• Kjell Präst

    Fråga prästerna 14

    När vintern står för dörren startar vi ännu en upplaga av "Fråga prästerna"-tråden. Här kan du precis som tidigare fråga om saker som rör kyrkan och den kyrkliga vigseln. Redan här svarar jag på tre av de vanligaste frågorna: 1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken. 2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta. 3) Det kostar ingenting att gifta sig, men vill man inte att församlingens tjänstgörande präst ska hålla i vigseln, utan anlitar en egen präst så kan det vara förenat med en viss kostnad. En präst som engageras "privat" har nämligen rätt att ta ut ersättning för det arbete som han/hon lägger ned inför och i samband med vigselgudstjänsten. Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3809520.html


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-11 12:45
    Bortse från punkt 3 ovan, den är inaktuell. Den enskilde/a prästen har inte längre rätt att ta ut någon ersättning av brudparet.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-15 09:04
    Hej alla! Efter mycket funderande fram och tillbaka har jag bestämt mig för att till slut tacka ja till att bli en av Bröllopstorgets nya experter. Detta trots att jag är öppet kritisk till en hel del som har med expertforumet (och även en del annat på BT) att göra. Det innebär bland annat att jag kommer att krypa fram ur min anonymitet. Min avsikt är dock att fortsätta skriva även i den här tråden. Experttrådarna är som bekant låsta för andra än frågaren och experten, och jag kommer säkerligen att få frågor som behöver diskuteras. Då kommer jag att hänvisa till den här tråden för att få andras synpunkter, inte minst mina kollegers - vi präster har ju inte precis samma syn på allting, eller samma erfarenheter. Det är min förhoppning att det här ska bli en bra lösning!
  • Svar på tråden Fråga prästerna 14
  • Kjell Präst
    Biscuit skrev 2011-05-27 14:31:21 följande:

    Lite förvirrad just nu angående hindersprövningen. Vi ska träffa prästen på måndag och då sa han att vi skulle ta med hindersprövningen så att han skulle skicka in den. Men när vi pratat med skatteverket så säger de att vi ska skicka in den själva. Jag som är kontrollfreak känner mig inte helt bekväm med att lämna ifrån mig så viktiga papper till någon annan så min fråga är helt enkelt; är det vanligt att prästen skickar in hindersprövningen åt en?


    Förövrigt gifter vi oss den 20 augusti så vi har inte skickat den än.


     


    Alltså, prästen måste ha hindersprövningen för att kunna viga er, men han/hon skickar inte in den någonstans. Däremot skickar han/hon in intyget om vigsel som ligger i samma kuvert som hindersprövningen. Ni måste alltså lämna hindersprövningen till prästen.
  • Biscuit
    Kjell Präst skrev 2011-05-27 14:56:56 följande:
    Alltså, prästen måste ha hindersprövningen för att kunna viga er, men han/hon skickar inte in den någonstans. Däremot skickar han/hon in intyget om vigsel som ligger i samma kuvert som hindersprövningen. Ni måste alltså lämna hindersprövningen till prästen.
    Ok, men efter den blivit godkänd av skatteverket?
  • Jeez
    Biscuit skrev 2011-05-27 14:58:36 följande:
    Ok, men efter den blivit godkänd av skatteverket?
    Ni fyller i ansökan om hindersprövning och skickar in till skatteverket. Från dem får ni tillbaka två papper: intyg om hindersprövning (som säger att/om ni får gifta er med varandra) och intyg om vigsel. Dessa två papper ska prästen ha innan vigseln, annars får han/hon inte viga. Lite slarvigt säger nog flera av oss bara hindersprövning när vi menar intyg om hindersprövning.
  • Chicita
    TheD skrev 2011-05-27 17:53:57 följande:
    Vi fick hem papperena idag :) Perfekt då vi ska träffa vår präst på onsdag.
    Vi fick också våra papper i dag...
    Nu återstår bara att boka en träff med vår helt underbara präst.
    Hon har satt sig och gjort research om medeltida vigslar och vad hon ska ha på sig osv...
    Ibland undrar jag om hon ser mer fram emot detta än vad vi gör *S*

    Verkligen en stor eloge till Ann-Gerd Jansson i Torsång / Stora Tuna församling Solig 
  • In Wonderland

    Sitter nu och pillar med vårt vigselehäfte. Då några av våra gäster inte pratar svenska (och dessa rest längst till vårt bröllop) så skulle jag vilja göra en engelsk version också.

    Jag undrar därför, är det någon som vet vad lovprisning heter på engelska?

