• Äldre 19 Nov 04:42
    417154 visningar
    1582 svar
    +1
    1582
    417154

    Fråga prästerna 14

    När vintern står för dörren startar vi ännu en upplaga av "Fråga prästerna"-tråden. Här kan du precis som tidigare fråga om saker som rör kyrkan och den kyrkliga vigseln. Redan här svarar jag på tre av de vanligaste frågorna: 1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken. 2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta. 3) Det kostar ingenting att gifta sig, men vill man inte att församlingens tjänstgörande präst ska hålla i vigseln, utan anlitar en egen präst så kan det vara förenat med en viss kostnad. En präst som engageras "privat" har nämligen rätt att ta ut ersättning för det arbete som han/hon lägger ned inför och i samband med vigselgudstjänsten. Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3809520.html


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-11 12:45
    Bortse från punkt 3 ovan, den är inaktuell. Den enskilde/a prästen har inte längre rätt att ta ut någon ersättning av brudparet.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-15 09:04
    Hej alla! Efter mycket funderande fram och tillbaka har jag bestämt mig för att till slut tacka ja till att bli en av Bröllopstorgets nya experter. Detta trots att jag är öppet kritisk till en hel del som har med expertforumet (och även en del annat på BT) att göra. Det innebär bland annat att jag kommer att krypa fram ur min anonymitet. Min avsikt är dock att fortsätta skriva även i den här tråden. Experttrådarna är som bekant låsta för andra än frågaren och experten, och jag kommer säkerligen att få frågor som behöver diskuteras. Då kommer jag att hänvisa till den här tråden för att få andras synpunkter, inte minst mina kollegers - vi präster har ju inte precis samma syn på allting, eller samma erfarenheter. Det är min förhoppning att det här ska bli en bra lösning!
  • Svar på tråden Fråga prästerna 14
  • Äldre 26 Mar 20:23
    MrsT2011 skrev 2011-03-26 19:47:04 följande:
    Har jag rätt för mig när jag säger att på motsvarande sätt så står församlingen upp under psalmer och välsignelse (något mer tillfälle?) för att komma närmare Gud?
    Ja, det är riktigt, under vissa psalmer står man upp (markerade med en stjärna i psalmboken), ibland även under välsignelsen. Det är kanske inte i första hand för att man ska komma närmare Gud, utan för att visa en särskild respekt för Gud.
  • jenx
    Äldre 27 Mar 12:04
    Kjell Präst skrev 2011-03-24 21:27:28 följande:
    Förbönen kan enligt instruktionerna i handboken bes  "av prästen eller någon av brudparets vänner"
    Det går alltså bra att någon annan gör det. Själv brukar jag däremot alltid ta bönen själv, och göra det i sjungen form. Men "taskigt" är det ju inte om någon annan gör det, eftersom den möjligheten finns i handboken.
    Tack så mycket. Då har jag inte gjort någon blunder i detta. Ska kolla vad som gäller INNAN jag bestämmer något nästa gång
  • Blivan­de präst
    Äldre 1 Apr 11:51

    Glöm inte att från och med idag så måste båda parterna vid vigsel vara både döpta och konfirmerade, samt kunna uppvisa utdrag ur Kyrkobokföringen på detta, enl. beslut i Kyrkomötet förra året!

  • Pinkgr­ape
    Äldre 1 Apr 11:54
    Blivande präst skrev 2011-04-01 11:51:19 följande:
    Glöm inte att från och med idag så måste båda parterna vid vigsel vara både döpta och konfirmerade, samt kunna uppvisa utdrag ur Kyrkobokföringen på detta, enl. beslut i Kyrkomötet förra året!
    Aprilskämt månne? ;P

    Haha jag hoppas då det!
  • Äldre 1 Apr 12:47

    Frågan är om man inte rentav behöver vara biskop för att få gifta sig, jag har för mig det!

  • mandyp­ants20­0
    Äldre 1 Apr 15:44

    Hej!

    Tack för bra tråd som jag nu plöjt igenom.

    Min fästman är tysk, och vi ska först viga oss borgerligt (som i Tyskland är ett måste eftersom kyrkligt inte blir juridiskt giltigt, plus att hans mormor och farmor ska kunna vara med på det) och några dagar senare kyrkligt i Sverige. Vi kommer själva räkna den kyrkliga vigseln som vår egentliga vigsel. Men eftersom vi då en gång redan juridiskt settt är vigda i Tyskland... gäller det då i Sverige och därmed kan man bara få en välsignelse? Eller hur fungerar det?

    Dessutom undrar vi hur det går till med hindersprövning i vår situation, med en tysk och redan juridiskt vigda, behövs det ändå?

    Finns det något annat som blir annorlunda för oss pga den lite komplicerade situationen? Någon nämnde att man måste säga ens riktiga namn vid en vigsel eftersom det är en juridisk handling, men om min fästman ska ta mitt efternamn, blir det automatiskt vid den borgerliga vigseln i Tyskland, eller i Sverige?

    Egentligen har jag många fler frågor, men jag börjar med dessa! Vore väldigt tacksam för svar!
     

  • Äldre 1 Apr 15:51
    Blivande präst skrev 2011-04-01 11:51:19 följande:
    Glöm inte att från och med idag så måste båda parterna vid vigsel vara både döpta och konfirmerade, samt kunna uppvisa utdrag ur Kyrkobokföringen på detta, enl. beslut i Kyrkomötet förra året!
    Det där vet vi alla att det inte stämmer och om det ska föreställa aprlskämt så var det dåligt.
  • Äldre 1 Apr 16:25
    mandypants200 skrev 2011-04-01 15:44:07 följande:
    Hej!

    Tack för bra tråd som jag nu plöjt igenom.

    Min fästman är tysk, och vi ska först viga oss borgerligt (som i Tyskland är ett måste eftersom kyrkligt inte blir juridiskt giltigt, plus att hans mormor och farmor ska kunna vara med på det) och några dagar senare kyrkligt i Sverige. Vi kommer själva räkna den kyrkliga vigseln som vår egentliga vigsel. Men eftersom vi då en gång redan juridiskt settt är vigda i Tyskland... gäller det då i Sverige och därmed kan man bara få en välsignelse? Eller hur fungerar det?

    Dessutom undrar vi hur det går till med hindersprövning i vår situation, med en tysk och redan juridiskt vigda, behövs det ändå?

    Finns det något annat som blir annorlunda för oss pga den lite komplicerade situationen? Någon nämnde att man måste säga ens riktiga namn vid en vigsel eftersom det är en juridisk handling, men om min fästman ska ta mitt efternamn, blir det automatiskt vid den borgerliga vigseln i Tyskland, eller i Sverige?

    Egentligen har jag många fler frågor, men jag börjar med dessa! Vore väldigt tacksam för svar!
     
    Ja, eftersom ni är gifta  i Tyskland kan ni inte gifta er i Sverige, det blir alltså en välsignelse ni kan få här hemma.
    Någon hindersprövning behövs inte för en välsignelse
    Välsignelseakten blir ju lite annorlunda mot en vigsel, eftersom den juridiska delen utelämnas.
    Det är korrekt att man måste säga sitt rätta efternamn vid en vigsel pga dess juridiska status, hur det däremot blir med ert efternamn vet jag faktiskt inte.
  • Äldre 1 Apr 16:27

    För säkerhets skull, om det nu inte skulle ha framgått av mitt inlägg nr 375, vill jag tipsa om datumet för min blivande kollegas inlägg nr 373

  • Aniara­4
    Äldre 1 Apr 17:10
    TheD skrev 2011-04-01 15:51:39 följande:
    Det där vet vi alla att det inte stämmer och om det ska föreställa aprlskämt så var det dåligt.
    Jag tyckte det var roligt!

    Och tacksamt att skämta med stissiga bridezillas.
Svar på tråden Fråga prästerna 14