• passionsblomman

    I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

    Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

    Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

    Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

    "Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

    Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

  • Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Leksi

    Grattis i efterskott på födelsedagen Blomman! {#emotions_dlg.flower} Hoppas din förkylning inte förstörde alla era mysiga planer.

    Bruttan, jösses vilka ärkepuckon! Har de inga liv kan man ju fråga sig? Orka hålla på så där...

    Hej Daa! Vad kul att få en liten uppdatering om tvillingarna! Hoppas alla kontroller går bra på bvc och att de båda två växer och utvecklas som de ska. Hur känns det annars? Har du hunnit landa i att du är mamma nu eller är det full fart hela tiden bara?

    Jobbigt att du aldrig får bli ordentligt frisk Villemoa! Hoppas verkligen du får krya på dig snart.

    Hade ni det mysigt hemma idag Heloise? Jag tycker heller inte din reaktion är det minsta konstig! ♥

    Vad skönt att det går åt rätt håll Fru Sy! Det är ju underbart! Skrattande

    Vi har varit på barnakuten idag vi. Alfred är förkyld igen och natten till idag sov vi inte många timmar, han var så täppt i näsan att han hade både svårt att andas och att äta. Varken koksaltdropparna eller nässpray hjälpte så det var bara att gå omkring med honom upprätt mot axeln och försöka trösta. På sjukhuset fick han andas in adrenalin vilket skulle vara slemlösande. Hoppas effekten håller i sig så vi slipper åka tillbaka.

  • Aleta
    start september skrev 2011-01-08 20:30:50 följande:
    Oj! Det sade de alltså inget om? Så om ni får bättre ventilation minskar isen? Dum fråga, är problemet att det blir läskigt mycker is bara eller läcker taket?
    Nej, det är konstigt att de inte sa något om det. 
    Det blir mycket is och kryper in vatten eftersom vattnet som smälter inte kommer någonstans pga all is. Det behöver inte alls vara några hål i taket, vattnet trycks helt enkelt upp under skifferplattorna och rinner sedan på insidan istället.

    Får vi ner temperaturen på vinden så försvinner problemet, då smälter inte snön underifrån, ingen is, inga istappar. Givetvis så måste vi bättra på isoleringen i vindsgolvet så att värmen stannar därnere där vi är också. Huset är gammalt och problemet har inte funnits tidigare, så det är en kombination av försämrad isolering, isolering/igenmålning av ventilation/fönster och en ny värmepanna.  

    Man kan hitta roliga saker på vinden. Idag hittade min man en cello med avbruten hals. Vem i hela friden har spelat cello i vår släkt, eller är den ännu äldre?

    Leksi, vad jobbigt att behöva åka till akuten, hoppas verkligen att det håller i sig. Där är aldrig roligt att vara och minst av allt med små barn! 
  • Ninnnis

    Hej,

    Jag har varit ganska reducerad pga grym huvudvärk i helgen. Undrar om jag har fått någon form av migrän? Igår kväll var jag helt däckad, och alvedon hjälper ju inte direkt... Jag vet att min mammas migrän kom när hon hade fött barn så det kan säkert vara en hormonell påverkan. Idag blir det soffläge och skidor för hela slanten.

    Heloise, det låter som en högst normal reaktion. Klart att du inte ska utsätta dig för det. Hoppas ni hade en mysig dag hemma i smurfhuset, hela fina lilla familjen ♥

    Flamman, har du hört något mer från släktingarna? Har medicinerna gett någon effekt än?

    Bruttan, herregud vilka människor! Heja kloka stora I, ge henne en kram från mig. Det är ingen tvekan vem hon brås på

    Aleta, vad jobbigt med ert tak! Jag minns att Blommis åkte och hjälpte er förra året, men att det ska vara så långdraget

    Leksi, stackars Alfred! Hoppas adrenalinet hjälper så att han (och ni) får det bättre.

    Blommis, hoppas ni har haft en härlig helg i finstaden och att du har blivit firad och ompysslad. Tack för mms:et, halsbandet klär dig verkligen!

    Mugglan, åker ni till Stockholm redan idag? Jag har tänkt mycket på er i helgen. Åh vad jag hoppas på ett lyckat ingrepp imorgon!

    Hmm, vad var det mer jag skulle kommentera? 
      

  • Ninnnis

    Daa, vad härligt att ni har fått komma hem allihop. Blåsljud verkar vara vanligt och övergående, hoppas lilla Fälga blir av med det omedelbums. Hur känns det i övrigt? Jag försöker föreställa mig hur det är att komma hem från BB med två små parvlar, men jag lyckas inte riktigt Kram på er!

  • Ninnnis

    Fru Sy, härligt att tappen går åt rätt håll och att du får vara hemma. Det måste vara skitjobbigt rent ut sagt att hålla sig i stillhet hela tiden, men jag hoppas att du står ut.

  • Hvidbrud

    Bra tack! Har toa/BT paus på jobbet . Lite samandragningar när jag står i så jag tror att det blir att ringa bm och läkare för att fixa sjukskrivning, känner mig som flickan i the ring när hon kommer upp ur brunnen- totalt ledbruten! ( men mest i symfysen).

  • passionsblomman
    Ninnnis: gjorde inget att du la en blänkare här, jag hade nästan räknat med att ngn skulle göra det. Trodde det skulle bli PB, hon brukar vara så snabb  
    Fast hon är inte så morgonpigg

    Det är iofs inte jag heller, men när jag jobbar har jag ju inget val...
    Nä inte ettt dugg morgonpigg!
    ja och det var alltså Heloise som postad med Panzers nick eftersom jag hade hans dator och minnet är lite so so
    Det framgick av skrivstilen så att säga, för sådär pratar inte herr Panzer...
    Ninnnis: skönt att höra att det finns hopp! Tack för googlingen jag inte själv orkat el vågat göra! Kram. Om vi är starka vet jag inte, man härdar ut med det man måste (eller hur Heloise?).

    Flamman: vilken ära att få de sista kramdropparna från dig
    Ja, man härdar ut det man måste. Det kan vi nog allihop skriva under på vid det här laget.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman

    Jag är hemma igen och jag är fullständigt dö-förkyld. Helgen har trots det varit en fin helg och jag är glad att vi åkte-även om vi rennt förnuftsmässigt faktiskt borde haft mig nerbäddad härhemma, för jag är helt av banan. Men jag har ändå suttit på bio och restaurang och helt total-ego smittat ner lalla andra med berått mod För jag stod inte ut med tanken att bara bli liggandes här och deppa.

    Jag måste bara som hastigast in här och säga att jag aldrig i hela livet kunde drömma om att jag skulle bli så uppvaktad och grattad som jag har blivit! Det är blommor i vaser överallt och jag har fått både vanliga brevlådan och inkorgen i telefonen fulla av gratulationer. Helt galet och alldeles underbat!
    Ni är verkligen så fina och jag är så tacksam att jag har vänner som er!

    Nu ska jag bädda ner mig och imorgon ska jag läs och kommentera lite mer ordentligt, när jag vaknat någon gång på eftermiddagen sådär...

    Puss på er alla!


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Ninnnis
    passionsblomman skrev 2011-01-09 15:43:47 följande:

    Puss på er alla! 


    Puss på dig, finaste Blommis! Du är värd varenda gratulation

    Jag misstänker att du ligger nerbäddad framför skidskyttet nu?
Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård