• Kjell Präst

    Fråga prästerna 14

    När vintern står för dörren startar vi ännu en upplaga av "Fråga prästerna"-tråden. Här kan du precis som tidigare fråga om saker som rör kyrkan och den kyrkliga vigseln. Redan här svarar jag på tre av de vanligaste frågorna: 1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken. 2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta. 3) Det kostar ingenting att gifta sig, men vill man inte att församlingens tjänstgörande präst ska hålla i vigseln, utan anlitar en egen präst så kan det vara förenat med en viss kostnad. En präst som engageras "privat" har nämligen rätt att ta ut ersättning för det arbete som han/hon lägger ned inför och i samband med vigselgudstjänsten. Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3809520.html


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-11 12:45
    Bortse från punkt 3 ovan, den är inaktuell. Den enskilde/a prästen har inte längre rätt att ta ut någon ersättning av brudparet.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-15 09:04
    Hej alla! Efter mycket funderande fram och tillbaka har jag bestämt mig för att till slut tacka ja till att bli en av Bröllopstorgets nya experter. Detta trots att jag är öppet kritisk till en hel del som har med expertforumet (och även en del annat på BT) att göra. Det innebär bland annat att jag kommer att krypa fram ur min anonymitet. Min avsikt är dock att fortsätta skriva även i den här tråden. Experttrådarna är som bekant låsta för andra än frågaren och experten, och jag kommer säkerligen att få frågor som behöver diskuteras. Då kommer jag att hänvisa till den här tråden för att få andras synpunkter, inte minst mina kollegers - vi präster har ju inte precis samma syn på allting, eller samma erfarenheter. Det är min förhoppning att det här ska bli en bra lösning!
  • Svar på tråden Fråga prästerna 14
  • TheJohanna
    Snigel Bee skrev 2011-05-20 07:07:18 följande:

    Hade samma tankar om orgelmusik men sååååååå fel jag hade!! Vårt möte med organisten var faktiskt de roligaste med hela bröllopsplaneringen. Helt underbar och fantastisk duktig person och vi hade jättekul när vi var där och valde in- och utgångsmusik. Jag frågade om jag fick ha med mig egen musik, ha sa inte nej men frågade om jag ville ge han en chans och spela först. Han menade att det inte kmr blir lika bra med tex CD. Ja, visst tänkte jag, varför inte. Efter att ha hört honom spela och verkligen känna hur orgelmusiken FYLLDE hela kyrkan på ett sådant sätt som inte mkt annat kan så ville jag inte ens lyssna på hur min skiva lät. Kastade den i papperskorgen med ett leende. Det blev jättebra till slut med orgelmusik, pampigt och väldigt vackert! =) Ingen blödde ur öronen heller som tur var!

    Tkr du ska ha din bröllopsdag någon annanstans och låta kyrkan va den dagen för någon annan som uppskattar den mer!


     


    Vilken härlig organist det verkar vara! Och vad härligt att han övertygade er på det sättet istället för att bara peka på reglerna. Orgel är ett fantastiskt instrument!
  • Snigel Bee
    TheJohanna skrev 2011-05-20 07:42:29 följande:
    Vilken härlig organist det verkar vara! Och vad härligt att han övertygade er på det sättet istället för att bara peka på reglerna. Orgel är ett fantastiskt instrument!
    Ja, han var som sagt inte bara väldigt trevlig utan otroligt duktig också! Det var väldigt skönt att han inte bara vägrade, utan han lyssnade på mig och sen kom med sina ideer och liksom lät mig välja. Det var en stor kyrka (Domkyrkan i Göteborg) och det var helt fantastiskt att få sitta på andra våningen och höra honom spela olika melodier på den stora orgeln. Efter tyckte jag att det var lite pinsamt att jag ens trodde att cd:n eller nåt annat skulle låta bättre. :S För en stund så glömde jag all stress med bröllopet och bara hade kul! =)

    Jag tror att om man lyssnar istället för att bara vägra någon så får man i sin tur någon som lyssnar också. Det här med brudöverlämning var också något som vi diskuterade. Min man tyckte att det skulle vara fint och jag vet att pappa hade tyckt om det. Jag frågade prästen, han sa vad han tyckte och vilken innebörd det har för många men att jag fick bestämma själv. Jag gick hem, funderade, pratade med killen och sen bestämde att vi skulle gå tillsammans. Tror att det bara får tvärtom effekt när man ska trycka på någon sina egna åsikter! =)
  • TheJohanna

    Om det var i domkyrkan i Gbg så förstår jag. Domkyrkoorganisterna är ofta otroligt skickliga!! Vet inte vem som är det i Göteborg nu men det krävs en del för att ha en sådan tjänst!

  • MrsT2011
    Kjell Präst skrev 2011-05-20 07:18:20 följande:
    Ja, eftersom man inte kan kommentera de galna råden man får i "EXPERTTRÅDARNA" så kan jag inte göra mycket mer nu, annat än hoppas att frågeställaren träffar en präst som håller på Svenska kyrkans ordning.
    Man undrar ju var BT har hittat dessa s.k. "experter"... Riktiga stolpskott...!
  • MuBu

    Jag har en fundering.
    När det kommer till frågorna och löfterna..
    Finns det nån möjlighet att prästen frågar bruden först?
    Jag tror att jag kommer gråta så mycket när min blivande ska avge sina löften så jag vill helst att prästen frågar mig först!

  • Kjell Präst
    MrsT2011 skrev 2011-05-20 10:06:33 följande:
    Man undrar ju var BT har hittat dessa s.k. "experter"... Riktiga stolpskott...!
    Word!
  • Kjell Präst
    MuBu skrev 2011-05-20 10:28:13 följande:
    Jag har en fundering.
    När det kommer till frågorna och löfterna..
    Finns det nån möjlighet att prästen frågar bruden först?
    Jag tror att jag kommer gråta så mycket när min blivande ska avge sina löften så jag vill helst att prästen frågar mig först!
    Det borde inte vara några problem, det finns ju inga "teologiska" skäl att fråga brudgummen först.
  • SnartFruSir

    Hej alla kunniga!
    Vi gifter oss den 20 augusti och har därför satt oss och letat psalmer nu i någon månad. Jag känner inte alls igen psalmerna som har med bröllop och göra och känner därför att jag hellre vill ha psalmer där de flesta känner igen melodin och kan sjunga med.

    Vi har kommit så långt att vi vill ha "I denna ljuva sommartid".
    Sedan fick jag tips av en annan tjej här på BT om att det finns en annan text till "Den blomstertid nu kommer" som heter "På bröllopsdagen ber vi", skriven av prästen Christina Lövestam. Den är än så länge ingen officiell psalm, men känner ni till om det skulle kunna vara okej att använda denna texten istället, eller är det upp till varje kyrka? Den blomstertid är annars min favoritpsalm, men den är förevigt förknippad med skolavslutning och början på sommaren, så det hade verkligen varit det bästa av två världar.

    Trevlig helg annars!

  • Kjell Präst
    SnartFruSir skrev 2011-05-20 15:51:30 följande:
    Hej alla kunniga!
    Vi gifter oss den 20 augusti och har därför satt oss och letat psalmer nu i någon månad. Jag känner inte alls igen psalmerna som har med bröllop och göra och känner därför att jag hellre vill ha psalmer där de flesta känner igen melodin och kan sjunga med.

    Vi har kommit så långt att vi vill ha "I denna ljuva sommartid".
    Sedan fick jag tips av en annan tjej här på BT om att det finns en annan text till "Den blomstertid nu kommer" som heter "På bröllopsdagen ber vi", skriven av prästen Christina Lövestam. Den är än så länge ingen officiell psalm, men känner ni till om det skulle kunna vara okej att använda denna texten istället, eller är det upp till varje kyrka? Den blomstertid är annars min favoritpsalm, men den är förevigt förknippad med skolavslutning och början på sommaren, så det hade verkligen varit det bästa av två världar.

    Trevlig helg annars!
    Det är upp till den aktuella/e prästen och musikern om den kan användas.
  • TheJohanna

    Hej!
    Vi ska ha två präster vid vigseln. Den ena har frågorna, bön över ringen, löftena, tillkännagivandet och förbönen, honom tänkte vi kalla "Vigselförrättare" i vigselprogrammet, men vad kallar vi då den andre prästen som har inledningsorden, Herrens bön, vigseltalet och välsignelsen..? Predikant? Fast han har ju inte bara förkunnelsen...

Svar på tråden Fråga prästerna 14