• Kjell Präst

    Fråga prästerna 14

    När vintern står för dörren startar vi ännu en upplaga av "Fråga prästerna"-tråden. Här kan du precis som tidigare fråga om saker som rör kyrkan och den kyrkliga vigseln. Redan här svarar jag på tre av de vanligaste frågorna: 1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken. 2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta. 3) Det kostar ingenting att gifta sig, men vill man inte att församlingens tjänstgörande präst ska hålla i vigseln, utan anlitar en egen präst så kan det vara förenat med en viss kostnad. En präst som engageras "privat" har nämligen rätt att ta ut ersättning för det arbete som han/hon lägger ned inför och i samband med vigselgudstjänsten. Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3809520.html


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-11 12:45
    Bortse från punkt 3 ovan, den är inaktuell. Den enskilde/a prästen har inte längre rätt att ta ut någon ersättning av brudparet.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-15 09:04
    Hej alla! Efter mycket funderande fram och tillbaka har jag bestämt mig för att till slut tacka ja till att bli en av Bröllopstorgets nya experter. Detta trots att jag är öppet kritisk till en hel del som har med expertforumet (och även en del annat på BT) att göra. Det innebär bland annat att jag kommer att krypa fram ur min anonymitet. Min avsikt är dock att fortsätta skriva även i den här tråden. Experttrådarna är som bekant låsta för andra än frågaren och experten, och jag kommer säkerligen att få frågor som behöver diskuteras. Då kommer jag att hänvisa till den här tråden för att få andras synpunkter, inte minst mina kollegers - vi präster har ju inte precis samma syn på allting, eller samma erfarenheter. Det är min förhoppning att det här ska bli en bra lösning!
  • Svar på tråden Fråga prästerna 14
  • Kjell Präst

    Tack för midsommarhälsningar! De kommer extra väl till pass eftersom jag "firar" midsommar på konfirmandläger, långt bort från familjen!

  • Soldemor

    Midsommardag: Två frilufts (ha ha, rått skratt!) gudstjänster


    Söndag efter midsommar: Festmässa m anledning av att en av våra kyrkor har 250-årsjubileum. Vår förra biskop kommer och skall predika.

  • 20110820

    Idag har vi träffat vår präst för första gången och han hade först väldigt svårt att ta till sig att vi ville ha två solosånger. Han sa att det normalt är tre psalmer och att man kan byta bort max en men vår planering var att vi skulle ha två psalmer och två solosånger. Han skulle höra med sin kyrkoherde om det gick att göra på detta sätt. Jag blev superförvånad för det har för mig alltid varit självklart att man kan ha som vi tänkt. Tack och lov fattade han ett eget beslut strax innan vi avslutade och vi får nu våra två solosånger.

    Däremot verkar vår präst och skatteverket inte helt överens. Vi (jag) håller just nu på att ansöka om nybildat efternamn. Mitt nya namn hinner gå igenom innan vi gifter oss (min blivande tar mitt nya namn vid vigseln) men jag kommer förmodligen inte hinna skaffa en ny hindersprövning i nya namnet. Jag ringde och frågade skatteverket om det spelade någon roll men enligt dem gjorde det absolut inte det, det viktiga var att personnumret stämmer, namnen har ingen betydelse. Så vi ansökte om hindersprövning och fick häromdagen hem papperna.

    Nu säger prästen att han är tvingad att i kyrkan säga det namn som står på hindersprövningen vilket alltså är mitt gamla namn. Hur blir det då? Jag heter ju inte så och efternamnsansökan kommer säga att jag heter mitt nya namn. Hur ska vi göra och vem har rätt av Skatteverket och prästen (som är prästvigd för en vecka sedan och alltså ny i gemet)?

  • Jeez
    20110820 skrev 2011-06-23 19:51:56 följande:
    Idag har vi träffat vår präst för första gången och han hade först väldigt svårt att ta till sig att vi ville ha två solosånger. Han sa att det normalt är tre psalmer och att man kan byta bort max en men vår planering var att vi skulle ha två psalmer och två solosånger. Han skulle höra med sin kyrkoherde om det gick att göra på detta sätt. Jag blev superförvånad för det har för mig alltid varit självklart att man kan ha som vi tänkt. Tack och lov fattade han ett eget beslut strax innan vi avslutade och vi får nu våra två solosånger.

