• Äldre 19 Nov 04:42
    417133 visningar
    1582 svar
    +1
    1582
    417133

    Fråga prästerna 14

    När vintern står för dörren startar vi ännu en upplaga av "Fråga prästerna"-tråden. Här kan du precis som tidigare fråga om saker som rör kyrkan och den kyrkliga vigseln. Redan här svarar jag på tre av de vanligaste frågorna: 1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken. 2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta. 3) Det kostar ingenting att gifta sig, men vill man inte att församlingens tjänstgörande präst ska hålla i vigseln, utan anlitar en egen präst så kan det vara förenat med en viss kostnad. En präst som engageras "privat" har nämligen rätt att ta ut ersättning för det arbete som han/hon lägger ned inför och i samband med vigselgudstjänsten. Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3809520.html


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-11 12:45
    Bortse från punkt 3 ovan, den är inaktuell. Den enskilde/a prästen har inte längre rätt att ta ut någon ersättning av brudparet.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-15 09:04
    Hej alla! Efter mycket funderande fram och tillbaka har jag bestämt mig för att till slut tacka ja till att bli en av Bröllopstorgets nya experter. Detta trots att jag är öppet kritisk till en hel del som har med expertforumet (och även en del annat på BT) att göra. Det innebär bland annat att jag kommer att krypa fram ur min anonymitet. Min avsikt är dock att fortsätta skriva även i den här tråden. Experttrådarna är som bekant låsta för andra än frågaren och experten, och jag kommer säkerligen att få frågor som behöver diskuteras. Då kommer jag att hänvisa till den här tråden för att få andras synpunkter, inte minst mina kollegers - vi präster har ju inte precis samma syn på allting, eller samma erfarenheter. Det är min förhoppning att det här ska bli en bra lösning!
  • Svar på tråden Fråga prästerna 14
  • MrsT20­11
    Äldre 4 May 10:43
    Kjell Präst skrev 2011-05-04 10:28:01 följande:
    Ja, jag gissar att det har med Victorias kungliga börd att göra. Man titulerar inte kungligheter med efternamn.

    Ja, du minns rätt. Jag avslutar vigseln med att säga precis så som du skriver. Men det finns ingen plats i ritualet där man tillkännager brudparets nya efternamn (i de fall ett sådant finns). Det är alltså upp till varje präst att avgöra om hon/han ska läsa upp namnet eller ej. Men om brudparet särskilt önskar ett sådant tillkännagivande så tror jag nog att de flesta präster ställer upp på det
    Jag fundera på att be prästen lägga till orden "välsigna XX och XX Efternamnsson i deras äktenskap", vad tror du om det? Eller blir det konstigt att blanda in efternamn vid ett tillfälle då man så att säga vänder sig till Gud?
  • Äldre 4 May 10:45
    MrsT2011 skrev 2011-05-04 10:43:12 följande:
    Jag fundera på att be prästen lägga till orden "välsigna XX och XX Efternamnsson i deras äktenskap", vad tror du om det? Eller blir det konstigt att blanda in efternamn vid ett tillfälle då man så att säga vänder sig till Gud?
    Du menar vid bönen över ringarna? Det skulle jag lätt ställa upp på om någon bad mig. Tycker inte det känns konstigt.
  • MrsT20­11
    Äldre 4 May 10:55

    Har tjuvkikat i psalmboken nu och det är precis den bönen jag menar. Tycker det passar bra eftersom man precis blivit tilltalad med sitt gamla namn vid frågorna, ögonblicket efter man svarat ja bör man ju kunna nämna oss vid gemensamt efternamn. Håller tummarna att vår vigselpräst gillar idén!

    Förresten, hur blir det då med löftena efter bönen? Kan man använda endast förnamn där? (tilltalsnamn + mellannamn) Det skulle kännas bra, blir mer personligt och inte så långt. Efternamnet har vi ju redan tillkännagivit.

  • Äldre 4 May 11:04
    MrsT2011 skrev 2011-05-04 10:55:43 följande:
    Har tjuvkikat i psalmboken nu och det är precis den bönen jag menar. Tycker det passar bra eftersom man precis blivit tilltalad med sitt gamla namn vid frågorna, ögonblicket efter man svarat ja bör man ju kunna nämna oss vid gemensamt efternamn. Håller tummarna att vår vigselpräst gillar idén!

    Förresten, hur blir det då med löftena efter bönen? Kan man använda endast förnamn där? (tilltalsnamn + mellannamn) Det skulle kännas bra, blir mer personligt och inte så långt. Efternamnet har vi ju redan tillkännagivit.
    Hmmm... jag skulle vilja ha med efternamnen där också förstås, har aldrig använt bara förnamnen där... Jag kanske var för snabb i mitt förra svar, tekniskt sett är ni ju inte gifta förrän hela den juridiska biten är avklarad - och har då formellt inte bytt efternamn... Det här blev lite knepigt... Löftena är en del av det juridiska. Den uttrycker ju er vilja att leva tillsammans livet ut - vilket ju inte är ett juridiskt åtagande. Men samtidigt vill man ju, precis som i frågorna, klargöra att ni är där friviliigt, och att det är just ni som är där. Men det här är väl egentligen petitesser, nog skulle det väl gå att bara säga förnamnen vid löftena - jag menar, ni har ju knappast sprungit ut och blivit ersatta av några andra mellan frågorna och löftena!  
  • MrsT20­11
    Äldre 4 May 11:25
    Kjell Präst skrev 2011-05-04 11:04:17 följande:
    Hmmm... jag skulle vilja ha med efternamnen där också förstås, har aldrig använt bara förnamnen där... Jag kanske var för snabb i mitt förra svar, tekniskt sett är ni ju inte gifta förrän hela den juridiska biten är avklarad - och har då formellt inte bytt efternamn... Det här blev lite knepigt... Löftena är en del av det juridiska. Den uttrycker ju er vilja att leva tillsammans livet ut - vilket ju inte är ett juridiskt åtagande. Men samtidigt vill man ju, precis som i frågorna, klargöra att ni är där friviliigt, och att det är just ni som är där. Men det här är väl egentligen petitesser, nog skulle det väl gå att bara säga förnamnen vid löftena - jag menar, ni har ju knappast sprungit ut och blivit ersatta av några andra mellan frågorna och löftena!  
    Jag misstänkte att det var så, har ställt frågan till vår präst nu så får vi se om han har några andra förslag annars! Tack för din input!
  • sasssy­y
    Äldre 4 May 11:48
    Kjell Präst skrev 2011-05-04 10:28:01 följande:
    Ja, jag gissar att det har med Victorias kungliga börd att göra. Man titulerar inte kungligheter med efternamn.

    Ja, du minns rätt. Jag avslutar vigseln med att säga precis så som du skriver. Men det finns ingen plats i ritualet där man tillkännager brudparets nya efternamn (i de fall ett sådant finns). Det är alltså upp till varje präst att avgöra om hon/han ska läsa upp namnet eller ej. Men om brudparet särskilt önskar ett sådant tillkännagivande så tror jag nog att de flesta präster ställer upp på det
    Rent juridiskt så har inte de kungliga några efternamn.. namnet Bernadotte är ICKE registrerat som efternamn om man söker på folkbokföringen.

    Varför det är så vet jag inte men jag vet att det ÄR så, när jag läste juridik för några månader sedan dök detta upp och just kungafamiljen är de enda som rent juridiskt inte innehar ett efternamn i Sverige. NÅgot jag redan visste sedan tidigare.
    DÄRFÖR fanns det inget efternamn att läsa upp vid vigseln.

    DOck används namnet Bernadotte som ett efternamn, då Prinsen tex gjorde värnplikt och senare även gick utbildning inom försvaret (min exmake gick utbildning samtidigt som honom på Karlbergs slott så jag pratade med honom om detta då jag träffade honom i mässen) så hade han namnet Bernadotte på sin namnbricka men det var ju för att man inte får ha förnamnet på den brickan och Bernadotte är släktnamnet så det fick bli det.
  • MrsT20­11
    Äldre 4 May 11:51
    sasssyy skrev 2011-05-04 11:48:25 följande:
    Rent juridiskt så har inte de kungliga några efternamn.. namnet Bernadotte är ICKE registrerat som efternamn om man söker på folkbokföringen.

    Varför det är så vet jag inte men jag vet att det ÄR så, när jag läste juridik för några månader sedan dök detta upp och just kungafamiljen är de enda som rent juridiskt inte innehar ett efternamn i Sverige. NÅgot jag redan visste sedan tidigare.
    DÄRFÖR fanns det inget efternamn att läsa upp vid vigseln.

    DOck används namnet Bernadotte som ett efternamn, då Prinsen tex gjorde värnplikt och senare även gick utbildning inom försvaret (min exmake gick utbildning samtidigt som honom på Karlbergs slott så jag pratade med honom om detta då jag träffade honom i mässen) så hade han namnet Bernadotte på sin namnbricka men det var ju för att man inte får ha förnamnet på den brickan och Bernadotte är släktnamnet så det fick bli det.
    Intressant! Så från och med deras bröllop har prins Daniel inget efternamn i folkbokföringen? Men om han rent teoretiskt skulle göra samma sak som prins Carl Philip, vilket efternamn använder Daniel då?
  • Humlan­66
    Äldre 4 May 15:10

    Har en liten ring fråga.
     Om man inte hinner på sin vigselring till på bröllopsdagen går det då om man vill att få sin riktiga ring välsignad av kyrkan i efterhand. För mig känns det mera riktigt att få ringen välsignad, även om det är äktenskapet man välsignar vid vigseln ?


  • Oll Moddy
    Äldre 4 May 15:34
    Kjell Präst skrev 2011-05-04 11:04:17 följande:
    Hmmm... jag skulle vilja ha med efternamnen där också förstås, har aldrig använt bara förnamnen där... Jag kanske var för snabb i mitt förra svar, tekniskt sett är ni ju inte gifta förrän hela den juridiska biten är avklarad - och har då formellt inte bytt efternamn... Det här blev lite knepigt... Löftena är en del av det juridiska. Den uttrycker ju er vilja att leva tillsammans livet ut - vilket ju inte är ett juridiskt åtagande. Men samtidigt vill man ju, precis som i frågorna, klargöra att ni är där friviliigt, och att det är just ni som är där. Men det här är väl egentligen petitesser, nog skulle det väl gå att bara säga förnamnen vid löftena - jag menar, ni har ju knappast sprungit ut och blivit ersatta av några andra mellan frågorna och löftena!  
    Men om man som vi inte byter namn förrän efteråt - alltså som i efter vår bröllopsresa, kan man ändå läsa upp efternamnet? Vi kommer ju att byta namn och det vore ju trist om vi inte fick säga att vi nu är herr och fru xxxx tycker jag...
  • Blivan­de präst
    Äldre 4 May 15:38
    MrsT2011 skrev 2011-05-04 11:51:58 följande:
    Intressant! Så från och med deras bröllop har prins Daniel inget efternamn i folkbokföringen? Men om han rent teoretiskt skulle göra samma sak som prins Carl Philip, vilket efternamn använder Daniel då?
    Intressant nog så heter Prins Daniel Bernadotte i efternamn!
    Skatteverket kan nämligen inte ta bort ett efternamn, så han fick snällt byta, eller rättare sagt lägga till ett namn. (Nu heter han Olof Daniel Westling Bernadotte, åtminstone i folkbokföringen.)

    De andra kungligheterna heter Förnamn1 Förnamn2 *.
Svar på tråden Fråga prästerna 14