• passionsblomman

    I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

    Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

    Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

    Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

    "Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

    Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

  • Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • lanovia 08

    Flamman skickar massa kramar.
    Vad bra att du har dina föräldrar som hjälper dig. Och en bror som kan ta T.

  • lanovia 08

    Blommis, låter ändå som ett behövligt och viktigt samtal du fick.
    Kurator... psykolog, vad är egentligen skillnaden? (för mig som inte har koll)

    Det verkar som riktigt bra saker du fick med dig därifrån. Det är ju så det är. Det tar tid.

  • Leksi

    Finner inga ord Flamman, du som kämpat så för att hålla ihop familjen. GråterGråter
    Tycker du gör rätt som inte ringer maken. När han varit så elak kan han gott oroa sig lite.
    Skönt att du har släkt runtomkring dig som kan hjälpa till. Ändå positivt att lilla T anförtror sig och inte håller allt inom sig, även om hon försöker dölja det för dig och maken.

    De varmaste kramar till dig!!

  • Ninnnis

    Åh Flamman! Jag har inga ord för hur ledsen det gör mig att du har det så här. Och lilla tänkaren T... ♥

    Jag har varken några råd eller peppande ord att komma med. Jag hoppas bara att din bror och föräldrar kan ta hand om DIG lite också. Kanske bästa väninnan kan stötta via skype?

    Mina varma och innerligaste kramar till dig, vännen. På något jäkla sätt kommer du att ta dig igenom det här. Och kanske kommer du ut ännu lite starkare på andra sidan KRAM! ♥

  • Leksi

    Jobbigt med makens familj Lanovia! Att det ska behöva vara så svårt att förstå vad ni säger och ta lite hänsyn... Varför kunde de t.ex. inte bjuda på bion om de nu var tvungna att gå precis NU?

  • Leksi

    Det var helt ok att komma tillbaka till jobbet, nästan lite roligt faktiskt vilket överraskade mig för jag var sjukt less i våras. Får se hur länge det håller i sig dock för nu är det full fart direkt med bokslut för fem bolag. Och grymt mycket har hänt medan jag varit borta; ny ekonomichef, nya kostnadsställen, nya avdelningar och en helt ny verksamhet... Så det är mycket att sätta sig in i!

    A har dock haft det bra hemma med pappa så det behöver jag inte oroa mig över. Skönt! Han ammar fortfarande mycket men vi har tränat på att han bara ska äta vanlig mat på dagtid så det går bra att jag ammar på morgonen och sedan när jag kommer hem. Idag blir han 8 månader. ♥

  • Ninnnis

    Hej Leksi! Skönt att det känns ok att jobba igen. Jobbar du heltid? Med tanke på att föräldraledigheten är betydligt sämre i Danmark där jag jobbar lär jag också börja jobba ungefär vid morsvarande tid. Vi ska försöka sätta oss in i vilka möjligheter vi har, det verkar vara en djungel med två länders regler och avtal...

  • Ninnnis

    Nu ska jag ta en dusch och sedan krypa ner i sängen med min bok. Maken tittar på Bond med vovven i knät, jag tror jag låter dem ha grabbkväll...

  • Hvidbrud

    Ninnis: du har rätt i att det är en djungel! Och ingen av sidorna vill ta ansvar ta i ens sak... Har väntat på svenskt barnbidrag i 5 månader nu... Har blivit lovad 3 mån extra mammapengar när jag (när ena parten jobbar i sverige, den andra i danmark) började jobba här.
    I sverige har man ju inte tillgång till förskola förrän barnet fyller ett, så de får täcka den delen... Sen får man ju fylla ut med semester och afspaseringar. Kan man förresten inte ta ut mindre del av dagpengene, så de varar längre?
    Nä, jag får sluta spåna så du inte blir mer förvirrad... Øresundskontoret på stortorget kan det där, ialla fall.

    Host host host, när ska jag få bli frisk egentligen? Den här förkylningen håller i sig.

    Kramar om er allihop!

    Blommis: låter som om det gick ok idag iallafall. Var är det för ett projekt du ska vara med i? *nyfiken*

    Hjärta

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård