• Kjell Präst

    Fråga prästerna 14

    När vintern står för dörren startar vi ännu en upplaga av "Fråga prästerna"-tråden. Här kan du precis som tidigare fråga om saker som rör kyrkan och den kyrkliga vigseln. Redan här svarar jag på tre av de vanligaste frågorna: 1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken. 2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta. 3) Det kostar ingenting att gifta sig, men vill man inte att församlingens tjänstgörande präst ska hålla i vigseln, utan anlitar en egen präst så kan det vara förenat med en viss kostnad. En präst som engageras "privat" har nämligen rätt att ta ut ersättning för det arbete som han/hon lägger ned inför och i samband med vigselgudstjänsten. Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3809520.html


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-11 12:45
    Bortse från punkt 3 ovan, den är inaktuell. Den enskilde/a prästen har inte längre rätt att ta ut någon ersättning av brudparet.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-15 09:04
    Hej alla! Efter mycket funderande fram och tillbaka har jag bestämt mig för att till slut tacka ja till att bli en av Bröllopstorgets nya experter. Detta trots att jag är öppet kritisk till en hel del som har med expertforumet (och även en del annat på BT) att göra. Det innebär bland annat att jag kommer att krypa fram ur min anonymitet. Min avsikt är dock att fortsätta skriva även i den här tråden. Experttrådarna är som bekant låsta för andra än frågaren och experten, och jag kommer säkerligen att få frågor som behöver diskuteras. Då kommer jag att hänvisa till den här tråden för att få andras synpunkter, inte minst mina kollegers - vi präster har ju inte precis samma syn på allting, eller samma erfarenheter. Det är min förhoppning att det här ska bli en bra lösning!
  • Svar på tråden Fråga prästerna 14
  • Kattpoet

    En vigsel utan psalmer är som en princesstårta med bara marsipan, innehållslös. Dessa ord kommer från min  gammelfarbror som var  präst i Malmö området.

    Kan en präst som upprepade gånger tillåter vigselar utan  psalmer förlora  vigselrätten?

     

  • Kjell Präst
    Kattpoet skrev 2011-05-31 07:41:45 följande:
    En vigsel utan psalmer är som en princesstårta med bara marsipan, innehållslös. Dessa ord kommer från min  gammelfarbror som var  präst i Malmö området.

    Kan en präst som upprepade gånger tillåter vigselar utan  psalmer förlora  vigselrätten?

     
    Hahaha, lysande ord, dem ska jag lägga på minnet! Själv anser jag ju egentligen att frågan "Måste man ha psalmer" är felställd eftersom jag inte tycker psalmer är ett "måste" utan en förmån. Man har förmånen att få välja och ha med tre av alla dessa fantastiska texter och melodier som vår psalmskatt utgör.

    Men tyvärr tror jag inte att utelämnande av psalmer i vigselgudstjänsten kan medföra mistande av vigsel- eller rentav vigningsrätten. I media de senaste dagarna har det ju skrivits en del om präster som gjort mycket värre saker än så men ändå fått fortsätta vara präster.
  • Loche

    Alltså,,, psalmer och kyrkan hör ihop som jag vet inte vad,,, tycker jag. Jag kan inte få in i mitt huvud att man envisas med att vilja ha kyrkbröllop, men samtidigt vill välja bort helt självklara delar?!


     


     

  • Chicita
    Loche skrev 2011-05-31 08:17:54 följande:

    Alltså,,, psalmer och kyrkan hör ihop som jag vet inte vad,,, tycker jag. Jag kan inte få in i mitt huvud att man envisas med att vilja ha kyrkbröllop, men samtidigt vill välja bort helt självklara delar?!


    Jag håller med...
    Det finns ju så många vackra psalmer.
    Se bara exemplet som TheD tog upp här ovan. "Morning has broken"...
    Det är ju något som många går och nynnar och sjunger på ändå även om dom inte vet att det är en psalm.

    Vigsel i kyrkan är ju inte en teaterscen liksom. Vill man "plocka bort det gudliga" så har man inte i kyrkan att göra... Kyrkan är inte en kuliss och ska inte behandlas som en sådan. Visa respekt!
    Visst kan man (som jag) be prästen om att få ändra vissa bitar för att göra det mer personligt. (eller i vårt fall så har prästen själv kommit med förslag på vad man kan ändra eller lägga till).
    Men om man inte vill ha dom delar som gör en kyrklig vigsel till en kyrklig vigsel så bör man välja en borgerlig vigsel i någon vacker vanlig lokal istället. 

    Det är väldigt viktigt för mig att alla som är i kyrkan på vår dag kan känna igen sig i vad som händer. Sen att vi har brudöverlämning och att vissa delar av predikan och förbönen kommer att läsas på latin och att prästen bad att få sjunga en hymn på latin, det är en annan femma.
    Ingen kommer att missa att det är en kyrklig vigsel inför gud och hans församling.
    Snarare så får dom lov att vara mer aktiva och lyssna så dom inte missar något som prästen säger, istället för att sitta och halvsova och vänta på att gudstjänsten är över Tungan ute
     
  • Kattpoet

    Kjell präst, jo tack tyvärr vet jag  själv att  präster är inte mer  än människor, det finns både bra och dåliga.  Och tack vare en dålig så går jag inte i kyrkan längre. Min reglion är mellan mig och Gud, hans profeter är många.

    Men jag respekterar  kyrkan så som ock jag respekterar andra religioner som strävar mot godhet.

    Några av mina favorite psalmer är  Du vet väl om att du är värdefull, När dagens fylls av fågelsång, En vänlig grönskas rika dräkt,  Se jag vill bära ditt budskap herre  och  tuma mina. 

  • SnartFruSir
    TheD skrev 2011-05-30 21:39:08 följande:
    Det finns en nyare text :)

    "Nu är det morgon, dimmorna lyfter,
    fågelsång över vaknande jord.
    Tacka för sången, tacka för ljuset
    och ljuseta källa som är Guds ord.

    Skapelsemorgon - nu genom regnet,
    havsbruset, vinden, Guds röst oss når.
    Tack, Gud, för marken, skogarnas grönska.
    Varje ny morgon, ny är din nåd.

    Jesus, du vandrar än över jorden.
    Renad, försonad, i dig den blev.
    Död och uppstånden är du oss nära.
    Paradisdagen åt oss du ger"
    Den ska vi ha med :)
  • SnartFruSir

    Vill passa på att tacka Kjell Präst som svarade på min fråga för några dagar sedan. Frågade vår prsät och det gick alldeles utmärkt att ha texten "på bröllopsdagen ber vi" istället för den blomstertid. Där lyfte en tung sten från mitt hjärta!

  • 2 0 1 2

    Måste man själv läsa löftena? Kan det inte bara räcka med att svara "JA" när prästen ställt frågan, så att säga? Känner själv att jag förmodligen kommer bryta ihop om jag ska böla fram mina löften...

  • Kjell Präst
    2 0 1 2 skrev 2011-05-31 16:05:30 följande:
    Måste man själv läsa löftena? Kan det inte bara räcka med att svara "JA" när prästen ställt frågan, så att säga? Känner själv att jag förmodligen kommer bryta ihop om jag ska böla fram mina löften...
    Frågorna är en sak, där svarar man bara "Ja". Löftena är en annan sak, dessa måste man själv läsa. Däremot har man ju inte någon mikrofon eller så när man läser dem, så ingen behöver ju höra om man gråter. Om nu det skulle göra något
  • 2 0 1 2
    Kjell Präst skrev 2011-05-31 16:49:35 följande:
    Frågorna är en sak, där svarar man bara "Ja". Löftena är en annan sak, dessa måste man själv läsa. Däremot har man ju inte någon mikrofon eller så när man läser dem, så ingen behöver ju höra om man gråter. Om nu det skulle göra något
    Är väl mer rädd för sminket, kommer vara svårt nog att hålla minen
Svar på tråden Fråga prästerna 14