• Kjell Präst

    Fråga prästerna 14

    När vintern står för dörren startar vi ännu en upplaga av "Fråga prästerna"-tråden. Här kan du precis som tidigare fråga om saker som rör kyrkan och den kyrkliga vigseln. Redan här svarar jag på tre av de vanligaste frågorna: 1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken. 2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta. 3) Det kostar ingenting att gifta sig, men vill man inte att församlingens tjänstgörande präst ska hålla i vigseln, utan anlitar en egen präst så kan det vara förenat med en viss kostnad. En präst som engageras "privat" har nämligen rätt att ta ut ersättning för det arbete som han/hon lägger ned inför och i samband med vigselgudstjänsten. Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3809520.html


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-11 12:45
    Bortse från punkt 3 ovan, den är inaktuell. Den enskilde/a prästen har inte längre rätt att ta ut någon ersättning av brudparet.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-15 09:04
    Hej alla! Efter mycket funderande fram och tillbaka har jag bestämt mig för att till slut tacka ja till att bli en av Bröllopstorgets nya experter. Detta trots att jag är öppet kritisk till en hel del som har med expertforumet (och även en del annat på BT) att göra. Det innebär bland annat att jag kommer att krypa fram ur min anonymitet. Min avsikt är dock att fortsätta skriva även i den här tråden. Experttrådarna är som bekant låsta för andra än frågaren och experten, och jag kommer säkerligen att få frågor som behöver diskuteras. Då kommer jag att hänvisa till den här tråden för att få andras synpunkter, inte minst mina kollegers - vi präster har ju inte precis samma syn på allting, eller samma erfarenheter. Det är min förhoppning att det här ska bli en bra lösning!
  • Svar på tråden Fråga prästerna 14
  • Styrka

    Hej prästerna!
    Vi vill gärna vigas utomhus, och för mig är det viktigt med kyrklig vigsel, inte borgerlig.
    Så min fråga handlar om en utomhusceremoni.

    Hur gör man med musiken och psalmerna, det finns ju ingen orgel? Sjungs psalmerna utan instrumentalt akompanjemang då? Eller behärskar kyrkomusikerna även andra instrument, som tvärflöjt eller gitarr?

    Vi tänkte ta med en bärbar spelare för utgångsmarschen, och försöka hitta någon som kan tvärflöjt till ingångsmarschen, i övrigt har vi inte tänkt så mycket, och nu undrar jag hur detaljerna kring musiken fungerar vid utomhusceremonier.

  • Guffi

    Hmm, läste tidigare om detta med namnbyte..
    Min blivande vill inte behålla sitt efternamn (pappans) utan byta till sin mammas efternamn och jag ska sedan lägga till detta så jag får dubbla efternamn.
    Behöver han ansöka om byte av efternamn först för att jag sedan ska kunna ansöka om hans? Eller går det att göra detta samtidigt??

    Detta hör kanske inte till denna tråden, men om någon vet så får ni gärna svara ändå :)

  • Humlan

    Hej

     Jag har en musikfråga. Vi ska ha en låt på cd som ska spelas upp, men låten är nästan 4 min lång.Och det känns ju jättelångt att bara stå där å vänta på att den ska ta slut, men när jag pratade med kantorn så sa hon att vi i Sverige till motsats mot Usa låter hela låten gå. Men kan man inte be kantorn lixom tona ut låten efter vi har kommit fram till prästen ? det tar ju bara knappa minuten för oss att gå i altargången tills vi är framme


  • Jeez
    Humlan skrev 2011-07-02 19:01:27 följande:
    Hej

     Jag har en musikfråga. Vi ska ha en låt på cd som ska spelas upp, men låten är nästan 4 min lång.Och det känns ju jättelångt att bara stå där å vänta på att den ska ta slut, men när jag pratade med kantorn så sa hon att vi i Sverige till motsats mot Usa låter hela låten gå. Men kan man inte be kantorn lixom tona ut låten efter vi har kommit fram till prästen ? det tar ju bara knappa minuten för oss att gå i altargången tills vi är framme
    Jag förutsätter att ni fått ok att ha cd-musik. Men då är det också så att det är ert ansvar att ha någon som sköter den,

    De kantorer och organister jag känner är inte sugna på att cd "tar deras jobb" och det ingår inte i deras egentliga arbetsuppgifter att sköta ljud, så man kan inte kräva att de fixar sånt. Möjligtvis kan man be vaktmästaren, men det beror ju på var ljudet/cdn sköts. 
  • förväntansfull

    Hej!
    Vi ska gifta oss den 17 september men har lite svårt att hitta passande psalmer. I denna ljuva sommartid eller en vänlig grönskas rika dräkt känns inte så lämpliga!
    Tar gärna emot förslag!  

  • Linn89
    Kjell Präst skrev 2011-07-02 11:49:03 följande:
    Det ska vara psalmer ur psalmboken, vilket ju gör att "Jag vill ge dig o Herre min lovsång" går utmärkt eftersom den finns i psalmboken. Man kan ju också tänka sig tex "Ropa till Gud" som har 703, om man nu vill ha psalmer av lovsångskaraktär. 
    Lite tillbaka till min fråga igen, "Så stor är vår Gud" är det en psalm? Där är ju annars ett klart Guds-budskap i den lovsången. Det är också en som berör mig väldigt så den hade vart väldigt bra om det inte blir några motstridigheter emot. Är det vanligt att präster vill ha en speciell vigselpsalm med?
  • Kjell Präst
    Linn89 skrev 2011-07-02 21:58:33 följande:
    Lite tillbaka till min fråga igen, "Så stor är vår Gud" är det en psalm? Där är ju annars ett klart Guds-budskap i den lovsången. Det är också en som berör mig väldigt så den hade vart väldigt bra om det inte blir några motstridigheter emot. Är det vanligt att präster vill ha en speciell vigselpsalm med?
    Nej, det är ingen psalm - ni kan ju alltid föreslå att ni har den med utöver de ordinarie två psalmerna. Jag vet inte hur vanligt det är att prästen vill ha med en vigselpsalm. Jag tycker det är trevligt om en av de två är en vigselpsalm, gärna då 84 eller 411 - men något krav är det inte från min sida.
  • Kjell Präst
    Styrka skrev 2011-07-02 18:21:35 följande:
    Hej prästerna!
    Vi vill gärna vigas utomhus, och för mig är det viktigt med kyrklig vigsel, inte borgerlig.
    Så min fråga handlar om en utomhusceremoni.

    Hur gör man med musiken och psalmerna, det finns ju ingen orgel? Sjungs psalmerna utan instrumentalt akompanjemang då? Eller behärskar kyrkomusikerna även andra instrument, som tvärflöjt eller gitarr?

    Vi tänkte ta med en bärbar spelare för utgångsmarschen, och försöka hitta någon som kan tvärflöjt till ingångsmarschen, i övrigt har vi inte tänkt så mycket, och nu undrar jag hur detaljerna kring musiken fungerar vid utomhusceremonier.
    Man kan inte räkna med att kyrkomusikerna behärskar andra instrument än orgel och piano. Jag känner en som spelar klarinett och en som spelar dragspel, men de hör nog till undantagen. När jag hade en utomhusvigsel spelade jag gitarr till psalmerna, men det ska man nog inte heller förvänta sig att alla präster gör Det går ju att sjunga psalmerna utan musik.
  • Kjell Präst
    förväntansfull skrev 2011-07-02 21:43:00 följande:
    Hej!
    Vi ska gifta oss den 17 september men har lite svårt att hitta passande psalmer. I denna ljuva sommartid eller en vänlig grönskas rika dräkt känns inte så lämpliga!
    Tar gärna emot förslag!  
    Vigselpsalm 84 eller 411, 791 "Du vet väl om att du är värdefull", 289 "Guds kärlek är som stranden (vers 1-2)" Varför inte den svängiga 333 "Änglarna sjunger i himlen"
  • Aleta
    Kjell Präst skrev 2011-07-02 11:49:03 följande:
    Det ska vara psalmer ur psalmboken, vilket ju gör att "Jag vill ge dig o Herre min lovsång" går utmärkt eftersom den finns i psalmboken. Man kan ju också tänka sig tex "Ropa till Gud" som har 703, om man nu vill ha psalmer av lovsångskaraktär. 
    "O store gud", finns den i psalmboken?
    Det är ju en äkta svensk lovsång som har tagit världen med storm.  
Svar på tråden Fråga prästerna 14