• passionsblomman

    I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

    Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

    Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

    Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

    "Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

    Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

  • Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • passionsblomman

    Lyssna på Bruttan, Flamman!
    Och kom också ihåg att du själv tog tag i hela den här situationen för att du vet att den är ohållbar, redan så som den var innan han nu fått totala spelet. Om detta är den spets han drar allt till, ja då gör han det och inget du kunnat gjort, hade ändrat den saken i längden.

    Hade du inte börjat rota i detta eller ställt de krav du gjort, så hade det bara eventuellt tagit längre tid. Och är det här en krisreaktion och ett allvarligt skov för hans del, så är det faktiskt inte säkert att det är sunt att du själv stannar ändå.
    Även om han rätt som det är kommer på att han ändrar sig menar jag och kommer upp ur källaren. För så här kan du och barnen inte ha det framgent. Du får verkligen stryk just nu och det var vi väl överens om att du inte ska ha va?

    Jag önskar så att jag bara kunde plocka ut dig ur hela din tillvaro, limma ihop dig och blåsa på allt det onda, vagga och vyssja och låta dig läka ihop. Det går ju inte. Så istället bara finns jag här och försöker intala dig att du klarar en dag i taget. Jag tror på dig. Åt dig just nu, tills du kan göra det själv igen.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Fjällbruttan
    passionsblomman skrev 2011-01-11 17:18:10 följande:
    Lyssna på Bruttan, Flamman!
    Och kom också ihåg att du själv tog tag i hela den här situationen för att du vet att den är ohållbar, redan så som den var innan han nu fått totala spelet. Om detta är den spets han drar allt till, ja då gör han det och inget du kunnat gjort, hade ändrat den saken i längden.

    Hade du inte börjat rota i detta eller ställt de krav du gjort, så hade det bara eventuellt tagit längre tid. Och är det här en krisreaktion och ett allvarligt skov för hans del, så är det faktiskt inte säkert att det är sunt att du själv stannar ändå.
    Även om han rätt som det är kommer på att han ändrar sig menar jag och kommer upp ur källaren. För så här kan du och barnen inte ha det framgent. Du får verkligen stryk just nu och det var vi väl överens om att du inte ska ha va?

    Jag önskar så att jag bara kunde plocka ut dig ur hela din tillvaro, limma ihop dig och blåsa på allt det onda, vagga och vyssja och låta dig läka ihop. Det går ju inte. Så istället bara finns jag här och försöker intala dig att du klarar en dag i taget. Jag tror på dig. Åt dig just nu, tills du kan göra det själv igen.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Flamman, jag tycker du ska skriva ut det jag och Blomman och säker de andra kloka ord som kommer att skrivas här, så du kan läsa när du behöver det!

    För vi tror på dig!

    Du är fantastisk, allt du gjort har du gjort för FAMILJEN och barnens skull utan tanke på egen vinning, för att ni alla skulle få ett bra liv!

    Ok, det kanske inte funkade för att din man mår apa och faktiskt inte har sunda reaktioner, men som Blomman säger, du får stryk nu och det ska varken du eller barnen ha!

    Kramar igen!
  • passionsblomman

    Flamman, en dag i taget, en timme i sänder.
    Allt ska bli bra.
    Det kommer en vår.
    Kaos är granne med Gud.
    Det är mörkast innan det ljusnar.
    "Det var då jag bar dig"-fotspår i sanden.

    *staplar sanningar jag vet att du vet bara så de ska synas svart på vitt*

    Ta på dig hörlurar, blunda och vrid upp ljudet en stund i mörkret:


    ">




    ">




    ">




    ">




    ">




    ">




    ">




    ">




    ">




    ">



    Ring om du vill, jag kan hålla dig sällskap i natten.
    Men jag hoppas hoppas hoppas att du får sova lite!
    Och att gråten kan komma ut.
    Och att du har någon som kan komma och vara hos dig.
    Eller som du kan åka till.

    Det gör mig så ont att du har det så här.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Villemoa

    Älskade Flamman, det gör så ont i mig att du måste gå igenom detta. Det är INTE ditt fel!

    Bruttan och Blommis säger det så bra. Du är en FANTASTISK mamma, kvinna och fru!! Jag önskar bara att han hade vett att uppskatta det och dig. Jag önskar att du slapp ha det så här och jag önskar att jag bodde närmre så jag kunde ta hand om dig.

    Finns här om du behöver! KRAAAAAAAAAAAAAAAM!

  • Villemoa

    Håller tummarna för Mugglan med make att allt ska gå bra! Säger som du sa i den andra tråden Blommis att jag önskar att man aldrig fick lära sig om såna här saker för det är för jävligt att folk ska behöva genomgå nåt sånt!

  • Villemoa

    Ninnis och Fru Sy: fina, fina magar!

    Blommis: krya på dig!

    Solde: *vink, vink*

    Aleta: beklagar sorgen! Hoppas du får sova bättre inatt!

    Hvidis: gulliga lilla E!!

  • Fru E

    Flamman-vet inte vad jag ska skriva men det känns som om att det är ärkeasets sjukdom som talar usch att ni ska behöva gå igenom det här men det är INTE ditt fel!!

  • Fru E

    Fru Sy-så skönt att tappen verkar må bra av att du vilar även om det är trist och enformigt i längden!

    Aleta-så hemskt när någon går bort, någonstans finns de kvar hos en

    Hvidis-hur har det gått med sjukskrivningen

    Ninnis-vilken liten söt mage

    Blommis-så roligt att höra att du ändå fick en fin födelsedag, man får göra det bästa av allt

    Heloise-tänk vilka härliga föräldrar lilla E har fått!

  • Fru E

    Flamman-usch blir bara mer och mer arg när jag läser om ärkeaset vaddå för lite städning, matlagning och sex man är väl TVÅ i ett förhållande *muttrar högt*

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård