• Kjell Präst

    Fråga prästerna 14

    När vintern står för dörren startar vi ännu en upplaga av "Fråga prästerna"-tråden. Här kan du precis som tidigare fråga om saker som rör kyrkan och den kyrkliga vigseln. Redan här svarar jag på tre av de vanligaste frågorna: 1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken. 2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta. 3) Det kostar ingenting att gifta sig, men vill man inte att församlingens tjänstgörande präst ska hålla i vigseln, utan anlitar en egen präst så kan det vara förenat med en viss kostnad. En präst som engageras "privat" har nämligen rätt att ta ut ersättning för det arbete som han/hon lägger ned inför och i samband med vigselgudstjänsten. Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3809520.html


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-11 12:45
    Bortse från punkt 3 ovan, den är inaktuell. Den enskilde/a prästen har inte längre rätt att ta ut någon ersättning av brudparet.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-15 09:04
    Hej alla! Efter mycket funderande fram och tillbaka har jag bestämt mig för att till slut tacka ja till att bli en av Bröllopstorgets nya experter. Detta trots att jag är öppet kritisk till en hel del som har med expertforumet (och även en del annat på BT) att göra. Det innebär bland annat att jag kommer att krypa fram ur min anonymitet. Min avsikt är dock att fortsätta skriva även i den här tråden. Experttrådarna är som bekant låsta för andra än frågaren och experten, och jag kommer säkerligen att få frågor som behöver diskuteras. Då kommer jag att hänvisa till den här tråden för att få andras synpunkter, inte minst mina kollegers - vi präster har ju inte precis samma syn på allting, eller samma erfarenheter. Det är min förhoppning att det här ska bli en bra lösning!
  • Svar på tråden Fråga prästerna 14
  • Fini

    Lite dum fråga kanske, men jag vet verkligen inte... vad är lovprisning?
    Har försökt att googla och på vissa sidor står att det är några rader som prästen läser eller en sång.

    Kan då "En vänlig grönskas rika dräkt" med församlingens sång fungera som lovprisning?

  • In Wonderland

    Fini, om jag förstått rätt så är lovprisning när prästen säger:

    Underbara är dina verk, Herre vår Gud,
    underbart har du skapat man och kvinna
    Av din kärlek lever vi.
    Dig vill vi prisa för livet som oupphörligt förnyas.


    Sången du närmner är en psalm och det väljer du 2-3 stycken till vigseln.

    http://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?id=647808

  • An nA
    In Wonderland skrev 2011-06-02 11:24:32 följande:
    Hej,

    Har en fråga angående bibelläsningen. När jag googlade så står det att efter detta bibelstycke

    Jesus sade:
    Skaparen gjorde från början människorna till man
    och kvinna.....
    (Matt 19:4–6)

    så läser prästen eller någon av brudparets vänner ytterligare någon eller några bibeltexter, i första hand valda bland dem som finns angivna i ritualet.

    Min fråga är: hur många texter behöver man inkludera efter denna text? Och hur många är vanligt att brudpar har?

    Jag gillar dessa två:
    Er kärlek ska vara uppriktig.
    Avsky det onda, håll fast vid det goda.
    ....
    (Rom 12:9–10, 15)

    Kärleken är tålmodig och god.
    ....
    (1 Kor 13:4–7, 13)
    Som du redan har sett så läses minst en text till efter Matt 19:4-6. Jag brukar be paren att välja någon som tilltalar dem, och ibland väljer de två texter och det går jättebra.
  • An nA
    In Wonderland skrev 2011-06-02 14:01:38 följande:

    Fini, om jag förstått rätt så är lovprisning när prästen säger:

    Underbara är dina verk, Herre vår Gud,
    underbart har du skapat man och kvinna
    Av din kärlek lever vi.
    Dig vill vi prisa för livet som oupphörligt förnyas.


    Sången du närmner är en psalm och det väljer du 2-3 stycken till vigseln.

    www.svenskakyrkan.se/default.aspx?id=647808


    Precis, i vigselgudstjänsten är lovprisningen just de orden som prästen säger efter första psalmen. Lovprisningen kan också utelämnas, präster kan göra lite olika här.
  • TheD

    Jag gillar det vår präst sa ang. "till döden skiljer oss åt".. han tolkar det inte som den fysiska döden utan när kärleken inte finns kvar i ett äktenskap då har döden inträffat. Tycker det var så bra! Jag har alltid tänkt död som i död ;)

  • In Wonderland

    Jag tycker det låter så hårt ändå att säga döden. Vår präst har gått med på att säga: tills hjärtat slutar slå. På något sätt tycker jag det känns mjukare.

  • Syrinx
    In Wonderland skrev 2011-06-02 17:47:33 följande:
    Jag tycker det låter så hårt ändå att säga döden. Vår präst har gått med på att säga: tills hjärtat slutar slå. På något sätt tycker jag det känns mjukare.
    Tänk vad olika det kan vara! Jag tycker att det är så otroligt mycket känsla i orden "...tills döden skiljer oss åt" och skulle inte vilja byta ut dem mot något annat. För mig är det så mäktiga och starka ord, men inte hårda. 
    Huvudsaken är ju att formuleringen syftar till att man ska leva tillsammans hela livet, och det gör ju också er formulering! 
  • Styrka
    In Wonderland skrev 2011-06-02 17:47:33 följande:
    Jag tycker det låter så hårt ändå att säga döden. Vår präst har gått med på att säga: tills hjärtat slutar slå. På något sätt tycker jag det känns mjukare.
    Twilight-fan?
  • PimPim83
    Styrka skrev 2011-06-02 17:53:02 följande:
    Twilight-fan?
    Säger de inte "Så länge vi båda andas" i Twilight?
  • Kattpoet

    Döden är ju något vi inte längre lever med som man gjorde förr,  många  föräldrar  förskonar sina små  att se döden , vilket är helt fel i min värld.

    Döden är en viktig del av livet, utan döden finns ju inte livet och utan livet finns inte döden.

    Döden gör livet meningsfullt, varför skulle man annars försöka hitta kärleken om man kan vänta  i evighet? 

Svar på tråden Fråga prästerna 14