• passionsblomman

    I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

    Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

    Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

    Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

    "Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

    Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

  • Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Daa

    Flamman: oinbjuden jag också.

    Jag postade mitt inlägg och blev genast utslängd från nätet. Nu ser jag att inlägget blev postat tre gånger. *förbryllad*

  • Daa

    Jag har läst inläggen om att ha tjock och tunn hud och tycker att det är fantastiskt att få ta del av era erfarenheter och klokskaper. Har inte så mycket att tillägga annat än någon liten floskel om att det är komplicerat. Så vansinnigt tunn och skör hud ibland, tjockhudad (oj. Först skrev jag tjockhuvad, som i tjockskallig. En freudiansk felskrivning?) till tusen vid andra tillfällen. Bra och dåliga kombinationer som består av till exempel hudtjocklek, intelligens, empati, erfarenheter och ömma tår. Och så givetvis hur mottagaren uppfattar en.

    Jag tror att jag i vissa sammanhang uppfattas som dryg eftersom min framtoning kan vara lite kärv, när jag i själva verket är blyg och väldigt rädd att misslyckas. Vad har jag att tillföra, varför skulle någon vara intresserad av mitt engagemang, tänker jag ofta.

  • Daa
    dfk skrev 2010-12-09 16:33:01 följande:
    Daa, mys på du i soffan, hur mår du i övrigt?
    Tack, det är ganska bra. Som vanligt är jag trött, men jag får ju vila så det är ganska lugnt.
    Har skippat allt det där man ska "passa på" att göra (fylla frysen, gå på bio etc...) för jag orkar inte.
  • Hvidbrud

    He, så konstigt det ser ut här då! Tänk om de har fixat så att mina radbrytningar finns kvar? Och kan jag göra smilisar? Nä, möjligheten var borta...

  • Hvidbrud

    Blommis: kanske är det så, att vuxenlivet slagit ut honnom ur kurs. Han tycker iallafall att han gör allt och jag bara är lat och pustar och frustar... Att jag berättat för er om graviditeten innan vi gjort ul tycker han var ett stort brott på tilliten mellan oss, så det håller han på att sura om fortfarande, även efter långa snamtal och hela modevitten. Men det käns som pm det bara var en ursäkt från hans sida att bli surgubben. Jag kan bara vänta på att det går over och se till att jag inte förgås i prosessen. Det går bättre nu när jag säger till mig själv att jag faktiskt inte kan bry mig mer. Det är hand problem och jag har gjort allt i min makt för att visa honom min ståndpunkt. Håller jag på att pjuska och duska så hälle jag bara mer bränne på elden. Nu får han komma till mig om han är intresserad. Så det så. I manage. (och då säger jag tack för underbara bt-vänner och arbetskamrater och kompisar och finfina dottern) Jag är medvetan av attdetta är en fas och jag känner att jag mognar i den. Nu: varm choklad och lussekatt! Mmmmm! Vasssegoda!

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård