• Äldre 19 Nov 04:42
    420988 visningar
    1582 svar
    +1
    1582
    420988

    Fråga prästerna 14

    När vintern står för dörren startar vi ännu en upplaga av "Fråga prästerna"-tråden. Här kan du precis som tidigare fråga om saker som rör kyrkan och den kyrkliga vigseln. Redan här svarar jag på tre av de vanligaste frågorna: 1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken. 2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta. 3) Det kostar ingenting att gifta sig, men vill man inte att församlingens tjänstgörande präst ska hålla i vigseln, utan anlitar en egen präst så kan det vara förenat med en viss kostnad. En präst som engageras "privat" har nämligen rätt att ta ut ersättning för det arbete som han/hon lägger ned inför och i samband med vigselgudstjänsten. Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3809520.html


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-11 12:45
    Bortse från punkt 3 ovan, den är inaktuell. Den enskilde/a prästen har inte längre rätt att ta ut någon ersättning av brudparet.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-15 09:04
    Hej alla! Efter mycket funderande fram och tillbaka har jag bestämt mig för att till slut tacka ja till att bli en av Bröllopstorgets nya experter. Detta trots att jag är öppet kritisk till en hel del som har med expertforumet (och även en del annat på BT) att göra. Det innebär bland annat att jag kommer att krypa fram ur min anonymitet. Min avsikt är dock att fortsätta skriva även i den här tråden. Experttrådarna är som bekant låsta för andra än frågaren och experten, och jag kommer säkerligen att få frågor som behöver diskuteras. Då kommer jag att hänvisa till den här tråden för att få andras synpunkter, inte minst mina kollegers - vi präster har ju inte precis samma syn på allting, eller samma erfarenheter. Det är min förhoppning att det här ska bli en bra lösning!
  • Svar på tråden Fråga prästerna 14
  • Äldre 17 Apr 18:29

    Hej prästerna!
    Jag har en fråga om lysning. Både fästmannen och jag tycker att det är en rar tradition - plus att vi skulle kunna bjuda på enkelt kaffe för alla vänner som inte kan komma till vigseln i en annan del av kandet - men vi undrar lite hur det går till? Att det går att lysa förstår jag, eftersom Victoria och Daniel hade lysning till sitt bröllop, men vem vänder man sig till? Är det en konstig sak att fråga om?
    Tack på förhand! 

  • Äldre 17 Apr 18:30
    Syrinx skrev 2011-04-17 18:29:49 följande:
    vigseln i en annan del av kandet 
    ...vigseln i en annan del av landet, ska det ju förstås stå...
  • Jeez
    Äldre 17 Apr 21:00
    Syrinx skrev 2011-04-17 18:29:49 följande:
    Hej prästerna!
    Jag har en fråga om lysning. Både fästmannen och jag tycker att det är en rar tradition - plus att vi skulle kunna bjuda på enkelt kaffe för alla vänner som inte kan komma till vigseln i en annan del av kandet - men vi undrar lite hur det går till? Att det går att lysa förstår jag, eftersom Victoria och Daniel hade lysning till sitt bröllop, men vem vänder man sig till? Är det en konstig sak att fråga om?
    Tack på förhand! 
    Ring till kyrkan där ni vill att det ska ske, berätta att ni vet att dte inte görs särskilt mycket längre och att det inte har någon officiell bäring (det var ju isf hindersprövningen förr) men att ni undrar om det går att ordna ändå. Gissar att en enkel lösning är att man ber för "X och Y som ska gifta sig" i förbönen tex...
  • kander­sson17­4
    Äldre 18 Apr 09:57
    Oonah skrev 2011-04-15 16:37:37 följande:
    Tack för svaret, TheJohanna! Då vet jag det! Skrattande
    - May everything beautiful and best be condensed into this Email. I sincerely wish you happiness, cheerfulness and success.
    Men vad är en ungdomspräst? En präst som mest arbetar med ungdomarna i församlingen? En ungdom som vill bli präst? Alla präster kan väl viga folk alltså även sjukhuspräster, fängelsepräster osv ?
  • Äldre 18 Apr 09:59
    kandersson174 skrev 2011-04-18 09:57:37 följande:
    Men vad är en ungdomspräst? En präst som mest arbetar med ungdomarna i församlingen? En ungdom som vill bli präst? Alla präster kan väl viga folk alltså även sjukhuspräster, fängelsepräster osv ?
    En ungdomspräst är en präst som arbetar med ungdomar. Det finns inga speciella kategorier av präster som inte har vigselrätt.
  • Äldre 18 Apr 15:35
    Jeez skrev 2011-04-17 21:00:50 följande:
    Ring till kyrkan där ni vill att det ska ske, berätta att ni vet att dte inte görs särskilt mycket längre och att det inte har någon officiell bäring (det var ju isf hindersprövningen förr) men att ni undrar om det går att ordna ändå. Gissar att en enkel lösning är att man ber för "X och Y som ska gifta sig" i förbönen tex...
    Okej, tack för svaret! Då får vi ringa och se vad de kan göra. Det skulle vara en så mysig sak! Men det är bara i hemförsamlingen de kan lysa, eller?
  • Jeez
    Äldre 18 Apr 21:44
    Syrinx skrev 2011-04-18 15:35:58 följande:
    Okej, tack för svaret! Då får vi ringa och se vad de kan göra. Det skulle vara en så mysig sak! Men det är bara i hemförsamlingen de kan lysa, eller?
    Det borde gå överallt.
  • Genera­lElect­ric
    Äldre 22 Apr 22:07
    Syrinx skrev 2011-04-17 18:29:49 följande:
    Hej prästerna!
    Jag har en fråga om lysning. Både fästmannen och jag tycker att det är en rar tradition - plus att vi skulle kunna bjuda på enkelt kaffe för alla vänner som inte kan komma till vigseln i en annan del av kandet - men vi undrar lite hur det går till? Att det går att lysa förstår jag, eftersom Victoria och Daniel hade lysning till sitt bröllop, men vem vänder man sig till? Är det en konstig sak att fråga om?
    Tack på förhand! 
    Nu svarar jag fastän du vänt dig till prästerna.

    Vi bad om traditionell lysning i min hemkyrka, som tillhör Svenska kyrkan och där vigseln ska ske. Vi trodde att det skulle ske tre gånger, men där gör de det bara en enda gång (om man bett om det). Om vi _verkligen_ ville så kunde de göra det tre gånger – men vi sade då att det räcker med en gång, om det är deras praxis.

    Sedan ska vi ha lysningsmottagning! Det blir supertrevligt, tror jag. Vi har så många gäster på bröllopet att vi måste ha flera evenemang för att hinna prata med alla...och så vill vi inte ha några presenter på själva dagen.

    I M2B:s hemkyrka varifrån vi tar prästen och ritualen till bröllopet (ej Svenska kyrkan) har de dock inte längre lysning, sedan kanske tio år! Synd, tycker vi, och särskilt M2B som drömt om att höra sitt eget namn läsas upp under en lysning sedan han var barn...
    Kanske kan vi få dem att göra ett undantag och läsa upp att vi ska gifta oss. Om inte annat för att det borde vara intressant information för många församlingsmedlemmar som känner M2B -- jag vet massor av gamla damer som bett för att han skulle träffa någon att gifta sig med! Annars låter det som en bra idé med förbönen, enligt ovan.
  • Äldre 22 Apr 22:21
    GeneralElectric skrev 2011-04-22 22:07:57 följande:
    Nu svarar jag fastän du vänt dig till prästerna.

    Vi bad om traditionell lysning i min hemkyrka, som tillhör Svenska kyrkan och där vigseln ska ske. Vi trodde att det skulle ske tre gånger, men där gör de det bara en enda gång (om man bett om det). Om vi _verkligen_ ville så kunde de göra det tre gånger – men vi sade då att det räcker med en gång, om det är deras praxis.

    Sedan ska vi ha lysningsmottagning! Det blir supertrevligt, tror jag. Vi har så många gäster på bröllopet att vi måste ha flera evenemang för att hinna prata med alla...och så vill vi inte ha några presenter på själva dagen.

    I M2B:s hemkyrka varifrån vi tar prästen och ritualen till bröllopet (ej Svenska kyrkan) har de dock inte längre lysning, sedan kanske tio år! Synd, tycker vi, och särskilt M2B som drömt om att höra sitt eget namn läsas upp under en lysning sedan han var barn...
    Kanske kan vi få dem att göra ett undantag och läsa upp att vi ska gifta oss. Om inte annat för att det borde vara intressant information för många församlingsmedlemmar som känner M2B -- jag vet massor av gamla damer som bett för att han skulle träffa någon att gifta sig med! Annars låter det som en bra idé med förbönen, enligt ovan.
    Åh vad kul att höra om andra som ska lysa! Men det låter som att prästen inte egentligen ber för er i förbönen, utan läser upp det i början som ett meddelande? Stämmer det? Vi tänker oss också en liten lysningsmottagning för att vi har så många vänner och bekanta vi vill fira med - då vi båda har stora släkter får tyvärr långt ifrån alla vänner plats i vår vigselkyrka. Bra idé att be om eventuella presenter till lysningsmottagningen istället för till vigselfesten!
  • Äldre 24 Apr 04:07

    Glad påsk!

Svar på tråden Fråga prästerna 14