    Och översätts tillkännagivandet med Proclamation of Marriage?

    Och Herrens bön med The Lord's Prayer?

    Undrar också om det 'r någon har frågorna översatta på engelska:

    Inför Gud
    och i denna församlings närvaro
    frågar jag dig, Jonas Lindholm:
    Vill du ta Johanna Gustafsson till din hustru
    och älska henne i nöd och lust?

    TACK!

  • Kjell Präst
    In Wonderland skrev 2011-05-29 02:32:39 följande:

    Sitter nu och pillar med vårt vigselehäfte. Då några av våra gäster inte pratar svenska (och dessa rest längst till vårt bröllop) så skulle jag vilja göra en engelsk version också.

    Jag undrar därför, är det någon som vet vad lovprisning heter på engelska?

    Och översätts tillkännagivandet med Proclamation of Marriage?

    Och Herrens bön med The Lord's Prayer?

    Undrar också om det 'r någon har frågorna översatta på engelska:

    Inför Gud
    och i denna församlings närvaro
    frågar jag dig, Jonas Lindholm:
    Vill du ta Johanna Gustafsson till din hustru
    och älska henne i nöd och lust?

    TACK!


    The Lord´s Prayer är detsamma som Herrens bön, så långt kan jag svara. I övrigt vet jag inte, men det finns en version av kyrkohandboken där exempelvis vigselgudstjänsten finns översatt till olika språk, däribland engelska. Kolla med er vigselpräst, han/hon har kanske tillgång till den boken.
  • Moster Stina

    Vi träffade vår präst igår, och gifter oss om en vecka.


    Jag och min blivande har redan pratat om att vi vill gifta oss traditionellt svenskt...


    Prästen berättade att vi skall pussas inne i kyrkan.


    Vi såg väldigt generade ut, och sa väl att inte var så bekväma med det...men han propsade på det, och att det skulle vara så fint.


     


    Jag tycker ärligt att man skall göra det om man VILL ha det så, men själv tycker jag faktiskt det är högtidligare att (bara) få göra det ute på kyrktrappen.


     


    På tv:s fyra bröllop pussas det i kyrkan titt som tätt, men jag har nog trott att det varit de amerikaniserade brudparen som bett om det själva.


    Men hur är det? Är det något ni präster väldigt ofta själva propagerar för idag?


    Varför det i så fall?


    Min gamla mor och mina tradiotionella släktingar kommer ju DÖ! Det hade jag med gjort om jag sett oss!)


    Men, men...det blir väl säkert bra... Jag har verkligen inget emot att pussas offentligt, men däremot att bröllopet skall amerikaniseras på det sättet!

  • Kjell Präst
    Moster Stina skrev 2011-05-29 07:48:53 följande:

    Vi träffade vår präst igår, och gifter oss om en vecka.


    Jag och min blivande har redan pratat om att vi vill gifta oss traditionellt svenskt...


    Prästen berättade att vi skall pussas inne i kyrkan.


    Vi såg väldigt generade ut, och sa väl att inte var så bekväma med det...men han propsade på det, och att det skulle vara så fint.


     


    Jag tycker ärligt att man skall göra det om man VILL ha det så, men själv tycker jag faktiskt det är högtidligare att (bara) få göra det ute på kyrktrappen.


     


    På tv:s fyra bröllop pussas det i kyrkan titt som tätt, men jag har nog trott att det varit de amerikaniserade brudparen som bett om det själva.


    Men hur är det? Är det något ni präster väldigt ofta själva propagerar för idag?


    Varför det i så fall?


    Min gamla mor och mina tradiotionella släktingar kommer ju DÖ! Det hade jag med gjort om jag sett oss!)


    Men, men...det blir väl säkert bra... Jag har verkligen inget emot att pussas offentligt, men däremot att bröllopet skall amerikaniseras på det sättet!


    Eftersom kyssen inte finns med i ritualet, uppmanar jag aldrig någonsin mina brudpar att kyssas i kyrkan. Jag brukar däremot säga, att om de vill pussas efter löften eller frågor eller tillkännagivande eller när som helst egentligen, står det dem självklart fritt att göra det - men utan något påbud från prästen. Jag menar att vuxna människor själva får avgöra när de vill kyssas, det ska inte prästen avgöra.
  • TheD

    En fråga........läste i en tråd att par som kommer ha "Morniing has broken" som en psalm. Är det en psalm, fast på svenska då dvs..???!

Svar på tråden Fråga prästerna 14