• passionsblomman

    I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

    Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

    Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

    Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

    "Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

    Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

  • Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • muggles

    Fru Sy: har du sytt de kläderna? Klart i min smak!!! Man kanske kan få beställa lite av dig sedan? El vänta nu, du skulle ju också ha bebis...

    Daa: vi ska tydligen få göra UL varannan vecka, tror det är för att det är enäggs och risk för TTS mm. Nu såg jag idag att navel verkar puta ut mer än innan så då kanske magen har växt lite ändå. *nojig som sagt*
    Vad härligt att barnen är så stora nu, då är det väl ingen direkt risk om de föds redan nu?! Jag hörde om några som fick trillingar där de vägde runt 2kg st och de behövde knappt vara kvar på neo ens. Mitt mål är nog att klara v30 som ett första steg...

  • muggles

    Fru Sy: apropå hjärtslagen, det var ju bra! Då kanske jag kan be henne lyssna på fre då. Nu tyckte jag att jag kände några buffar idag bara för det Jag har ju fött ett barn och borde veta att det kan gå flera dgr emellan men man hinner ju fundera så förbaskat mkt på de där dagarna...

  • Fru sy

    Fick precis veta att det hände en olycka på jobbet igår vi luciafirandet. Det var en kille som svimmade under "uppträdet", han stod på en bänk och trillade rakt ner och slog huvudet i stengolvet. Han ligger nu inne på iva med skallbasfraktur. Usch så otäckt och inte alls vad man tänker sig skall hända på ett luciafirande.

    Tur jag inte åkte in för att se lussetåget för det här hade jag inte alls velat se...

  • Fru sy

    Tack för snälla ord om mina kläder, det värmer! Muggles menar du att jag inte kommer hinna sy sen när Orvar kommit? Jag som beställt en bebis som sover mycket om dagarna, och speciellt till ljudet av symaskinen  

  • Heloise

    Hej hopp i stugan!
    muggles: vi tog inte alls illa upp, iofs så är jag kanske inte fullt så paranoid   och filmerna var inte sökbara online, men vi har ändrat ytterligare så att man inte kan se såvida man inte ha anvnamn som vi lägger till på youtube, Vi valde att inte ha det från början för att ex mina föräldrar  som inte har youtubekonto etc, men nu har  ju de flesta sett.

    Idag har mensen dragit igång, precis 10v efter Elise föddes. Vet inte riktigt om jag är glad över det, nu måxte jag ju skaffa nått preventivmedel.

    Sondandet tar knäcken på mig och att vänta på provsvar hela jävla tiden. Men i övrigt går det jättebra och hon är väldigt stabil och mkt stadigare i kroppen.

    Åt helstekt ruggbiff med sojasås och ugnsstekta grönsaker igår, rekomenderar det verkligen.
    Idag blir det kycklingfilé med morotsbearnaise( från ica buffe) och klyftpotatis. Får se hur det blir.

    Klart finas axel och fälga som fick mvg. Herregud det är dags snart Daa
    Jättefina kläder fru sy.

    Idag kommer Elise gudmor H, ska bli härligt att träffa henne, tyvärr är Elsa ff förkyld, jag saknar henne, lilla snuttan.

  • passionsblomman

    Daa, vilken vecka är du i nu då?


    Fru Sy, usch vad otäckt med svim-olyckan!


    Lanovia, du blir alltid så överraskat och engagerat uppvaktad! *impad och lite avis*

    Har någon människa pratta med Bruttan på sistone? *saknar*

    Ninnis, VÄLKOMMEN HEM!

    Vadvardetmernudå....

    nä. Bortblåst.

    Jag har iallafall valt ut vår gran nu, och fixat klart mina julklappar, handlat kattmatssäck och lasangen är strax klar. Jag gör två lasanger-fatta vad skönt efter jul, att ha en färdig bara att sätta i ugnen.

    Igår gjorde jag kola och om ni är sådana som verkligen gillar MÖÖÖÖÖÖRK choklad, så bara måste ni göra den här:

    http://www.tasteline.com/Recept/Magnus_franska_kola

    Jag blev först rädd och skeptisk, för jag tyckte smeten såg konstig ut och smakade beskt. men idag, när den är stelnad och färdig....mmmmm!

    Men tag en DJUP kastrull, för det är en riktigt tjock chokladsmet så den skvätter när den kokar!


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Fru sy

    Blomman: Den chokladkolan ser jättegod ut på bilden och låter underbar när du beskriver den. Kanske blir den man ska testa i år då. Såg på ngt matprogram på tv där de lade lite krossad polkagris uppe på chokladkolan, tyckte det lät gott oxå så blir nog att prova det på några bitar.

    Nu sitter jag och äter chokladtryffel direkt ur kastrullen för jag orkade inte rulla allt när vi gjorde den i helgen, men det funkar bra med sked oxå!

  • Norrskensflamman

    Mmmmm Blomman, den chokladen blir man sugen på!
    Daa; härligt med MVG till Axel o Fälga. Så fort tiden går! Snart är det dags
    Lanovia, hoppas ni hade trevligt på överraskningsfesten!
    Fru sy: otäckt med olyckan, hoppas grabben repar sig snabbt.
    Alla ni andra: kram o puss!!!

    Soldemor; Jag tror det är bara att trycka på det lilla kuvertet högst upp till höger för att komma till meddelanden, eller på MIna sidor och där, längre ner i menyn till höger finns "Skicka meddelanden" HÅller med om att allt blivit så krångligt...

    Nu har vi repat med Janne Schaffer och imorgon ska vi ha genrep med de andra artisterna kl 14:30. Det blir en lååååååång dag. Men fylld med härlig musik och julkänsla, förhoppningsvis

    Jag har precis gjort Korv Stroganoff och ris och broccoli till min familj, så de har mat när de kommer hem imorgon. Få se om jag själv hinner äta nån middag... Men det måste jag, annars kommer jag svimma. Konserten börjar 19:30 och håller säkert på 2 timmar.

    Blodtrycksmedicineringen är påbörjad hos min bättre (?) hälft. Men jösses vad mycket kontroller det blir! Lab och läkarbesök varvat med samtal hos skötare, ja nånting varje vecka i princip. Ja, ja, bara han går på allt och det verkar han vara inställd på i alla fall. Imorgon ska han ta med flickorna på bandymatch (ska inte spela själv) medan jag är på konsert. Inte mig emot.

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård