• passionsblomman

    I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

    Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

    Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

    Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

    "Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

    Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

  • Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Fru E

    Soldemor-nä jag har inte bytt jobb men här i forumet kallas de för paprikor

  • muggles

    Fru Sy: vad jobbigt du har det med tappen! Förstår att du är orolig, hade jag också varit (jag dras ju med viss oro själv och den är svår att stänga av ibland). Är du i v26-27 nu? Synd på föräldrakursen men jag tyckte inte man lärde sig så mkt på den... du har nog mer nytta av att kunna fråga här!

    Villemoa: jag fick tips i granntråden om www.babyjungle.nl där man kan beställa en helt ny UJ med liggdelar och åkpåsar för runt 8000 pix! Så det lutar åt det nu, avbokade vår titt av den beg iaf.

  • muggles
    Heloise skrev 2011-01-28 12:13:41 följande:
    Mugglan: Är tillfällig föräldrapenning lägre? Jag har ingen koll, jag vet bara att jag fått samma dagsersättning som för föräldraledigheten, men å andra sidan jag har ju inte begärt föräldrapenning förens den här månaden eftersom vi blev utskrivna ifrån neo den 4e jan. Vi gjorde så att Panzer jobbade och jag var där, man kan inte hålla i en unge samtidigt, men ni har ju två små knytten och så Moa, då förstår jag att båda ill vara med. Klart att Panzer ville vara med oss på sjukhuset men vi hade inte råd, och jag var för dålig för att gå tillbaka till mitt jobb i början.

    Anledningen till att Elise kom förtidigt var för att ajg hade en jättestor infektion i livmodern, som jag inte direkt märkte av, lite gran, men alla som jag kontaktade sa åt mig att det inte var ngn fara. Vattnet gick för att det vart sådant tryck på livmodern, när de snittade mig så låg Elise enbart i var, inge fostervatten kvar. Det var ingen på akkis som varit med om det tidigare, och det var väl på håret att jag fick behålla livmoder och livhanken.

    Jag kommer nog att bli väldigt kontrollerad vid nästa graviditet.

    Nu ska vi ta en tur i solskenet, Elise klarade av ytterligare ett  mål med 40ml och den här ggr grät hon när jag slutade ge henne flaskan, men jag vågade inte ge henne 20ml till för hon gluffade i sig 40ml på 10min.

    Villemoa: Vi ska göra andningsstudie på Karlolinska och sen till Astrid Lindgrens för själva mötena.
    Åh herregud, ibland tror man att man har hört de värsta historier som finns. Men så är det ju aldrig Shit, stackarn som legat i var!!! Vet man vad infektionen berodde på?

    Normalt om man inte har lägsta sgi så är föräldradagar mer betalt (80% av lönen upp till ett maxbelopp på 34 000 kr tror jag) medan tillfällig sjukpenning ger lägre ersättning.

    Så nu har hon verkligen lärt sig andas när hon äter då? Det är ju super!
  • Fru E

    Lanovia-som arbetsgivare måste man vara beredd på att barn kan komma emellan så kör ni på!!

  • Fru sy

    Ninnis: Vilken fin mage du fått. Får hålla med om att det är smart med ditt sätt att komma ihåg veckorna. Själv försöker jag spara ner bilderna i olika mappar med veckorna som namn. Vi skriver också ner och tar kort varje vecka, är jätteroligt att ha och läsa tillbaka redan nu. Har även en låst blogg som jag skriver på och lägger in bilder, tänkte skriva ut det som en bok sen.

    Jag tycker att jag växt jättemycket på de senaste veckorna, slänger in en bild på Orvars etta sen förra veckan. Förresten har vi gått 28 hela veckor imorgon!!

  • Fru sy

    Flamman: Vill bara skicka över en kram till dig och säga att jag tänker på dig! Härligt med bra vänner!

  • Fru sy

    Tack för era förstående ord förresten! Klart vi inte behöver gå föräldrautbildningen, jag har ju er alla! Hade såklart gärna gått men nu ser det ut såhär och då tänker vi inte riskera ngt. Kanske att man kan gå på de två sista tillfällena, då har man ju kommit fram nga veckor till. Bm sade att de visar film, men man får inte låna dem, men om jag blir inlagd mer innan kanske jag kan få se dem där. Men som det känns nu är jag inte alls orolig inför förlossningen utan ser fram emot den, men vill vänta rätt många veckor till för Orvars skull.

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård