• passionsblomman

    I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

    Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

    Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

    Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

    "Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

    Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

  • Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • ingenjörsbruden

     


    Fjällbruttan skrev 2010-11-29 12:35:46 följande:
    Tack tjejer för er omtanke, jag gör mindre än jag brukar, och i morse låg jag och mös med Grodan och eldade i kaminen Tycker inte att jag gör så mycket, men börjar inse att jag kanske har miljoner småprojekt som blir stressande tillslut...I alla fall var jag på ljusparty i fredags som mer eller mindre urartade till en liten tjejfest och skrattade så jag grät! Det var skönt

    Mmmm det är så myyyyyysigt o ligga i sängen o mysa o pussa på busungen sin!

    O tjejfest är kuuuuuuul!

  • ingenjörsbruden

    Busan har snorkoll på var mamma är (pekar fint), var pappa är (pekar osså fint) o var hon själv är (klappar på magen med båda händerna)! '

    Fru Bygg: Hur är det med dig o lilla E? Du har inte för mkt på jobbet va?

    Förresten så verkar det som att jag kan få ta semester på vår bröllopsdag o resterande dagar innan jul! Gött! Sista jobbedagen är alltså 20 dec!!

  • Norrskensflamman

     


    passionsblomman skrev 2010-11-29 12:53:38 följande:
      Nä, du är en bonusinkassering!

    Några rejäla bajshistorier var allt jag behövde för att bli lite gladare
    Tänk så lättroad man är nu för tiden!

  • Soldemor

    Här är en flock kramar till alla som vill och behöver! Tänker så mycket på er allihop, även om jag inte kommenterar så mycket...

    Tycker att din kontaktperson på af är super, Blomman! Så skönyt att du har henne! Det är verkligen skiftande kvalitet på dem.

    Tråden om de mindre bra magarna var verkligen skitkul!

    Nu skall jag försöka göra köket något mindre kartongrikt, sedan lite dusch och ikjväll blir det konsert! Hansson de Wolf United! Gamla ljuvliga idoler sedan 80-talet!

  • lanovia 08

    Hade hoppas på en liten stund för mig själv nu, men lillskrutt ville inte sova. Så jag tänkte egentigen bara se vad alla skrivit här idag. Men Fru sy fick mig att logga in.
    Dessa svårföräldrar.

    Mina har haft mig till tårar idag också. Denna ständiga stress inför jul! Varför kan man inte vara nöjda med att ses på julafton och att de faktiskt också är hitbjudna på juldan också?? Nejnejnej vi måste SES SES SES JÄMT för det är ju jul!!!!!!!
    De vill att familjen skall vara hemma hos dem dan innan julafton. Jag o maken vill vara hemma i lugn och ro den dan. Dels för att vi får hit bådas familjer på julafton och för att E av just den anledningen kan få lite lugn o ro på kvällen innan. För julafton lär inte bli lugn på någon vis.
    Så kan någon förklara för oss att när vi säger att vi gärna ses alla, men inte just den dan innan ALLA skall ses, för det blir stressig för oss. Varför kan man då inte flytta på denna myskväll till någon kväll när vi också orkar med det? Inte dan då vi vill kunna göra det sista här hemma och sedan sätta oss tillrätta i lugn o ro framför uppesittarkvällen.

    Fru sy, jag försöker tycka om min svärmor o inte mycket gör jag det. Men ju längre jag o maken har varit tillsammans desto mer kommer ibland samma tankar som du har... att man skall behöva stå ut...

    Skall jag behöva gråta varje jul?? Bara för att vi vill ha lite tid för oss själva och ha egna traditioner i våran nya lilla familj?? Måste jag känna mig som världens sämsta svärdotter och fru varje år för att jag inte klarar av alla deras jultraditioner, samtidigt som jag har min egna familj plus att jag o maken vill ha vårat egna???

    Nä snart får jul vara.

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård