• passionsblomman

    I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

    Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

    Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

    Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

    "Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

    Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

  • Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Fjällbruttan
    MSW skrev 2011-01-12 10:36:48 följande:
    Glada nyheter från mugglan i "andra tråden"!
    Tack för att du berättar!

    För er som inte vill tassa över tar jag mig friheten att skvallra!

    Lapinette har fått mess från Mugglan för att vidarebefodra till tråden, så jag för det vidare....

    Det kunde tydligen inte se bättre ut enl läkaren när de gjorde UL.
    Både Ada och Beda lever och det första dygnet är tydligen mest kritiskt,
    ser allt bra ut i morgon så får de åka hem.

    Jag tänker då forsätta hålla tummarna, men herregud så fantastiskt det är med de oddsen!!

    Tjohoooo!!
  • Fjällbruttan
    Ninnnis skrev 2011-01-12 09:07:54 följande:
    Älskade, älskade Flamman!

    Jag blir så ledsen när jag läser hur han förstör och bryter ner dig. Det är inte rätt! Du har gjot ALLT som står i din makt för att få detta att fungera. Du har tagit tag i en ohållbar situation, släpat med honom till läkaren och sett till att han har fått hjälp. Du har sett till att själv få hjälp för att kunna ta hand om flickorna. Vad har han gjort? Protesterat, tjurat och slutligen flytt till sitt hemland? Hur i hela h*vete kan han skylla på dig? Hur skulle det rimligen kunna vara ditt fel? Vad skulle du ha gjort? Låtsats som ingenting och låta honom förstöra familjen? Det hade inte gjort någon skillnad, det hade bara tagit lite längre tid.  

    Att dessutom komma och muttra om bröllopet tycker jag är otroligt lågt, han är väl en vuxen människa med egen fri vilja? Jag tror fortfarande att det till stor del är sjukdomen som talar, men det hjälper ju inte när han vägrar ta emot hjälp för att bota sjukdomen.

    Jag tycker så fruktansvärt synd om dig att du får allt detta kastat i ansiktet nu, så som du kämpar. Det är f*n inte rättvist någonstans. Du är en av de klokaste och starkaste kvinnorna jag vet om, och en av de främsta mammaförebilderna. Jag har imponerats av hur du har slitit och samtidigt hållt huvudet högt och varit en underbar mamma genom allt detta. För det är inte småpotatis du går igenom.

    Jag önskar att jag kunde göra något för dig. Finns det något du behöver hjälp med? Har det löst sig med dansspelet? Eller ska jag titta om det finns här nere i söder?

    Mina största och varmaste kramar till dig, vännen. Låt ALDRIG honom få dig att tro att du är en dålig fru, mamma eller kvinna!

    Du vet väl om att du är värdefull, att du är viktig här och nu.
    Att du är älskad för din egen skull, för ingen annan är som du. ♥
    Mycket mycket kloka ord!
  • Fjällbruttan

    Flamman.....

    Fan vilken jävla knöl han är!!!
    Jävlafegakarlslokhelveteskräknötpissnisseaphjärnaidiothelvetehjärndödasatansmygghelveteteflonhjärnsgubbe!!!

    Så, nu har jag svurit nog, fast jag kan mer om det behövs, men nu är jag FÖRBANNAD!!!

    DET
    där är så jävla (oj, där kom en till ) fegt, så lågt!!
    Att säga att han inte vill träffa vänner eller släkt, det är för att han är rädd och feg, just nu sticker han bara och vill nog inte inse vad han mister, han fegar!
    Att spotta på dig och din familj är vidrigt, han är en vuxen människa med eget ansvar och så mycket som ni gjort för honom har han ingen rätt att göra så!

    Han har INTE gått omkring och varit olycklig i flera år, för då skulle det ha märkts, så sensibel som du är, och HALLÅ!!! Han ville ju för fan (förlåt igen) ha fler barn med dig för bara ett litet tag sen!!
    Det är nåt han skyller på för att slippa ta eget ansvar, och för att nån dårkucko eller fler i finland har hjärntvättat honom!

    Jaha, ännu en karl som kommer att klassas in i kategorin ÄRKEAS....

    Flamman, jag är glad att du skriver att du tänker leva, jag vet att det gör så ont nu att det känns som inälvorna är vrängda utochin, och jag kan inte göra nåt åt det, men jag önskar att jag kunde!

    Du och barnen kommer att klara er bra, mycket bra, men det kommer att ta ett tag innan du ser det, och tills dess kan jag bara upprepa det Blomman skrev igår:

    Vi tror på dig, åt dig, tills du orkar själv!

    Kram

  • ingenjörsbruden
    Fjällbruttan skrev 2011-01-12 12:03:14 följande:
    Flamman.....

    Fan vilken jävla knöl han är!!!
    Jävlafegakarlslokhelveteskräknötpissnisseaphjärnai diothelvetehjärndödasatansmygghelveteteflonhjärnsg ubbe!!!

    Så, nu har jag svurit nog, fast jag kan mer om det behövs, men nu är jag FÖRBANNAD!!!

    DET där är så jävla (oj, där kom en till ) fegt, så lågt!!
    Att säga att han inte vill träffa vänner eller släkt, det är för att han är rädd och feg, just nu sticker han bara och vill nog inte inse vad han mister, han fegar!
    Att spotta på dig och din familj är vidrigt, han är en vuxen människa med eget ansvar och så mycket som ni gjort för honom har han ingen rätt att göra så!

    Han har INTE gått omkring och varit olycklig i flera år, för då skulle det ha märkts, så sensibel som du är, och HALLÅ!!! Han ville ju för fan (förlåt igen) ha fler barn med dig för bara ett litet tag sen!!
    Det är nåt han skyller på för att slippa ta eget ansvar, och för att nån dårkucko eller fler i finland har hjärntvättat honom!

    Jaha, ännu en karl som kommer att klassas in i kategorin ÄRKEAS....

    Flamman, jag är glad att du skriver att du tänker leva, jag vet att det gör så ont nu att det känns som inälvorna är vrängda utochin, och jag kan inte göra nåt åt det, men jag önskar att jag kunde!

    Du och barnen kommer att klara er bra, mycket bra, men det kommer att ta ett tag innan du ser det, och tills dess kan jag bara upprepa det Blomman skrev igår:

    Vi tror på dig, åt dig, tills du orkar själv!

    Kram
    Mkt kloka ord dessa med!

    Nu måste jag försvinna ut....loppan försöker själv ta på sig overallen o stövlarna....men mamsen har varit stygg o satt på possavantarna redan....heheheehe så jag får allt ta o hjälpa henne...

    tillbaka om en stund

    så länge till er alla
  • Ninnnis
    Fjällbruttan skrev 2011-01-12 11:44:36 följande:
    Tack för att du berättar!

    För er som inte vill tassa över tar jag mig friheten att skvallra!

    Lapinette har fått mess från Mugglan för att vidarebefodra till tråden, så jag för det vidare....

    Det kunde tydligen inte se bättre ut enl läkaren när de gjorde UL.
    Både Ada och Beda lever och det första dygnet är tydligen mest kritiskt,
    ser allt bra ut i morgon så får de åka hem.

    Jag tänker då forsätta hålla tummarna, men herregud så fantastiskt det är med de oddsen!!

    Tjohoooo!!
    Är det sant! Men vad underbart!

    Kraaaaam på er, Mugglesfamiljen! Alla fem  
  • Ninnnis

    Jag hinner inte läsa resten, jag måsta kasta i mig lite lunch innan jag jobbar vidare med huvudvärken from hell...

  • Fjällbruttan

    Nu ska jag lägga mig i soffan och se film med Stora I, vi har båda ont i halsen ,men hon är feberfri idag ...
    det är inte jag, och jag låter som en kväkande Groda (nä, inte som lilla Grodan, hon gormar mest) och är liiite förundrad, för många år sen tog jag bort halsmandlarna pga massor med halsfluss...
    Idag har jag en halv halsmandel tillbaka, som gör ont.... gissa om halsen gör ont!

    Maken samlar + poäng genom att ha tagit med sig båda små barnen när han for och hämtade sin nya skoter, som redan har varit på verkstaden... startmotorn fick kortslutning efter sju mil!
    I alla fall har jag fått sova ut och nu blir det film
    Och en stor skål med mango och melon som I har fixat, hur jag nu ska kunna svälja

    Kramar till er alla

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård