte där när vi gick, eller under själva begravningen. 
    Prästen visade in oss i en liten alkov som vi kunde få sitta i och samla tankarna i. Hon var med oss där ett tag, men den andra svartklädda försvann efter hälsningen som sagt.
    Jag minns att jag tittade på henne och undrade vem hon var. Så jag borde ha reflekterat över någon namnskylt då och tänkt "aha det var hon det"... 
  • Flotten

    Ok, då försvann mitt sista förtroende för Fonus - och det var inte särskilt stort från början.
    Ring upp Fonuskontoret och be om en detaljerad beskrivning av arbetet den dagen och fråga även vad representanten gjorde. Hos oss i min arbetsförsamling så är det vanligt att begravningsbyrån( vi har mest SBF anslutna byråer) framför anhörigas tack men på många ställe gör prästen detta, (mest om man vill ha koll på vem som jobbar!)
    Som vaktmästare anser vi att om anhöriga inte märkt oss så har vi gjort precis som vi skall, alltså skött oss!

  • Chicita
    Flotten skrev 2011-07-21 19:01:34 följande:
    Ok, då försvann mitt sista förtroende för Fonus - och det var inte särskilt stort från början.
    Ring upp Fonuskontoret och be om en detaljerad beskrivning av arbetet den dagen och fråga även vad representanten gjorde. Hos oss i min arbetsförsamling så är det vanligt att begravningsbyrån( vi har mest SBF anslutna byråer) framför anhörigas tack men på många ställe gör prästen detta, (mest om man vill ha koll på vem som jobbar!)
    Som vaktmästare anser vi att om anhöriga inte märkt oss så har vi gjort precis som vi skall, alltså skött oss!
    Tack...
    Det ger mig råg i ryggen att ringa upp dom och ifrågasätta...
  • Agape
    Kjell Präst skrev 2011-07-17 16:54:50 följande:
    Det är olika, det beror till exempel på om det är flera vigslar efter varandra så att man inte hinner städa emellan. Den enda som kan svara säkert på hur det är i just din församling är - din församling.
    Tack så mycket, då vet jag!
Svar på tråden Fråga prästerna 14