• Kjell Präst

    Fråga prästerna 14

    När vintern står för dörren startar vi ännu en upplaga av "Fråga prästerna"-tråden. Här kan du precis som tidigare fråga om saker som rör kyrkan och den kyrkliga vigseln. Redan här svarar jag på tre av de vanligaste frågorna: 1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken. 2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta. 3) Det kostar ingenting att gifta sig, men vill man inte att församlingens tjänstgörande präst ska hålla i vigseln, utan anlitar en egen präst så kan det vara förenat med en viss kostnad. En präst som engageras "privat" har nämligen rätt att ta ut ersättning för det arbete som han/hon lägger ned inför och i samband med vigselgudstjänsten. Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3809520.html


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-11 12:45
    Bortse från punkt 3 ovan, den är inaktuell. Den enskilde/a prästen har inte längre rätt att ta ut någon ersättning av brudparet.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-15 09:04
    Hej alla! Efter mycket funderande fram och tillbaka har jag bestämt mig för att till slut tacka ja till att bli en av Bröllopstorgets nya experter. Detta trots att jag är öppet kritisk till en hel del som har med expertforumet (och även en del annat på BT) att göra. Det innebär bland annat att jag kommer att krypa fram ur min anonymitet. Min avsikt är dock att fortsätta skriva även i den här tråden. Experttrådarna är som bekant låsta för andra än frågaren och experten, och jag kommer säkerligen att få frågor som behöver diskuteras. Då kommer jag att hänvisa till den här tråden för att få andras synpunkter, inte minst mina kollegers - vi präster har ju inte precis samma syn på allting, eller samma erfarenheter. Det är min förhoppning att det här ska bli en bra lösning!
  • Svar på tråden Fråga prästerna 14
  • TheD
    CiaLia skrev 2011-06-03 12:23:35 följande:
    Kjell präst jag undrar om det är passande att ha "härlig är jorden" på vår vigsel i september?
    Det är ju en mycket vacker psalm men vet att man hör den ofta kring jul men kanske går ändå?
    Runt jul? För mig hör den till begravning....... :)
  • Syrinx
    TheD skrev 2011-06-03 14:48:03 följande:
    Runt jul? För mig hör den till begravning....... :)
    Härlig är jorden tycker jag kommer som psalm i alla sammanhang! Jag har sjungit den på påskafton, med höjning mellan varje vers, på jul, på både bröllop och begravningar, och dessutom på "fira in våren"-gudstjänster. Inte så ofta på dop däremot. 

    CiaLia -  jag tycker den passar jättefint till bröllop!
  • t heart f

    Hej hej,

    En sån tur att jag hittade denna tråden när jag har lite frågor ang vigsel i kyrkan! :)

    Går det bra att boka en kyrka som inte är ens församlingskyrka och sedan boka in en präst från en annan församling?

    Går det bra att en bekant/vän spelar/sjunger, utöver psalmerna? (hur många låtar hinns med?)

  • Kjell Präst
    CiaLia skrev 2011-06-03 12:23:35 följande:
    Kjell präst jag undrar om det är passande att ha "härlig är jorden" på vår vigsel i september?
    Det är ju en mycket vacker psalm men vet att man hör den ofta kring jul men kanske går ändå?
     
    Det finns ingenting som hindrar att man har den på vigsel, men säkert kommer någon att tänka/säga "Det här är ju en begravningspsalm" eftersom den förekommer på uppskattningsvis 98% av alla begravningar. Men den är inte tänkt för begravning, och texten handlar ju inte om det. Så- som sagt- inget hindrar att ni har den som vigselpsalm
  • Kjell Präst
    t heart f skrev 2011-06-03 20:55:03 följande:
    Hej hej,

    En sån tur att jag hittade denna tråden när jag har lite frågor ang vigsel i kyrkan! :)

    Går det bra att boka en kyrka som inte är ens församlingskyrka och sedan boka in en präst från en annan församling?

    Går det bra att en bekant/vän spelar/sjunger, utöver psalmerna? (hur många låtar hinns med?)
    Det går bra, om ni hittar en präst som ställer upp på att viga er så att säga utanför tjänsten. En präst som har en vigsel i en annan kyrka än i den han/hon tjänstgör får som regel göra det på sin fritid och kan inte få någon som helst ersättning för detta.
    Visst kan en vän spela och sjunga utöver psalmerna., ett par låtar, kanske tre, hinns absolut med.
  • hjärtaGlenn

    Jag håller på att få lite panik =(
    Jag ska gifta mig den 18 juni och vi har inte hört någonting alls i från prästen!
    Hon som jag pratade med när jag bokade kyrkan sa att jag skulle ringa 4 månader innan för att få veta vilken präst jag skulle få. Ringde och då sa han som svarade att prästen skulle ringa mig.
    För 1½ vecka sen ringde jag igen och då fick jag bara till svar att prästen kanske inte var intresserad av att prata med mig (?)
    Jag sa att jag gärna vill prata med han/hon eftersom jag vill få mitt vigselprogram och val av sånger godkända så att jag kan få göra dom nu.
    Jag och min sambo bor även 20 mil ifrån orten som vi ska gifta oss i så det blir ju krångligt om prästen vill träffa oss nu eftersom vi måste kunna få planera lite i förväg då min sambo jobbar 10 mil bort och vi har annat inplanerat inför bröllopet.
    Jag tänkte ringa igen imorgon och prata med dom.
    Vad tycker ni ska jag säga till på skarpen eller tror ni att det ordnar sig iaf?

    Ursäkta att jag eventuellt skriver med hemligt inlägg.. jag hittade inte koden att logga in mig =(

  • Kjell Präst
    hjärtaGlenn skrev 2011-06-07 01:25:45 följande:
    Jag håller på att få lite panik =(
    Jag ska gifta mig den 18 juni och vi har inte hört någonting alls i från prästen!
    Hon som jag pratade med när jag bokade kyrkan sa att jag skulle ringa 4 månader innan för att få veta vilken präst jag skulle få. Ringde och då sa han som svarade att prästen skulle ringa mig.
    För 1½ vecka sen ringde jag igen och då fick jag bara till svar att prästen kanske inte var intresserad av att prata med mig (?)
    Jag sa att jag gärna vill prata med han/hon eftersom jag vill få mitt vigselprogram och val av sånger godkända så att jag kan få göra dom nu.
    Jag och min sambo bor även 20 mil ifrån orten som vi ska gifta oss i så det blir ju krångligt om prästen vill träffa oss nu eftersom vi måste kunna få planera lite i förväg då min sambo jobbar 10 mil bort och vi har annat inplanerat inför bröllopet.
    Jag tänkte ringa igen imorgon och prata med dom.
    Vad tycker ni ska jag säga till på skarpen eller tror ni att det ordnar sig iaf?

    Ursäkta att jag eventuellt skriver med hemligt inlägg.. jag hittade inte koden att logga in mig =(
    Inget hemligt här inte! Om ni ska gifta er 18 juni och inte har hört från prästen så tycker jag absolut att du ska säga till på skarpen. Självklart ska ni ha kontakt och samtal med prästen innan ni gifter er, och nu är det ju knappt två veckor kvar.
  • hjärtaGlenn

    Trodde att det skulle bli hemligt för att jag loggade in med Facebook-kontot =)
    Tusen tack för hjälpen! Då ska jag ringa nu på en gång! =)

  • In Wonderland

    Hej,

    Jag har ett par frågor. Under förbönens andra mening säger prästen: "...Vi ber dig för det äktenskap som NN och NN nu har ingått inför dig." Om jag ska ta min blivandes efternamn under vigseln, vilket efternamn använder prästen på mig i denna mening då? Mitt nya efternamnen eller mitt gamla? 

    Jag undrar också vad det är för skillnad mellan de engelska rubrikerna 'The Consent' och 'The Questions'. Är det samma sak? När man svara  'Ja' på prästens fråga. 

    Tack!

     

  • Kjell Präst
    In Wonderland skrev 2011-06-13 03:54:41 följande:
    Hej,

    Jag har ett par frågor. Under förbönens andra mening säger prästen: "...Vi ber dig för det äktenskap som NN och NN nu har ingått inför dig." Om jag ska ta min blivandes efternamn under vigseln, vilket efternamn använder prästen på mig i denna mening då? Mitt nya efternamnen eller mitt gamla? 

    Jag undrar också vad det är för skillnad mellan de engelska rubrikerna 'The Consent' och 'The Questions'. Är det samma sak? När man svara  'Ja' på prästens fråga. 

    Tack!

     
    Man behöver inte säga något efternamn alls i den meningen (om man nu ens använder den förbönen och inte den sjungna versionen). Efternamnen sägs ju på andra ställen och det går alltså bra med bara förnamnen i förbönen.
    När det gäller de engelska rubrikerna är det lite klurigare. Jag har ingen engelsk handbok i närheten och kan därför inte svara på den frågan just nu. Jag kan kolla formuleringarna när jag kommer till jobbet.
Svar på tråden Fråga prästerna 14