• passionsblomman

    I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

    Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

    Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

    Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

    "Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

    Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

  • Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Hvidbrud

    As trött efter att lilla e har spytt ner sig själv, sin säng och sin mamma otaliga gånger inatt... Usch vad äckligt. Kräket var fullt av vattenmelonkärnor! Att de inte pillar bort dem på dagis innan småbarnen får dem. *upprörd* blommis: dumma blommmannen! Kan de inte förstå att man vill bli insvept i en filt och bli buren lite ibland, istället för att vara så himla duktig hela tiden och ska kunna tåla allt? Kramar om.

  • Norrskensflamman
    Hvidbrud skrev 2010-12-10 09:46:52 följande:
    As trött efter att lilla e har spytt ner sig själv, sin säng och sin mamma otaliga gånger inatt... Usch vad äckligt. Kräket var fullt av vattenmelonkärnor! Att de inte pillar bort dem på dagis innan småbarnen får dem. *upprörd* blommis: dumma blommmannen! Kan de inte förstå att man vill bli insvept i en filt och bli buren lite ibland, istället för att vara så himla duktig hela tiden och ska kunna tåla allt? Kramar om.
    Nämen lilla E ! Så jobbigt... De brukar bli slappa som små trasor, alldeles urlakade de små liven efter en sån där spysession... Hoppas hon kryar på sig. Och att du får sova lite. För du ska väl inte o jobba idag Hvidisen?
  • passionsblomman

    Flamman, jaaa du. Om min man ändå kunde komma på själv hur otroligt lätt det är att göra mig glad.

    Jag tycker faktiskt själv att jag är ganska anspråkslös därvidlag. Jag är inte en kvinna som väntar mig lyx och flärd och dyrbarheter och kräver massor av komplimanfer eller så. Men lite egna påfund, som ett sms eller varför inte ett vykort man faktiskt postar med snigelposten, att köpa hem en bakelse eller välja osten JAG gillar bäst, eller säga "Jag tror på dig, du gör det bra"

    Men allt det här är ju old news. Jag har beklagat mig över samam sak tusen gånger under våra år i tråden. Men det var en sådan natt iallafall. Med ett svullet och mosigt resultat idag.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Norrskensflamman
    passionsblomman skrev 2010-12-10 09:50:51 följande:
    Flamman, jaaa du. Om min man ändå kunde komma på själv hur otroligt lätt det är att göra mig glad.

    Jag tycker faktiskt själv att jag är ganska anspråkslös därvidlag. Jag är inte en kvinna som väntar mig lyx och flärd och dyrbarheter och kräver massor av komplimanfer eller så. Men lite egna påfund, som ett sms eller varför inte ett vykort man faktiskt postar med snigelposten, att köpa hem en bakelse eller välja osten JAG gillar bäst, eller säga "Jag tror på dig, du gör det bra"

    Men allt det här är ju old news. Jag har beklagat mig över samam sak tusen gånger under våra år i tråden. Men det var en sådan natt iallafall. Med ett svullet och mosigt resultat idag.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Ja, visst är det märkligt att de fan aldrig kan FATTA att vi inte kräver speciellt mycket. Lite närhet, lite ömhet, lite omtanke. En axel att luta sig mot, en arm att fatta när vi vacklar. Men nej. Själv skriker de i högan sky (i alla fall min) om man missar att uppmärksamma dem och någon gång sätter sig själv i första rummet. Sorgligt är vad det är. Här Blommis; ta lite Glass, Gb.s ischokladglass med chokladsås på och nybryggt perkulator (hur fan var det rätta namnet egentligen?) kaffe. Hvidis, du kanske också vill ha Vassego'!
  • Soldemor

    Man tackar! LIte god glass är aldrig fel! Behöver lite energi för att förbereda alla tretusen gudsjtänster som ligger i pipe-line nu. Var på ett superbra aerobicpass sent igår kväll = komma sent i säng, så allt som kan få fart på livsandarna tas tacksamt emot.

    Håller med om att det har blivit väldigt lia här...

    *Kramar Blomman och lämnar över en stor påse gods*

  • Villemoa

    Sitter på vårdcentralen och väntar på läkaren. Började få ont i halsen igår och imorse när jag vaknade var det som att svälja knivar. Tror maken har smittat mig med sin streptokockinfektion Precis vad jag behöver nu! Moa har Luciafirande på dagis på tisdag, sitt allra första, och missar jag det blir jag en väääldigt ledsen Villemoa!

  • Soldemor
    Villemoa skrev 2010-12-10 11:00:32 följande:
    Sitter på vårdcentralen och väntar på läkaren. Började få ont i halsen igår och imorse när jag vaknade var det som att svälja knivar. Tror maken har smittat mig med sin streptokockinfektion Precis vad jag behöver nu! Moa har Luciafirande på dagis på tisdag, sitt allra första, och missar jag det blir jag en väääldigt ledsen Villemoa!
    Får du antibiotika mår du nog mycket bättre t på tisdag! *Hoppas*!
Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård