• passionsblomman

    I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

    Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

    Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

    Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

    "Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

    Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

  • Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • lanovia 08

    Tittar in lite snabbt. Sitter och skall skriva en ansökan till ett jobb som jag vill ha. Bli nervös, vill ha, ge mig!!!

    vill bara slänga iväg en stor kram till alla.
    Framför allt till Fru sy. Vilken jul Hoppas nu att det tappen stannar som den är och Orvar där han är. Det är kallt här ute, inget att stressa ut till.

    Vi har haft en mysig jul. Att sammanföra båda familjerna på julafton var kanon. Blev inte alls så rörigt och vimsigt som jag var lite nervös för.

    Ikväll kommer en kompis och hennes man hit, vi har inte setts sedan E var nyfödd. Skall bli mysigt.

    Nu måste jag fortsätta skriva på ansökan. Hoppas jag hinner in lite till sedan.


    Eller Heloise skönt att huset skall säljas nu och hoppas mäklaren kommer någon vart med inkasson.

  • passionsblomman

    Så, nu har min pappa åkt-sambon är iväg och skjutas honom nu. Det vra kul att han kom, men nu blir det skönt att vara själv igen. Han kom ju redan i tisdags, så det är fem dagar nu.
    Jag håller lite dåligt för allt sällskap, alla ljud och allt som ska grejas, frågas och hållas på med. Jag märker tydligt i sådana här sammanhang varör jag är sjukskriven. Så julen har haft sina rediga downs och katastrofstunder, men också mysiga och hemtrevliga stunder som tur är. Jag har skafferiet fullt av alldeles på tok för mycket mat och vet inte vad jag ska göra med allt. Godis har jag också för ett halvt kompani. Jag borde ställa till med Stora Tabberaser i Sagohuset, men det orkar jag inte.
    Nu ska jag invänta min sambo och se vad för filmer han hyrt-TV-utbudet ikväll var bara för trist.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman

    Fru Sy! Herregud vad jobbigt och oroligt! Rynkar på näsan
    Jag hör till dem som hade massor av sammandragningar redan tidigt och genom hela graviditeten, men inte hände det mig något sådant där för det. Snacka om att det hela tiden är så att allt kan hända, inget är för givet och man får ta varje greviditet precis som den är! Hoppas allt lugnar ner sig nu. Det är massor av länge kvar till april, begriper du det Orvar?


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Aleta

    Kastar mig in i Ingis kramhög!!
    God Jul på er!
    Kramar en masse!
    Orvar, stanna inne!
    Vi hackar is enligt gammal fin vintertradition (numera).
    Imorgon jobbar jag.
    Idag har jag letat efter banden till farmors kolt, hittade ett + mammas guldklocka som hon har letat efter i 15 år!
    (Den var ordentligt gömd i en garderob, så nu vet jag var jag har fått det där med "säkra ställen" ifrån.

  • Fru E

    Tittar in lite snabbt innan sängen, glöm inte fikan imorgon

    Nu ska maken och jag slocka i sängen efter en julhelg med familj och antagligen ett nytt brorsbarn på g på makens sida även om de inte sagt något officiellet så fick vi båda de vibbarna efter att ha sovit över hos dem som vi brukar. Naturligtivs roligt för dem men de är alltid i luven på varandra så lite synd om barnen som kommer i kläm och vi andra som är lite trötta på deras gnat hela tiden men jaja.

    Kram!

  • Ninnnis

    God morgon finingar!

    Fru E, klart vi inte glömmer fikan idag! Min telefon uppför sig väldigt konstigt efter att ha blivit uppdaterad, är det någon vänlig själ som kan meddela mig Hvidis och Ingis mobilnummer? Ni själva, kanske?

    Vilæle du åka med mig till Fru E idag, Hvidisen?

  • Ninnnis

    Vi har haft en underbart skön och avslappnad jul. Mina föräldrar och syster kom i onsdags kväll och åker idag. Vi har ätit gott (och alldeles för mycket, som vanligt...), spelat spel, promenerat och bara umgåtts. Matlagning och julstök har vi hjälpts åt med. Nu jobbar jag måndag till torsdag.

    Angående KUB-testet så valde vi helt enkelt att gå efter ultraljudet och det vi faktiskt såg. Blodprovsdelen verkar vara väldigt omdiskuterad när det gäller provrörsgraviditeter. Vissa forskare menar att man då helt bör utesluta blodprovet och endast göra NUPP (ultraljudet). Överläkaren på kliniken kände inte själv till detta, men han kände en av forskarna/artikelförfattarna och ville gärna undersöka detta närmare. Han sade dessutrom att ultraljudet (nackspalt, näsben etc) väger tyngre än blodprovet. Hade vi bara gjort NUPP så hade vi fått utmärkta resultat.

    Detta i kombination med magkänslan gjorde att vi bestämde oss för att inte gå vidare med FVP utan tro att allt är som det ska. Och om det mot förmodan inte är så får vi ta det då. Jag känner mig lugn och trygg i detta och har faktiskt njutit av graviditeten ännu mer sedan vi tog beslutet.

  • Ninnnis

    Oooooohhhh, mess från Daa:

    "Vi är på väg till förlossningen. Vaknade av att vattnet gick. Värkarna är så mjäkiga så vi får nog åka hem."



    Kraaaaaaam och lycka till finaste Daa! Heja heja heja!

  • Soldemor

    GOD FORTSÄTTNING PÅ JULEN!

    Här händer det en massa så fort man vänder ryggen till!

    Fru Sy: Hälsa Orvar från mig att han inte skall ha så bråttom, det är MYCKET skojsigare att ha födelsedagskalas på våren än så här mitt i hemska midvintern!  (Jo, jag tycker att det är alldeles för hemskt och kallt nu, brr!)

    Kramar med i kamkalaset till alla!

    Spännande om parvlarna är på G nu!

    Hälsning till gänget som skall fika hos fru E idag. Kan tänka mig hur läcker tr'ädgården ser ut i vinterskrud...

    Väldiga och varma kramar till Passionis och Bruttan och Flamman och Ninnis och Herlipanzerfamiljern ned stål-bebben Elise... och alla som vill ha!

    Idag blir det lite rea i Malmö, fortsätta med kartongerrna och förhoppniongsvis lite step ikväll.

    Tomte-kramar en masse!

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård