• Kjell Präst

    Fråga prästerna 14

    När vintern står för dörren startar vi ännu en upplaga av "Fråga prästerna"-tråden. Här kan du precis som tidigare fråga om saker som rör kyrkan och den kyrkliga vigseln. Redan här svarar jag på tre av de vanligaste frågorna: 1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken. 2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta. 3) Det kostar ingenting att gifta sig, men vill man inte att församlingens tjänstgörande präst ska hålla i vigseln, utan anlitar en egen präst så kan det vara förenat med en viss kostnad. En präst som engageras "privat" har nämligen rätt att ta ut ersättning för det arbete som han/hon lägger ned inför och i samband med vigselgudstjänsten. Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3809520.html


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-11 12:45
    Bortse från punkt 3 ovan, den är inaktuell. Den enskilde/a prästen har inte längre rätt att ta ut någon ersättning av brudparet.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-15 09:04
    Hej alla! Efter mycket funderande fram och tillbaka har jag bestämt mig för att till slut tacka ja till att bli en av Bröllopstorgets nya experter. Detta trots att jag är öppet kritisk till en hel del som har med expertforumet (och även en del annat på BT) att göra. Det innebär bland annat att jag kommer att krypa fram ur min anonymitet. Min avsikt är dock att fortsätta skriva även i den här tråden. Experttrådarna är som bekant låsta för andra än frågaren och experten, och jag kommer säkerligen att få frågor som behöver diskuteras. Då kommer jag att hänvisa till den här tråden för att få andras synpunkter, inte minst mina kollegers - vi präster har ju inte precis samma syn på allting, eller samma erfarenheter. Det är min förhoppning att det här ska bli en bra lösning!
  • Svar på tråden Fråga prästerna 14
  • In Wonderland

    Tack Kjell! Så menar du att förbönen är valfri? Att man kan välja att bara ha Fader vår? Eller menar du att man bara utesluter den meningen eller bara efternamnen (så man tilltalar oss med endast förnamnen)? Jag har aldrig hört att folk sjungit denna bön, är det vanligt? Tack! 

  • Kjell Präst
    In Wonderland skrev 2011-06-13 04:37:18 följande:
    Tack Kjell! Så menar du att förbönen är valfri? Att man kan välja att bara ha Fader vår? Eller menar du att man bara utesluter den meningen eller bara efternamnen (så man tilltalar oss med endast förnamnen)? Jag har aldrig hört att folk sjungit denna bön, är det vanligt? Tack! 
    Förbönen är inte valfri, den ska vara med - men den finns i två versioner, en talad och en sjungen (men den går att formulera själv också, om man vill). Det är antingen prästen eller någon annan som läser/sjunger denna förbön. Själv använder jag alltid den sjungna versionen. Jag menar att man om man använder den lästa, färdiga, förbönen, säger "Vi ber för det äktenskap som Kalle och Stina nu har ingått inför dig"
  • Syrinx

    Hej prästerna!

    Får man ha fyra psalmer? Får det plats i vigselritualen även om man har två solosånger också? Vi kan verkligen inte välja bort någon av de fyra psalmer vi gillar, så det skulle vara roligt om alla kunde komma med!

  • Kjell Präst
    Syrinx skrev 2011-06-13 16:49:25 följande:
    Hej prästerna!

    Får man ha fyra psalmer? Får det plats i vigselritualen även om man har två solosånger också? Vi kan verkligen inte välja bort någon av de fyra psalmer vi gillar, så det skulle vara roligt om alla kunde komma med!
    Ja, jag skulle säga att det går att ha fyra psalmer och två solosånger -  men där går nog gränsen.
  • Syrinx
    Kjell Präst skrev 2011-06-13 16:52:32 följande:
    Ja, jag skulle säga att det går att ha fyra psalmer och två solosånger -  men där går nog gränsen.
    Hurra! Tack för hjälpen! Och jag lovar, fler sånger än så blir det inte
  • 20110820

    Nu har jag en ny fråga

    Jag kommer att byta efternamn innan vigseln, kungörelsen är i full gång. Min blivande tar sedan mitt nya namn efter vigseln. Min fråga är ifall prästen kommer att säga mitt nya namn eller mitt gamla namn (som jag har nu). Jag skulle nämligen föredra om han sa det gamla, men det kanske inte går?

  • Kjell Präst
    20110820 skrev 2011-06-14 08:04:35 följande:
    Nu har jag en ny fråga

    Jag kommer att byta efternamn innan vigseln, kungörelsen är i full gång. Min blivande tar sedan mitt nya namn efter vigseln. Min fråga är ifall prästen kommer att säga mitt nya namn eller mitt gamla namn (som jag har nu). Jag skulle nämligen föredra om han sa det gamla, men det kanske inte går?
    Om namnbytet gått igenom vid vigseln är det det nya namnet prästen säger, åtminstone i de juridiska delarna av vigselakten - där måste rätta namnen sägas för att så att säga "bevisa" att ni är de ni är, och att ni ingår äktenskapet frivilligt.
  • 20110820
    Kjell Präst skrev 2011-06-14 08:06:49 följande:
    Om namnbytet gått igenom vid vigseln är det det nya namnet prästen säger, åtminstone i de juridiska delarna av vigselakten - där måste rätta namnen sägas för att så att säga "bevisa" att ni är de ni är, och att ni ingår äktenskapet frivilligt.
    Det kommer att gå igenom innan så då blir det nya namnet, tack för ditt svar
  • Kjell Präst

    Följande fråga har sänts till "Fråga Expertens" jurist som inte har svarat. Jag får ju inte svara i den tråden som bekant och därför svarar jag här och hoppas att frågeställaren läser.

    Borgerlig vigsel i Tyskland följt av svensk kyrkovigsel
    Hej,


    Jag kommer att gifta mig i sommar med en tjej som är tysk medborgare (men folkbokförd i Sverige med personummer, etc). Jag beställde hindersprövningen & äktenskapscertifikatet från Skatteverket och har fått dessa. Men sedan slog det mig att den svenska vikseln kanske påverkas av att vi redan gift oss utomlands. Behöver jag vidta några fler åtgärder innan den svenska vigseln?

    Tacksam för svar!

    Mvh,

    Henrik

    Det är den tyska vigseln som är vigseln, så att säga. Eftersom man inte kan gifta sig två gånger (utan en skilsmässa däremellan) blir den svenska ceremonin i kyrkan ingen vigsel utan en välsignelse över ett borgerligt ingånget äktenskap. Den ceremonin har inga juridiska delar och därför behövs inga särskilda blanketter inför den.

Svar på tråden Fråga prästerna 14