• Äldre 19 Nov 04:42
    417003 visningar
    1582 svar
    +1
    1582
    417003

    Fråga prästerna 14

    När vintern står för dörren startar vi ännu en upplaga av "Fråga prästerna"-tråden. Här kan du precis som tidigare fråga om saker som rör kyrkan och den kyrkliga vigseln. Redan här svarar jag på tre av de vanligaste frågorna: 1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken. 2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta. 3) Det kostar ingenting att gifta sig, men vill man inte att församlingens tjänstgörande präst ska hålla i vigseln, utan anlitar en egen präst så kan det vara förenat med en viss kostnad. En präst som engageras "privat" har nämligen rätt att ta ut ersättning för det arbete som han/hon lägger ned inför och i samband med vigselgudstjänsten. Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3809520.html


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-11 12:45
    Bortse från punkt 3 ovan, den är inaktuell. Den enskilde/a prästen har inte längre rätt att ta ut någon ersättning av brudparet.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-15 09:04
    Hej alla! Efter mycket funderande fram och tillbaka har jag bestämt mig för att till slut tacka ja till att bli en av Bröllopstorgets nya experter. Detta trots att jag är öppet kritisk till en hel del som har med expertforumet (och även en del annat på BT) att göra. Det innebär bland annat att jag kommer att krypa fram ur min anonymitet. Min avsikt är dock att fortsätta skriva även i den här tråden. Experttrådarna är som bekant låsta för andra än frågaren och experten, och jag kommer säkerligen att få frågor som behöver diskuteras. Då kommer jag att hänvisa till den här tråden för att få andras synpunkter, inte minst mina kollegers - vi präster har ju inte precis samma syn på allting, eller samma erfarenheter. Det är min förhoppning att det här ska bli en bra lösning!
  • Svar på tråden Fråga prästerna 14
  • tågjän­tan
    Äldre 26 Nov 17:38
    #31

     


    magnoliablomma skrev 2010-11-23 20:21:57 följande:
    Hej! Går det på något sätt att en svensk präst håller en cermoni i utlandet, i mitt fall Kroatien och att själva vigseln sker borgligt i kommunhuset på orten för att vigseln ska bli bindande juridiskt? Kan en svensk präst i Svenska kyrkan hjälpa till med detta om han/hon vill? tack,     
    Jeez skrev 2010-11-23 21:24:51 följande:
      EN svenskkyrklig präst kan förrätta en välsignelse över borgerligt ingått äktenskap varsom helst, så svaret är ja.

    Menar du magnoliablomma att du vill hålla den kyrkliga vigseln förs och sedan göra en borgerlig och juridisk vigsel? Fungerar det jeez och ni andra präster?

    Känner ni att ni hemskt gärna vill ha en borgerlig vigsel för den juridiska delen? Finns det inte svenska präster utomolands (inte överallt kanske) som har även den juridiska rätten, iaf om de tjänstgör där?

  • tågjän­tan
    Äldre 26 Nov 17:40
    #32

    På tal om mitt svar, blev jag spontant lite nyfiken; kan någon av er präster som jobbar här i Sverige viga någon utomlands? Eller upphör er juridiska "rätt" utanför landets gränser?

  • Blivan­de präst
    Äldre 26 Nov 18:35
    #33
    tågjäntan skrev 2010-11-26 17:40:36 följande:
    På tal om mitt svar, blev jag spontant lite nyfiken; kan någon av er präster som jobbar här i Sverige viga någon utomlands? Eller upphör er juridiska "rätt" utanför landets gränser?
    Nej, den svenska vigselrätten gäller bara inom Sveriges gränser.
  • Jeez
    Äldre 26 Nov 18:51
    #34

     


    tågjäntan skrev 2010-11-26 17:40:36 följande:
    På tal om mitt svar, blev jag spontant lite nyfiken; kan någon av er präster som jobbar här i Sverige viga någon utomlands? Eller upphör er juridiska "rätt" utanför landets gränser?

    I utlandstjänst händer det att svenska präster får det landets vigselrätt. Men det är då i kombo med tjänst.

    I vissa länder kan man genom systerkyrkan ansöka om behörighet att utöva tjänst och därmed så att säga få tillfällig vigselrätt. Tror tex att det gäller finland-sverige.

  • Jeez
    Äldre 26 Nov 18:52
    #35

     


    tågjäntan skrev 2010-11-26 17:38:59 följande:
      Menar du magnoliablomma att du vill hålla den kyrkliga vigseln förs och sedan göra en borgerlig och juridisk vigsel? Fungerar det jeez och ni andra präster? Känner ni att ni hemskt gärna vill ha en borgerlig vigsel för den juridiska delen? Finns det inte svenska präster utomolands (inte överallt kanske) som har även den juridiska rätten, iaf om de tjänstgör där?

    Det är ju inte säkert att präster överhuvudtaget har vigselrätt utomlands. Så jag antog att den borgerliga vigseln sker först och att det sedan blir en kyrklig ceremoni.

  • tågjän­tan
    Äldre 27 Nov 20:03
    #36

     


    Jeez skrev 2010-11-26 18:52:59 följande:
      Det är ju inte säkert att präster överhuvudtaget har vigselrätt utomlands. Så jag antog att den borgerliga vigseln sker först och att det sedan blir en kyrklig ceremoni.

    Jag läste in att magnolia ville/tänkte att det skulle ske i den ordningen. Men nu när jag tittar på det igen ser jag att det kanske inte behöver vara så

  • Sarast­iko
    Äldre 27 Nov 20:59
    #37

    Jag har lite frågor angående utgångsmusik. Vi vill ha walk of life som Dire Straits har gjort, men vi vill gärna att kantorn spelar den..


    Vad säger kyrkan om det? får man ha en sån låt? =)

  • Äldre 27 Nov 21:34
    #38

     


    Sarastiko skrev 2010-11-27 20:59:54 följande:
    Jag har lite frågor angående utgångsmusik. Vi vill ha walk of life som Dire Straits har gjort, men vi vill gärna att kantorn spelar den.. Vad säger kyrkan om det? får man ha en sån låt? =)

    Jag känner inte alls till den låten. Generellt kan jag säga att det absolut inte måste vara "kyrklig" musik som används (vad nu det är). Kraven är egentligen bara två:
    Musikern (må vara kantor eller organist) måste anse sig gå i land med att spela den, och den får inte innehålla texter som kan anses stötande i kyrkorummet/mot det kristna budskapet. Uppfyller låten dessa krav så går det säkert utmärkt att ha med den.

  • Sarast­iko
    Äldre 27 Nov 22:22
    #39

    jag tror nog du känner igen den när du hör den =) och är ingen stötande text så nu gäller det bara att övertala kantorn =)


     


    tack för hjälpen


     


    länk så du kan höra låten =) en klassisk låt


     




  • Sarast­iko
    Äldre 27 Nov 22:33
    #40

    o vi har ju såklart tänkt att den ska gå långsamare inte så där fort =)

Svar på tråden Fråga prästerna 14