    Däremot verkar vår präst och skatteverket inte helt överens. Vi (jag) håller just nu på att ansöka om nybildat efternamn. Mitt nya namn hinner gå igenom innan vi gifter oss (min blivande tar mitt nya namn vid vigseln) men jag kommer förmodligen inte hinna skaffa en ny hindersprövning i nya namnet. Jag ringde och frågade skatteverket om det spelade någon roll men enligt dem gjorde det absolut inte det, det viktiga var att personnumret stämmer, namnen har ingen betydelse. Så vi ansökte om hindersprövning och fick häromdagen hem papperna.

    Nu säger prästen att han är tvingad att i kyrkan säga det namn som står på hindersprövningen vilket alltså är mitt gamla namn. Hur blir det då? Jag heter ju inte så och efternamnsansökan kommer säga att jag heter mitt nya namn. Hur ska vi göra och vem har rätt av Skatteverket och prästen (som är prästvigd för en vecka sedan och alltså ny i gemet)?
    Att han är ny i gemet gär såklart att han inte drabbats av alla praktiska frågor som dyker upp och därför inte har alla svar. Men det är sådant han kan ta reda på. Vad gäller namnet så är väl det enklaste att be honom själv dubbelkolla med skatteverket -eller kammarkollegiet som ju är de som ger vigselrätt. Man kan också ringa stiftsjuristen.

    Vad gäller solosånger så löste det ju sig. En psalm av de tre som ingår i ordningen är valbar (dvs man kan välja bort). Lägga till kan man alltid -dvs lägga till solosånger, dikter eller annat.
  • Linn89

    Jag undrar om det måste vara psalmer från svenska kyrkan på de två obligatoriska som tillhör gudstjänsten eller kan det vara lovsånger? Tänker "Jag vill ge dig o herre min lovsång" och ev "Öppna mitt hjärta för dig Gud" (den andra är inte bestämd än. Eller måste det vara så att två stycker ska vara valda ur psalmboken?

  • Kjell Präst
    Linn89 skrev 2011-07-02 10:47:20 följande:
    Jag undrar om det måste vara psalmer från svenska kyrkan på de två obligatoriska som tillhör gudstjänsten eller kan det vara lovsånger? Tänker "Jag vill ge dig o herre min lovsång" och ev "Öppna mitt hjärta för dig Gud" (den andra är inte bestämd än. Eller måste det vara så att två stycker ska vara valda ur psalmboken?
    Det ska vara psalmer ur psalmboken, vilket ju gör att "Jag vill ge dig o Herre min lovsång" går utmärkt eftersom den finns i psalmboken. Man kan ju också tänka sig tex "Ropa till Gud" som har 703, om man nu vill ha psalmer av lovsångskaraktär. 
  • tågjäntan

    Jag har inte varit inne i tråden på bra länge. Nu har jag läst ett antal sidor tillbaka i tråden . En av frågorna handlade om vad olika vigselförättare kallas och vilka som har juridisk vigselrätt. Jag vet inte riktigt hur jag kom att tänka på detta, men skriver ändå.


    Om man av någon anledning inte vill ha en speciell vigselförättare ofentligt, kan gifta sig borgerligt först och sedan kan man ha "vem man vill" som vigselförättare på den "offentgliga delen" där man bjuder släkt och vänner. Och kan utforma sin vigsel precis om man vill. I frikyrkor händer det ibland att något par vill ha en visst pastor eller ledare som inte har juridisk vigselrätt och som går till "borgmästaren" först. Ett par jag känner, ville gifta sig innan de flyttade i hop. Men hade inte möjlighet att festen förrän et år efter. De gifte sig borgerligt först och ett år senare gifte de sig med pompa o står, fest och ehla konkarrongen. Jag hörde Mark levengood (eller om det var Jonas) som berättade att de ville gifta sig. Detta var flera år innan homosexuella fick möjlighet att göra det. De valde att låta en kompis förätta "vigseln" och hade fest och så. Som jag fattade det så menade de det. Men sen så gick de till borgmästarne efter att det blev möjlighet att göra det i Sverige.

  • Aniara4

    Man kan inte gifta sig två gånger, däremot kan man efter en borgerlig vigsel välja att t.ex. få sitt äktenskap välsignat i kyrkan.

  • Linn89
    Kjell Präst skrev 2011-07-02 11:49:03 följande:
    Det ska vara psalmer ur psalmboken, vilket ju gör att "Jag vill ge dig o Herre min lovsång" går utmärkt eftersom den finns i psalmboken. Man kan ju också tänka sig tex "Ropa till Gud" som har 703, om man nu vill ha psalmer av lovsångskaraktär. 
    Tack för ditt svar, då ska vi nog hitta en toppen andra psalm! :D
Svar på tråden Fråga prästerna 14