• passionsblomman

    I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

    Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

    Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

    Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

    "Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

    Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

  • Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Ninnnis
    lanovia 08 skrev 2011-01-11 14:30:03 följande:

    Hej alla underbara.
    Nu är vi hemma igen, kom hem i söndags. Dock har jag tyvärr inte haft tid att läsa i kapp här. Hinner inte nu heller för nu skall vi städa bort julen. Skall se om jag får lite tid ikväll. Så länge vill jag bara skicka massa kramar till er alla.


    Kram tillbaks!
  • Ninnnis

    Eftersom huvudvärken är borta och jag mår bra igen ska jag passa på att åka och träna lite indoor walking. Maken ska laga middagen så jag kommer hem till dukat bord. Lyx!

  • Fru E

    Mähhh min datortid försvann när firman som skulle göra våra köksluckor gick i konkurs så börja om från början börja om på nytt varför ska man sörja lalalalalalalalallalalallalala argh vad trött jag blir!
    Lovar att titta in ikväll när jag kommit på en bra och lagom dyr lösning till våra luckor som nu blir ännu mer försenade

  • passionsblomman
    Fru E skrev 2011-01-11 15:05:46 följande:
    Mähhh min datortid försvann när firman som skulle göra våra köksluckor gick i konkurs så börja om från början börja om på nytt varför ska man sörja lalalalalalalalallalalallalala argh vad trött jag blir!
    Lovar att titta in ikväll när jag kommit på en bra och lagom dyr lösning till våra luckor som nu blir ännu mer försenade
    Men GAH! vilket oflyt!!!
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Norrskensflamman

    Min exman har kommit hem. Förklaringen till 700 sms på 2 veckor kom igår. Han sms:ade mig och jag fick 10 st likadana ! Jag kollade specen (som kom idag) och det är samma nummer med ett par minuters mellanrum. Han skulle aldrig hunnit gå på toa ens om han sms: at så mycket. Nåt fel med telefonen eller inställningarna alltså. Han har skällt ut mig för att jag ringt hans släktingar o vänner, frågat hans bror om han vet om det figurerar nån ny kvinna osv.
    Han har sagt att han lidit tre år nu av att leva med mig. Försökt o försökt för barnens skull. Att jag t o m gjort honom till psykfall. han går aldrig mer till doktorn och tabletterna kastar han. Att det är ingen ide att diskutera, han har försökt i 3 år diskutera med mig och jag fortsätter i samma stil, så det blir aldrig bättre.
    Vi passar inte för varann och barnen lider av alla bråk.
    På frågan om han älskar mig så svarade han TRE gånger och såg mig rakt in i ögonen NEJ. Han sa att han ångrar vårat bröllop, men han gjorde det för att jag ville och för att gå mig till mötes, men att jag aldrig går honom till mötes. Någonsin.  Allt görs som jag vill och på mitt sätt.
    Han har tagit av sig ringarna och sa att fr o m nu är vi bara vänner, han vill inte röra mig, jag får inte röra honom och han kommer bo/sova i källaren för han vill INTE sova bredvid mig. Tills han hittar lägenhet.
    Där ska han fundera på vad han vill och var han ska bo, men han vill tillbaka och leva i sitt hemland. Medan han bor här i samma stad så kommer han ha flickorna varannan vecka (det upplyste jag honom om när han hela tiden hävdar att han vill leva ensammen, att han kan inte leva ensammen för han har två barn. Han behöver få känna på vad det innebär att ha heltidsansvar för barnen). Om han flyttar tillbaka till sitt land så får flickorna bo hos mig och vi är välkomna dit, jag får bo hos hans pappa m fru.
    Han ska fundera (där nere i källaren) lite till på hur vi löser den ekonomiska biten.
    35000 kr har han bränt och nästan allt är borta. Inget blev som han tänkt.
    Vi har räkningar för 65000 i januari...
    Han kommer inte göra något med mig mer, enbart med barnen (promenera, åka slalom osv), vi har inget med varann att göra mer förutom barnen. Punkt.
    Jag bryter ihop varannan minut och jag mår illa, kan inte äta, har ont i huvet och jag går SÖNDER!!!!!!!!!
    Han säger att allt är mitt fel, att jag får skylla mig själv när jag inte lyssnat när han flaggat för att han inte trivs i vårt förhållande (för lite städning och matlagning från min sida och för lite och kort sex, fastän vi har både det ena och det andra oftare än genomsnittet för än småbarnsfamilj, det är jag helt säker på¨. Men det ska vara 3-timmars, eller 5 ggr/natt, visst nämnde jag att han är hyperaktiv. Även på det planet??)
    Så just nu känner jag mig som att jag vill hugga mig själv i hjärtat, för att jag inte lyssnat på honom och tagit att han mår så dåligt på allavar. Å andra sidan så tycker jag han har orimliga krav som jag förmodligen aldrig kan leva upp till. Och att han mår dåligt har jag ju trott varit hans sjukdomar. Vilket jag fortfarande tror. Och jag har försökt hjälpa där, men det var tydligen det värsta jag gjort. Nu ångrar jag nästan att jag började rodda i det där. Med facit i hand. Det kostade mig äktenskapet och jag har slagit sönder flickornas trygga tillvaro.

  • Fjällbruttan

    Kära nån, älskade Flamman!!! Gråter

    Håller om dig så hårt jag någonsin kan! Hjärta

    Det enda jag kan säga nu medans jag kippar efter andan (karl är ju manisk JA!!) är att man ALLTID ALLTID ALLTID är två om ett äktenskap, så alltså KAN det inte bara vara ditt fel.
    Jag förstår att det är platta ord för dig nu, men det är sant, det är INTE ditt fel!

    Bara det att han pratar om att bo ensam hela tiden och "glömmer" barnen visar ju hur helt "lost" han är just nu!

    Och om det inte är NI nu... om ni inte ens ska ta i varandra... hur kan NI ha räkningar för 65000 ?

    Och hans krav anser jag är fullkommligt orimliga!
    Dags för ett mycket rått uppvaknande för en viss herre!

    Jag förstår till en del hur du har det, been there, speciellt detta med barnen, men du kommer att klara det!!
    Och barnen kommer att klara sig jättebra!
    Det allra allra viktigaste du kan göra för dina barn nu är att tala om för dem 1 miljon ggr att de är älskade precis som de är, att det inte är deras fel och inget de gjort eller sagt har kunnat ändra på denna sak!

    Det kommer att ta tid, det kommer att göra ont men ni kommer att läka!
    Vad som än händer!

    Kram kram kram (fan vad futtigt och fisigt det ser ut, men jag menar det verkligen)

  • Fjällbruttan

    Blommis, tack för att du delar med dig av Mugglans uppdateringar, och tack Mugglan för att du delar detta med oss!
    Hoppas så att det gör ont att allt går bra!!

  • Fjällbruttan

    Vinkar till fru E och funderar på hur du har det?

    Saknar dig!

  • Fjällbruttan
    lanovia 08 skrev 2011-01-11 14:30:03 följande:

    Hej alla underbara.
    Nu är vi hemma igen, kom hem i söndags. Dock har jag tyvärr inte haft tid att läsa i kapp här. Hinner inte nu heller för nu skall vi städa bort julen. Skall se om jag får lite tid ikväll. Så länge vill jag bara skicka massa kramar till er alla.


    Välkommen hem
Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård